Publicerat

Varför är storytelling så viktigt i onlinespel?

En av världens hetaste industrier är spelindustrin. Under 2000-talet har spelandet ökat lavinartat och nu har en stor del av den svenska befolkningen någon form av spelkonsol i sitt hem. Men det är inte bara rena underhållningsspel som ökar i intresse. Även casinospel som Starburst slot har blivit mycket populära. Den gemensamma nämnaren i alla typer av spel är storytelling. Men varför är det så viktigt med ett tydligt narrativ när man spelar onlinespel? 

Underhållningsindustrin har varit viktig för hela den globala ekonomin under hela 1900-talet. Men faktum är att underhållningsindustrin bara växer sig starkare och starkare för varje år, och nu för tiden finns det många förgreningar till det som tidigare ansågs vara en del av underhållningsindustrin. 

Världen förändras hela tiden, men människor har alltid haft ett behov av att underhålla och sysselsätta sig själva. Det behöver hända roliga saker för att livet ska kännas värt att leva. Den här inställningen har gjort att företag som placerat sig i underhållningssegmentet har kunnat växa sig starka och bli riktigt stora spelare på den globala marknaden. 

Under 2000-talet har digitaliseringen och andra teknologiska framsteg varit nyckelfaktorer för hela den ekonomiska utvecklingen. Underhållningsbranschen har varit otroligt skickliga på att utnyttja detta till sin fördel. Det tydligaste exemplet på det är kanske streamingtjänster inom film och musik, som Netflix och Spotify. Det är tjänster som inte hade kunnat existera tidigare, men som verkligen har utnyttjat tekniska innovationer till sin fördel. 

Med nya teknologiska innovationer skapas nya förutsättningar och möjligheter. Men det mänskliga behovet av distraktioner och underhållning finns kvar där hela tiden. Det är en konkurrensutsatt marknad att försöka slåss om människor uppmärksamhet, men många företag ger sig in i den här fighten. 

Spelindustrin är inget undantag. Att spela och tävla har länge varit en del av den mänskliga naturen. Det går att hitta förlagor till de olympiska spelen långt, långt tillbaka i tiden. Många av dagens mest populära kortspel har hundratals år på nacken. I alla tider har människor tävlat mot varandra. Det är helt enkelt underhållande att göra det, samtidigt som det sporrar andra inneboende egenskaper som vi människor har. 

Det här har den moderna spelindustrin verkligen tagit fasta på. När det har gjorts nya teknologiska framsteg har spelindustrin varit skickliga på att utnyttja detta till sin fördel, med allt från internetuppkoppling till olika spelkonsoler eller plattformar. Nu kan du sitta hemma i din tv-soffa, spela på din spelkonsol och samtidigt kommunicera eller tävla mot någon på andra sidan jordklotet. Allt tack vare den moderna teknologin. 

Spelindustrin präglas också av en otrolig kreativitet. Det skapas nya spel hela tiden och det ena är mer genomarbetat än det andra. En viktig faktor de senaste åren är vad man kallar storytelling. Det vill säga ett tydligt narrativ i spelen. Det spelar ingen roll om det är rena underhållningsspel eller casinospel – narrativet har en viktig roll. 

Men vilka faktorer är det egentligen som gör storytelling så viktigt i olika onlinespel? 

Ett tydligt narrativ håller spelaren i handen 

Nästan alla onlinespel har någon form av story eller handling som hela spelet vilar på. Faktum är även FPS-spel som Counter-Strike har en form av storytelling. Där är det terrorister mot specialpoliser eller militärer som utkämpar en strid. För terroristerna gäller det att bomba ett mål, medan det för specialpoliserna handlar om att skydda samhället. 

Samma typer av tydliga narrativ kan man finna i många andra spel och ofta handlar det om att hålla spelaren i handen. Hela spelet behöver ha en mening – för att det ska finnas i en logik när man spelar. 

Det blir också betydligt roligare och enklare att följa spelandet när det finns en kronologi eller story att följa. Det handlar i slutändan om att skapa ett syfte, även om det råkar vara ett fiktivt sådant. 

Vikten av tydliga karaktärer för igenkänning 

Storytelling handlar också om att bygga upp karaktärer. Det är en viktig del av narrativet och hela spelupplevelsen, att man som spelare faktiskt känner igen karaktärerna i spelet. Det rör både den onda och den goda sidan. Det vill säga både karaktärerna man själv styr och karaktärerna som står på andra sidan i spelet. 

Med tydliga karaktärer finns det också ett mycket tydligare narrativ. Man kan säga att sakerna hänger samman. När man sitter och spelar ett onlinespel flyr man verkligheten, men man gärna fly in i en ny verklighet. Även om man vet att det är en fiktiv miljö är det skönt att känna att man välkomnas in i den världen av karaktärer man känner igen. 

En bra historia öppnar för nya spel 

Självklart finns det också monetära skäl till att spelindustrin väljer att satsa hårt på storytelling i sina spel. När det finns en tydlig historia att följa föder det också en vilja att veta vad som kommer att ske i framtiden. En bra historia öppnar med andra ord för nya spel. Det kan vara potentiellt lukrativt för spelutvecklaren. 

Precis som när man följer filmer eller annan populärkultur vill man kunna följa sina karaktärer vidare i livet. Man kan alltså säga att ett tydligt narrativ i ett spel skulle kunna kratta för nya upplagor av spelet, eller att spelet rent av blir en följetong med nya speltitlar. Några av världens största spel arbetar på precis det här sättet och lyckas därmed sälja sina produkter gång på gång. 

Andra ekonomiska intressen i genomarbetad storytelling 

Men det finns också andra ekonomiska intressen i att ha en genomarbetad historia i ett spel. I slutändan handlar mycket om just pengar. Spelföretagen är intresserade av att sälja så många spel som möjligt, eller tjäna pengar på andra sätt. 

En stark story och starka karaktärer i ett spel kan göra att det blir naturligt med olika former av spinoff-produkter. Till många spel kan man köpa olika fysiska samlarprylar. Det innebär ökade intäkter för spelföretaget. Andra spel har blivit filmer eller tv-serier, som till exempel hyllade Last Of Us. 

Dessutom kan man göra spel av redan välkända karaktärer eller historier, som exempelvis Star Wars. Efter att succéfilmerna släpptes har det kommit mängder av olika spel som bygger vidare på karaktärerna och historian från filmerna.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren