Publicerat

Spelets historia genom tiderna

Casinospel har en historia som sträcker sig flera tusentals år tillbaka i tiden. Spel om pengar är något som många sysslar med och idag är det inte bara möjligt att spela på fysiska casinon, utan även via datorn eller mobilen. 

I denna artikel hoppar vi in tidsmaskinen och går igenom hur spelets historia har sett ut genom tiderna. Häng på! 

Det första casinot i världen 

Det är svårt att definiera exakt hur länge casinon har funnits till, eftersom det beror på vilken definition av ett casino man syftar på. Till exempel var tärningsspel populära under antiken, vilket innebär att hasardspel fanns redan då. Det sägs också att olika typer av spel varit vanligt förekommande i flera tusen år i bland annat Kina. 

Om vi istället ska fokusera på det moderna casinot, som vi känner igen idag, öppnades det första casinot på 1600-talet. När man pratar om casinon är Las Vegas det första många tänker på. Det är dock inte USA som är ursprunget till casinot, utan det första casinot hette Ridotto och var baserat i Venedig, Italien. Ridotto var början till en stor casino-boom i Italien, efter att Ridotto slog upp sina portar introducerades nämligen 100 andra casinon runt om i landet. 

För USA var det inte förens 1800-talet som spelandet blev populärt. Det var främst hasardspel som var i fokus. Det växte fram både spelhus och spelbåtar där man kunde spela olika hasardspel. Det fanns ett stort intresse för spelande men det fanns även en baksida, nämligen kriminalitet. Den amerikanske regeringen valde därför att förbjuda hasardspel ganska snabbt. 

Historien för svenska casinon 

Hur såg det ut i Sverige då? Jo, det var faktiskt redan under 1700-talet som spelandet blev aktuellt för svenskar. Det började med att det var en kurort som erbjöd olika hasardspel som en sidoverksamhet. Det blev dock olagligt att spela om pengar under 1800-talet även i Sverige. 

Det var inte förens 1950 som det blev legaliserat igen i Sverige. Från och med att det blev legaliserat har det funnits strikta regler och restriktioner som gäller för ett svenskt casino. Det finns endast fyra stycken landbaserade casinon Sverige idag. Alla dessa casinon är statligt ägda. 

Framfarten för online casinon  

Det var i slutet av 1900-talet som de allra första spelmaskinerna utvecklades i USA. “The Liberty Bell” hette det allra första spelet. Denna underhållnings mekanik gjorde intåg i Europa och blev snabbt populär även där. Spelmaskiner hade en väldigt snabb framfart och intresset för att spela ökade kraftigt med detta nya utbud av spel. 

Online casino är ett fenomen som slog igenom i samband med att internet introducerades. Man brukar säga att online casino började på riktigt under slutet av 90-talet, då allt fler hushåll hade tillgång till bredband. 

Spelen på nätet var då väldigt långsamma, och inte speciellt snygga. Trots det blev det en sucée. Intresset av att spela casino hemifrån, på nätet, ökade med en rekordfart runt om i världen. Inte minst i Sverige. Det tog bara några år sedan fanns det flera tusen olika online casinon att välja mellan. 

Svenska casinon på nätet 

Sedan online casinon först introducerades i Sverige har spelmarknaden förändras på många plan. Inte nog med att det finns ett betydligt större utbud av både spel och olika casinosajter, reglerna för spelandet har också förändras.  

Under 2019 infördes en svensk spellicens och det gamla det gamla spelmonopolet i Sverige avskaffades. Det innebar att alla casinon som ville rikta sig mot svenska spelare behövde ansöka om en licens. 

För att få denna licens beviljad finns det många höga krav att uppfylla för casinot. Det gäller bland annat spelarsäkerhet, ansvarsfull spelande och rättvisa spel. Fördelen med denna svenska spellicens är just säkerheten. När man spelar på ett casino med licens kan man nämligen känna sig trygg med att casinot är pålitlig och säkert, samt att sajten regelbundet blir granskade av de svenska myndigheterna. 

Ett stort intresse för utländska casinon idag 

En trend som har blivit allt mer populär bland svenskar är att spela på utländska casinon. Anledningen till detta grundar sig i de strikta regelverken och restriktionerna som finns på casinon med svensk licens. Många spelare tycker att de svenska spelreglerna påverkar spelupplevelsen på ett negativt sätt. Det handlar till exempel om begränsning på bonusar, insättningar och hastigheten på spelrundor. På sidor såsom Spelpressen kan missnöjda spelare hitta casinon utan dessa begränsningar. Genom att välja ett casino utan licens kan svenskar ta del av en friare, mer flexibel, spelupplevelse utan begränsningar och restriktioner. 

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren