Publicerat

Sommarångest krönika

Kanske ångest är ett alltför laddat begrepp i sammanhanget,men stressen och prestationskraven kan väl antar jag de flesta känna av efter det långa vinterhalvåret. När jag sätter mig för att försöka skriva om min relation till begreppet sommarångest blir jag nästan full i skratt. En gammal låt från 2012 dyker plötsligt upp i minnet. Den heter :"Vals om sommaren"och är skriven av trubaduren och mångsysslaren Bengt Sändh.Texten är föga smickrande och avhandlar alla sommarens plågor som t.ex. rödbränd hud: - Svedan är värst bakom ryggen när solen gått ner kommer myggen sjungs det bl.a. När sommarens plågor har avhandlats en efter en kommer slutklämmen "Sommar´n som skalderna jämt berömt får gärna bli höst.Drömmen vi drömde om sommar´n i vintras var alltför falsk." Ett bittert påstående av en poet som inte tyckte sig vara ett sommarbarn. Sommaren är eftertraktad av dom flesta av oss nordbor men ändå kan det kännas lite befriande när någon sjunger om dess plågor. Kanske beror det på att det förbjudna lockar och roar. Det är ett känt faktum som de flesta stand up föreställningar tagit fasta på. Jag menar då allas våra svagheter och brister. Igenkänningsfaktorn när livet inte riktigt blev som vi föreställt oss. När bilderna i sociala medier som Facebook och Instagram mer visar upp hur vi vill bli sedda än hur vi egentligen har det. Sanningshalten i våra häftiga semestrar då alkoholintaget nästan varit ännu större än prestationskraven. Eller hänger det kanske ihop? Vi vill så gärna vara smala,bruna,helst unga och vackra också liksom våra hem och trädgårdar. Men sanningen är att vi faktiskt åldras och att vårt pigment är som det är,soltåligt eller ej. Det är mycket vi inte kan göra så mycket åt utan att stressa ihjäl oss och göra av med våra surt förvärvade inkomster och energi. Visst med Spray Tan bränna eller livsfarlig solariesol kan vi ju komma en bit närmare idealbilden av oss själva,men frågan är om det är så idealiskt. Det finns också ett tillstånd som drabbar en del som solar för mycket året om och alltid måste se bruna ut. Det liknar anorexia och benämns brunorexi.Att vara något eftersträvansvärt kostar på. Lyckobilderna i reklamen påverkar oss och gör att många inte ser på sina kroppar med blida ögon. Vi behöver inte bli mer självkritiska men däremot mindre högpresterande ,speciellt på sommaren då det väl är meningen att vi ska hämta kraft och energi och inte bli sönderstressade av alla idealbilder. Ibland kan man tro att alla andra lever det perfekta livet om sommaren. Alla utom en själv.Den intjänade semestern får inte bli fel och själva vädret är en del av stressen. Är det soligt bör man inte sitta inne oavsett vilken anledningen skulle vara. På sommaren finns också en bild av att vi alla ska ingå i den sociala gemenskapen och då kan det ses som lite suspekt att dra sig undan i sin ensamhet vilket väl de flesta stundtals behöver göra,i alla fall alla som uppskattar lite egentid. Den egna tiden är speciellt viktig om man känner av depression,ångest eller stress. För oss som känner av sommarstress och ångest kan det vara bra att göra en s.k. beteendeaktivering vilket innebär att man sätter tydliga rutiner och fasta tider även under sommaren, vilket man ju alltid har när livet fortgår under andra tider på året. Ifall du känner av att sommarens krav på social kompetens i negativ mening kräver för mycket av dig så kan du nog må bra av lite struktur i tillvaron. Den strukturen bör du i möjligaste mån själv sätta. Du är inte tråkig om du någon kväll inte orkar grilla med ännu en granne,det är faktiskt okej det tror jag dina närmaste också förstår. Allt handlar som alltid om att kunna förändra och förbättra för oss själva och varandra. Att våra barn också ska  umgås med familjen dygnet runt i flera månader är kanske inte heller så självklart som först kan tyckas. Så istället för att gå ut med att barnen inte ska vara någonting alls på fritids under sommarmånaderna utan vara med dig och din sommarångest är kanske inte heller ett så lyckat val för barnen. Hör gärna vad dom egentligen tycker istället för att känna dig som en dålig förälder om ditt barn erbjuds vara några dagar på fritids också. Ingenting står ristat i sten om hur sommarlyckan måste se ut. Skriv ditt eget recept som passar dig och din familj eller hur du än lever ditt liv. Sommaren har inga rätt eller fel. Det är bara ännu en årstid. Varm och skön om vi har tur och badbar om vi har lust. Tänk:"Det är skönt att slippa tjocka kläder och att du när du går ut genom din dörr faktiskt slipper kliva rakt in i ett kylskåp som det kan kännas då man är hjärtligt trött på vintern som aldrig tycks släppa taget. Njut av din och familjens tid. Men tänk att det faktiskt inte finns så många måsten som vi tycks tro. Först då vi vågar släppa taget om vår kroppsfixering och allt det där ytliga som vi egentligen inte behöver. När vi inte sneglar avundsjukt på grannen som åker på ännu en utlandsresa utan kan njuta av att resa i fantasin och bara koppla av med den struktur som vi själva vill sätta på tillvaron.Våra egna fotavtryck.Inte reklamen.Inte sociala medier. Inte avundsjukan på grannen. Då tar vi makten över oss själva igen och sommarplågan kan på allvar byta namn till sommarglädjen. Att kunna gå ut genom dörren och släppa tanken på om du kommer att frysa eller ej i det eller det klädesplagget ger en skön känsla av frihet. Mina heta tips inför den här sommaren blir alltså :- Slå ner på takten .Allt behöver inte vara perfekt! Sommartid är rekreationstid och återhämtning. Många missförstånd och gräl skulle kunna undvikas om allt inte behövde vara så perfekt eller ske just den här sommaren. Vädret kan vi inte göra så mycket åt men det finns som bekant inget dåligt väder bara dåliga kläder. Glöm sociala medier en stund. Se varandra i ögonen. Lev här i det verkliga livet så omvandlas nog sommarplågan yill glädje. Det är det jag i alla fall vill tro." Sommar,sommar och sol.Havet och vinden och doft av kaprifol. Sommar,sommar och sol. En himmel så blå som viol."

Glad Sommar!!

 

 

 

Mitt intresse för att skriva, läsa vad andra skriver och delge mitt eget skrivande till likasinnade är stort. Därför blev jag också intresserad av novell. nu
Lottie Ålhed är medlem sedan 2018 Lottie Ålhed har 70 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren