Publicerat

Novell mall

Hur man skriver en bra novell efter en mall.Innan man har skrivit sin första novell kanske man tror att det bara är att sätta sig ner och börja skriva. Det är klart att detta kan fungera ibland, men ofta är det bäst att arbeta efter ett visst system och följa en mall. Redan innan man börjar skriva ner själva orden har man ett hum om vad novellen ska handla om och hur man vill utveckla den i stora drag. Vissa stora författare tar flera år av planering innan de skriver en roman, till exempel. Även om en novell är mycket kortare och inte behöver vara så komplicerad så är det ändå något att tänka på.En novell är vanligtvis inte så lång, även om det kan variera något. Den kan vara allt från ett par sidor upp till över 100 sidor, vilken ändå är relativt kort för en berättelse. Därför bör man hålla huvudpersonerna till ett minimum, en eller ett par brukar räcka. Istället för att låta läsaren förstå vem de är, eller vilka personligheter de har, genom läsningen och handlingen som man gärna gör i romaner, så beskriver man dem direkt och koncist. Därmed har man ett grepp om vem som är huvudpersonen och varför han eller hon reagerar som han gör i de olika situationerna. Ofta så har man sedan ett problem eller en händelse, och historien utvecklar sig runt denna. Återigen så brukar man behöva behärska sig här och inte ha för mycket som händer, det finns helt enkelt inte plats för det. Det kan också löna sig att tänka igenom vilken typ av novell man skriver, om den ska vara romantisk eller komisk, ett drama eller en triller, och så vidare. Om man tänker på detta när man skriver så blir det hela mer naturligt. Man brukar dela upp en roman i tre delar, alla av olika längd och alla har sin egen plats. Först har man inledningen, där man snabbt bör förklara vad problemet eller ämnet för novellen är. Det är inte nödvändigt att inkludera allt för mycket information här, men däremot så måste man se till att väcka läsarens intresse. Något som får dem att vilja läsa vidare. Beroende på vem man vänder sig till så finns det olika saker som fångar en persons intresse och gör att de inte vill lägga ner boken så att säga. Ofta så lägger man grunden här genom att visa när och var novellens handling är. Stockholm år 1956 eller planeten Jupiter år 3457?Sedan kommer själva handlingen, där man bygger på den inledning man haft och utvecklar ämnet eller problemet ytterligare. Det här är den största delen av novellen, där man verkligen får möjlighet att visa sin författartalang eller passion. Huvudpersonen framträder tydligare, och man förstår inledningen på ett helt annat sätt nu. Det kan vara till hjälp här att skriva en lista över de viktigaste händelserna som får huvudpersonen att nå fram till lösningen på problemet. Många gånger har man ett crescendo mot slutet av handlingen, där antingen problemet löser sig eller något annat händer. Det får gärna vara något som man inte förväntade sig under läsningen av handlingen, de flesta läsare tycker om att bli överraskade. I avslutningen binder man allt samman, ibland är det också här som lösningen eller crescendot kommer. Redan innan man börjar skriva novellen ska man ha avslutningen mer eller mindre klar för sig, då kommer det man skriver att leda fram till det man vill säga till sist. Det kan låta konstigt, men det sista ordet tänker man ut först. Om man själv vet vad höjdpunkten med novellen är så kommer orden att flöda på ett helt annat sätt. Man kommer hela tiden att bygga upp förväntningen till det som ska hända och kommer att beskriva personerna i boken så att läsaren verkligen kommer att förstå poängen eller avslutningen.Genom att följa en liknande mall har man större chans att skriva en bra novell, en som fångar läsarnas intresse och ger dem nöje. För det är ändå det som skrivandet handlar om, att ge något till andra som är värt att läsa. Samtidigt ska man inte vara så bunden vid mallen att man förlorar sin skaparglädje. En mall eller planering är bara ett förslag, något som kan hjälpa en att skriva novellen. Det viktiga är ändå orden, det som man får ner på pappret. Därför gör många i ordning en mall eller förberedelse för sin novell, men följer den inte slaviskt. De ser kanske på den någon gång ibland, men det mesta kommer från hjärtat. Men om man inte har någon mall så är det lätt hänt att man måste skriva om flera gånger, innan man blir riktigt nöjd. Det handlar alltså om arbete, oavsett vilken teknik man väljer.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren