Publicerat

Litterära verk med casinotema

Som författare är man ständigt på jakt efter den perfekta scenen för berättelsen som ska sättas på pränt. För den som behöver en atmosfär fylld av spänning, glamour och underhållning kan därför klassiska landbaserade casinon utgöra det perfekta valet. Visst är det smidigt och enkelt att spela på säkra casinon online, men få saker går upp mot känslan av att glida fram på röda mattan i Monaco eller strosa mellan Las Vegas glittrande spelautomater på The Strip.

Listan över böcker och filmer som utspelar sig på glamourösa casinon, eller som har inspirerats av temat kan görs lång. Är du nyfiken på vilka berättelser och romaner som skrivits i casinomiljöer kommer här tre av de mest älskade och kända böckerna skrivna genom tiderna på detta tema.

  1. Bringing down the house

Precis som namnet antyder handlar denna 320 sidor långa roman av Ben Mazrich om hur man kan slå casinosystemet, det vill säga ”the house”.Berättelsen är en actionfylld, verklighetsinspirerad skildring av ett av de största casinobedrägerierna i amerikansk historia. I centrum står ett gäng matematik- och fysikstudenter från toppuniversitetet MIT som slår sina kloka huvud samman för att kringgå systemet med korträkning och blåsa casinon på miljontals dollar. Läsaren guidas i ett landskap fullt av girighet, lyx, sex, droger och skandaler. Känner du igen handlingen? Då kan det vara för att den låg till grund för filmen 21 som kom ut 2008 och hyllades av både kritiker och biobesökare och vann diverse priser.

Mezrich föddes i Boston, Massachusetts och föga förvånande, med tanke på hans intrikata roman, gick han ut med toppbetyg från Harvard 1991 med en examen i samhällskunskap. Trots att han numera tillbringar mesta delen av sin tid med att skriva fackböcker är han mest känd för Bringing Down the House – den höll sig nämligen kvar på New York Times bestsellerlista i över ett år och innan den adapterades till den prisbelönta filmen.

  1. The gambler

Nästa bok på listan är en riktig klassiker från 1866. Fjodor Dostojevskij The Gambler, eller Spelaren som den heter på svenska, följer huvudpersonen Aleksej Ivanovitj, en ung privatlärare som tar anställning hemma hos en rysk general. Berättelsen når sin dramatiska höjdpunkt när den unge mannen, efter att ha blivit indragen i värdfamiljens dramatiska liv, blir skandalöst förälskad i generalens systerdotter Polina samtidigt som han tampas med en problematisk farmor och ett spelberoende.

Enligt sägnen skrev Dostojevskij The Gambler på endast 26 dagar efter att ha förlorat allt han ägde på roulett. Han ska ha gjort sin sista satsning med ett hänsynslöst förlag genom att slå vad om att utifall han inte kunde leverera en roman inom en strikt deadline annars skulle han förlora alla utgivningsrättigheter och inkomster för både tidigare och framtida verk. Detta ska i sin tur ha producerat The Gambler där han även fick tillfälle att skildra sina egna duster med speldjävulen. Utöver detta behöver Dostojevskij ingen närmare introduktion. Hans verk, som Brott och Straff och Idioten, talar för sig själv och har för alltid placerat honom i gott sällskap bland tidernas mest inflytelserika författare.

  1. Casino Royale

Från en klassiker till en annan – om än i ett lite modernare format – fortsätter vi till Ian Flemings populära spionroman från 1953. Den yngre generationen kommer garanterat känna igen namnet från Bondfilmen från 2006 med Daniel Craig i rollen som 007. I boken spenderar Bond sina nätter kring spelborden på Casino Royale i Frankrike. Visst låter det kul, men den bakomliggande berättelsen förtäljer att han är på ett farligt uppdrag som kan kosta det brittiska finansdepartementet flera miljoner pund. Under sina casinoäventyr tampas han med den klassiska skurken Le Chiffre, som i egenskap av expertspelare, vill ta igen sina förluster genom att gå all in i en high-roller Baccarat-turnering med miljardsummor i vinstpotten. Bond, som underrättelsetjänstens bästa spelare, får i uppdrag att delta i turneringen och slå Le Chiffre på fingrarna.

Fleming föddes i brittiska Kent och skulle i framtiden komma att arbeta för Storbritanniens Naval Intelligence Division under andra världskriget där han bland annat var involverad i planeringen av Operation Goldeneye och i övervakningen av två underrättelseenheter, 30 Assault Unit och T-Force. Under dessa år och under sin sedermera journalistkarriär samlade han inspiration till sina romaner. Flemings Casino Royale skulle efter utgivningen bana väg för ytterligare elva Bondböcker – som i sin tur skulle ge upphov till flertalet älskade och hyllade 007-filmer.

Oavsett om du är ett fan av casinon eller ej så finns det oförnekligen något spännande och lockade med böcker som utspelar sig i casinomiljöer. Blandningen av risktagande, drama och spänning verkar aldrig upphöra att fascinera.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren