Publicerat

Exempel på spännande industrier att skriva för

Att skriva noveller och andra texter är för flera av oss lika spännande som att läsa en riktigt bra bok. I skolan får vi öva på att skriva olika typer av skrifter och det är inte ovanligt att vi finner en dold talang redan i tidig ålder. Dessvärre får vi ofta höra att det kan vara svårt att tjäna sitt levebröd med hjälp av pennan och pappret, eller numera med hjälp av tangentbordet. Dock behöver inte det vara sant. Det finns nämligen flera yrken som låter dig skriva för att leva. Du behöver inte bli journalist eller författare i yrkenas traditionella mening utan nuförtiden går det utmärkt att skriva i andra former.

Läs vidare och låt dig inspireras till olika industrier och branscher där du kan livnära dig som skribent. Det öppnar dörrar till att både jobba hemifrån och ta till dig spännande kunskap samtidigt som du tjänar ihop din lön.

Livsstil- och hälsa är en spännande industri att skriva för

Svenskar älskar att träna och vara hälsosamma. 2018 var den svenska befolkningen i hög utsträckning medlemmar på träningsanläggningar och inte mindre än 2,1 miljoner svenskar tränade på gym. Det innebar högst andel gymmedlemmar i befolkningen av samtliga europeiska länder. Den data som lyftes fram i SVD indikerar att det finns ett stort intresse för livsstil- och hälsa i Sverige.

Därmed är det en strålande industri att nischa in sig på om du vill bli skribent och tjäna ditt levebröd på att skapa skriftligt innehåll till hemsidor, böcker eller tidningar. Men du tjänar inte bara pengar. Ditt arbete som skribent inom hälsa och livsstil innebär dessutom att du får ta del av spännande forskning som du förmedlar till allmänheten. Du utbildar alltså dig själv samt dina medmänniskor och gör en god gärning samtidigt som du livnär dig.

Casino och vadslagning behöver skribenter

En industri som har vuxit enormt de senaste åren i och med den breda tillgången till internet är digital vadslagning, även känt som iGaming. Sedan millenniumskiftet har mängder av spelbolag startats, inte minst på Malta. Ett exempel är Mr Green Casino som grundades av några svenska entreprenörer. För att marknadsföra sig behöver de nätbaserade casinona skribenter som skriver informativt likväl som säljande innehåll till både deras egna och andra hemsidor.

Att skriva för spelbolag och företag som ägnar sig åt marknadsföring av casinoprodukter är både roligt och utmanande. Branschen förändras hela tiden och du måste hålla dig uppdaterad kring regler och lagar rörande vad du får lov att skriva. Därmed är det en rolig utmaning och för vissa innebär livet som casinoskribent en möjlighet att kombinera sin hobby med sitt yrkesutövande.

Friluftsliv och utomhusaktiviteter

Om du har ett intresse för friluftsliv och utomhusaktiviteter kan det vara ett spännande område att skriva dina texter inom. Gemene man i Sverige blir nämligen alltmer intresserad av att vistas i skog och natur. Enligt Naturvårdsverket ökade andelen svenskar som var ute i skog- och mark med 33 procent mellan 2019 och 2021. Därmed behöver flera människor information, tips och inspiration som rör utomhusaktiviteter.

En stor fördel med att skriva om just friluftsliv om du själv har ett intresse inom området är att det gör ditt arbete roligare. När du finner glädje i att utarbeta dina texter går din energi fram till läsaren som får en bättre läsupplevelse. Dessutom skriver du sannolikt mer om du behandlar ett område som du finner glädje i. Det gör dig till en bättre och troligtvis mer populär skribent än om du väljer andra områden att fokusera på.

Skriv om teknologiska framsteg

Vi lever i en tid där vi omgärdas av teknologiska framsteg. Den nya tekniken är inte alltid lättbegriplig. Därför behöver konsumenterna få komplicerade koncept förklarade på ett enklare sätt för att kunna göra välgrundade köp.

Med det i åtanke finns det många företag som har ett växande behov för skribenter med teknisk kompetens. Skulle det visa sig att du har ett intresse för den senaste utvecklingen på tekniska områden och samtidigt gillar att uttrycka dig i skrift är chanserna goda att försörja dig genom att skriva denna typ av texter.

Som teknisk skribent möter du en spännande uppgift i att bryta ner svåra idéer till något mer lättbegripligt. Arbetsuppgifterna innebär att du kan fördjupa din kunskap inom de tekniska områdena eftersom förståelse är nyckeln till att förklara något. Samtidigt hjälper du dem som inte har tid att grotta ner sig i detaljer att få en bättre förståelse för de hjälpmedel och maskiner som de använder i sin vardag.

Vår förhoppning är att du har funnit inspiration i vår lista med fyra spännande områden som du kan skriva om och önskar dig ett stort lycka till framöver.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren