Publicerat
Kategori: Novell

Addiktiologen

Det distinkta knäppet ekade genom mitt sömndruckna huvud och det föjande pyset väckte mig och törsten helt ur sin slummer. Stadsmuseums blänkade vita fasad slog mot mina hornhinnor som en blixtgranat, jag började sakta men säkert förstå vart jag befann mig men inte riktigt hur jag kommit dit. Yvigt och en uns desperat rota jag mig fram genom mina tusen överdjävliga fickor, mitt paket, min tändare, min startgas. Jag tog det första blosset och drog en snabb panorering. Slussen uppenbara sig i tonen av någon som kört gamla tidingar, döda duvor, naivt hopp och cementdamm i en mixer och hällt detta över de fragmentala kullerstensgatorna.

Fy fan för livet, de tröttaste orden i mitt förråd.

- Har du eld? Frågade den otvivelaktigt lyckligare och yngre mannen, en fräck livslust blänkte i plytet på honom som en obefogad trygghet i det goda. Jag såg märkbart äcklad ut och gav honom tändaren med förhoppningen att han fort som satan skulle få cancer. Sedan gick jag därifrån.

Solen gjorde allting kletigt, svettigt och vidrigt, på vinter frös man men luktade inte lika illa. Jag tog mig ner i systemet med hoppet om att sänka min tempratur och huvudvärk om så bara för en stund. Trängseln i tunnelbanan var så påtaglig att jag kunde känna hur pöbeln smakade. Detta godståg så likt en slaktbil full med råmande bodskap att den enda egentliga skillnaden var livslängden på kreaturen. Jag gick av efter en station och valde kletet istället.

Ett par parkbänkar senare med armen djupt rotad i en papperskorg. En halv kasse samlad nu, snart förlösning, fem bellman höll kraften uppe för pantjakten. Så fortlöpte det, mitt egna hamsterhjul. Kanske en aning smutsigare än gemenemans men desto ärligare och rakare än masspsykosen folket så tanklöst drogs sig in i. Mitt vidriga elitistiska jag fortsatte sin färd längre och längre bort från stadskärnan, luften blev snäppet men inte mycket friskare. Steg för steg bestämt bort från skräpet, bort från kletet, in i det fria, 2 bellman kvar. Panten slut.

Skriven av: Dolphenius

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren