Publicerat

Tips på hur du kan bemästra din skrivkramp

Skrivkramp kan alla drabbas av, oavsett hur många timmars skrivande man ägnar sig åt dagligen. Skrivkrampen kan även komma i olika perioder och dryga sig kvar olika länge. Däremot finns det olika sätt att försöka förminska dessa perioder.

Ofta när man drabbas av skrivkramp så känner man sig nästan helt tom i skallen. Man stirrar bara blint på skärmen eller pappret och det känns som om allt har låst sig. Det kommer inte fram något, hur mycket man än försöker. Visst kan det hända att man får fram ord, men det blir inget sammanhängande. Man har tappat den röda tråden.

Det första du måste komma ihåg är att detta inte är permanent, men det bästa är att bara släppa taget. Sluta försöka tvinga fram något. Inte att du ska ge upp helt, utan bara för tillfället. Istället göra något annat. Till exempel:

  • Sätt dig ner och skriv om något annat. Om du inte kan komma på något specifikt eller det inte ligger något annat arbete på tur, så skriv bara av dig. Skriv om dagen eller ett önskemål du har. Kanske en drömsemester som har funnits med dig i tankarna ett tag. Bara skriv av dig. Det behöver inte bli till en fin novell.
  • Distrahera tankarna med en helt annorlunda sysselsättning vid datorn. Ta en titt på svenska kasinon av TurCasinos och se om där finns en skojig sajt som du kan roa dig med. Kanske köra några rundor på en underhållande slotmaskin. Denna typ av spel kräver inte mycket koncentration, men du kan snabbt distansera dig från det som stressar dig. Kanske räcker det med att slänga in detta som en enkel mikropaus emellanåt.
  • Om du har suttit inomhus flera timmar, så sträck på dig och gör dig iordning för en promenad. Gå ut med hunden, ta en tur till affären eller satsa på en längre tur med en ljudbok eller musik som du tycker om. Även om du känner att det inte finns utrymme för en längre promenad, så kommer du ju inte avklara något produktivt genom att bara stirra blint eller stressa upp dig.
  • Pausa med ett kort och intensivt träningspass. Din puls kommer att öka kraftigt under kort tid och du kan sen slappna av efteråt med något gott att äta. Detta sätt kan frigöra må-bra-hormon och öppna upp idérikedomen igen.
  • Om du vet på ett ungefär vad du vill skriva, men inte hur du ska formulera det på ett bra sätt, så bara skriv ner exakt vad som dyker upp i skallen eller skriv ner punkter, eller kör en blandning. Stanna upp emellanåt, andas lugnt och läs igenom vad du har skrivit. Sök inspiration på nätet, om det fortfarande känns omöjligt att komma vidare på ett bra sätt.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren