Publicerat

Så skapar du en skrivrutin: Tips för att komma igång med din novell

Att skriva en novell eller till och med en bok är sällan en enkel process, och liknar ofta mer en berg- och dalbana. Många har som mål att publicera sitt verk, oavsett om det gäller att ge ut en roman eller göra klart en diktsamling. Självklart är det viktigt att ha ögonen på målet – men det gäller först och främst att skapa en bra skrivrutin för att du ska ha motivation att fortsätta skriva. Här samlar vi därför tips hur du hittat inspiration, disciplin och tid för att skriva din novell.

Att börja skriva är det svåraste

Steg ett är det viktigaste, men också svåraste. Att sitta med ett helt blankt dokument öppet på datorn, eller med en orörd sida i anteckningsboken kan lätt skapa ångest. Hur börjar man skriva en novell? Här är det viktigt att släppa all prestationsångest och bara få ut några första meningar på papperet eller skärmen. Du behöver absolut inte börja från början i din berättelse. Har du en scen i huvudet som du vill ska utspela sig i mitten eller rentav slutet så skriv ner ett utkast till den.

Film, podd eller casino för återhämtning

Se till att inte bränna ut dig det första du gör, utan kom ihåg att ta pauser i skrivandet. Många väljer underhållning på nätet, till exempel genom casinospel på Goplay.se, en film via en streamingtjänst, eller en rolig podd i hörlurarna. När du väl har kommit igång med skrivandet brukar det kännas riktigt roligt att bara fortsätta flera timmar i sträck, men glöm alltså inte att återhämta dig, annars riskerar du att bli alltför trött och tappa lusten till att sätta igång nästa dag. Att känna ett flyt i skapandet av berättelsen och se hur dina meningar tar fysisk form är dock lätt beroendeframkallande – det vet vi!

Sänk kraven och förbättra din novell senare

Som vi nämnde tidigare så spelar ordningsföljden i din berättelse inte så stor roll. När du skriver ett första utkast är det bättre att behålla flytet och låta meningarna komma, istället för att börja peta i detaljer i utkastet. Kom ihåg att det är just det som du skapar nu: ett utkast. Din novell ska inte vara perfekt från början, utan du kommer att gå tillbaka till att redigera senare. Så fokusera på att bara skriva och tänk inte alltför mycket på att allting ska låta rätt redan nu. Det fixar du sedan. Nu är fokus på att fortsätta skriva, bara fortsätta skriva! Självklart kan du läsa igenom stycken och byta ordningsföljd för att få inspiration till hur du ska gå vidare med berättelsen och lista ut hur handlingen bäst ska ta form.

Skapa och behåll en bra skrivrutin

När du väl har börjat att skriva gäller det att hitta en bra rutin för att förverkliga din skrivardröm. Många berättelser hamnar på papperet för att sedan bli bortglömda i en byrålåda.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren