Publicerat
Kategori: Novell

Alkohol

Alkohol

Adam hoppade tungt ner i soffan där Elin redan låg utbredd, i handen hade han en halvtom flaska vodka. Adam blev tillsagd av Elin att hålla käften eftersom filmen precis hade börjat. Han fick kämpa för att inte skratta, han låg där bredvid Elin och kunde känna hennes värme mot kroppen. Att ligga där bredvid henne var som en dröm för Adam, nu var han så nära att han kunde känna den svaga lukten av parfym när Elin rörde på sig. Adam ville skratta och skita i den där jävla filmen, han ville känna Elins smultronröda läppar mot sina egna men det var en förbjuden önskning som aldrig skulle få ske.
“Skål för våran vänskap! Vad fan hade jag gjort utan dig?” skrek Elin helt plötsligt och tog tag i sin egna vinflaska. Hon såg hur Adam log mot henne som han alltid gjorde när Elin sade något. Elin var glad över att den här hemmakvällen äntligen blivit av. Hon hade längtat att få se den där skräckfilmen med Adam ända sen hon köpte videon, men det hade aldrig blivit av. Elin tog flera klunkar av sitt vin, hon älskade den värmande känslan av alkoholen när den sakta sträckte sig över hennes kropp. Hon ville bli full ikväll, hon ville vara lycklig för en gångs skull.
Adam tyckte att Elin såg på honom ikväll på ett speciellt sätt. Hade hon kanske förstått att Adam faktiskt älskade henne? tänkte han. Han hade redan druckit upp sin vodka och fick lov att springa ut i hallen för att hämta en till falska. Adam reste sig för att gå men då snurrade hela rummet och han föll rakt ned på golvet. Han kände en varm hand på pannan och hörde Elin fråga om det gick bra. Sakta reste han sig för att inte må illa, sen sprang han ut i hallen. Adam ville dricka mer för att utnyttja den här stunden med Elin även fast han visste att det räckte.
Elin kände sig yr. Filmen var slut och nu hade dem ingenting att göra. Hon hade känt hela kvällen hur Adam bara stirrat på henne och inte alls brytt sig om filmen. Nu satt han likadant igen och bara stirrade på henne, Elin satte på radion och började dansa istället. Adam sprang upp till henne och dem röjde tillsammans till poppiga låtar flera minuter. Elin kände hur Adam hela tiden kom närmare och helt plötsligt lade han armen om henne och dem började dansa tryckare. Elin blev förvirrad, hon kunde inte förstå vad han ville. Dem fortsatte att dansa fast än låtarna inte alls var i tryckaretempo.
Det här var den lyckligaste stunden i hela Adams liv. Han dansade tryckare med Elin och så här nära hade han aldrig varit henne. Han kände hur Elins långa hår kittlade mot hans kind och han blev varm i hela kroppen. Adams illamående hade försvunnit och nu mådde han bara bra. Det här var hans chans att visa Elin vad han kände för henne. Han tog tag i Elins vackra ansikte och kysste henne snabbt och lika snabbt smällde Elin till honom. Adam kunde inte känna smällen men det kändes som taket rasade ned på honom i alla fall. Adam sprang in på toaletten och spydde.
Elin gick med tunga steg mot hennes säng där hon lade sig ned. Hon skrek och slängde alla kuddar vilt om sig. Först tänkte Elin gå till toaletten och be om ursäkt men hon blev liggande kvar i sängen. Elin låg och tänkte på alla gamla minnen från när Adam och hon var små och hon tänkte på alla känslor som hon en gång haft. Elin började ångra lite att hon slog till Adam, han menade egentligen inget illa. På nytt tänkte hon gå och be om ursäkt men även denna gång blev hon kvar i sängen, hon var alldeles för omtumlad för att röra på sig. Musiken sökte sig in i sovrummet och den vaggade sakta Elin till söms.
I badrummet stod Adam med vita piller i handen. Där hade han stått i flera timmar och bara stirrat. I sin andra hand höll han en flaska. Ytterligare en timme gick innan han satte sig ner på golvet och grät. Han satt där och tänkte, grät och svor. Till sist lyfta han sin hand och svalde ner pillren med sin sprit.
Elin sov tungt och drömde om ingenting alls. Hon svettades och vred sig hela natten trots att hon sov så djupt. När hon vaknade var det ljust och röster hördes från gatan. Elin gick förvirrad ut i köket och började laga frukost. Hon tog fram bröd och smör, gjorde iordning två mackor och började äta på dem. Då hon såg fodralet till filmen ligga på bordet i vardagsrummet dök en svag tanke upp i hennes huvud. Hon gick omkring i huset och letade efter något men hon visste inte vad. Då såg hon en vinflaska ligga slängd på golvet och musiken var fortfarande igång. Plötsligt kom hon ihåg kyssen men hon hade ingen aning var Adam var. Hans jacka och skor var kvar i hallen så han kan inte ha lämnat huset. “Kim!” ropade Elin högt. Ju längre tiden gick ju mer mindes hon från kvällen. Då sprang hon till badrummet som var låst och började banka på dörren. “Adam? Öppna, jag vet att du är där!” skrek Elin ilsket till badrumsdörren. Hon fick inget svar och dörren förblev stängd. Hemska tankar dök upp i Elins huvud vad Kim kan ha gjort där inne. Elin såg på sina egna ärr på handlederna och pulsen ökade. “Adam, sluta för fan!” fortsatte Elin i förtvivlan. Hon sprang till telefonen och ringde till hennes mamma och berättade allt. Elins mamma gav henne order om att ringa efter en ambulans.
Efter en kvart hörde hon sirener utanför dörren, Elin sprang och öppnade åt sjukvårdarna med tårsprängda ögon. Hon såg hur dem liksom försökte kommunicera med dörren men även dem fick inget svar. Då sparkade sjukvårdarna upp badrumsdörren och ut kom dem med en livlös Adam i armarna. Det tog en halv minut och ambulansen var borta igen. Elin ramlade ihop på golvet och låg där i flera minuter.
Telefonen ringde och Elin fick kämpa för att svara. Det var från sjukhuset. Dem berättade att Adam avlidigt redan innan sjukvårdarna var där och kunde rädda honom. Det fanns inget dem kunde ha gjort för att ändra på situationen. Dem sade också att Adam dött i överdos av sömntabletter och att han troligtvis hade blandat dem med alkohol. Det som dem tyckte Elin kunde vara glad över var att han dött snabbt och smärtfritt, hans hjärta hade bara stannat.
“Skål Adam, förlåt att jag inte såg.” sade Elin för sig själv när hon skålade i luften med sitt glas med vatten. Hon hade satt på filmen igen och satt i soffan och tänkte på allt som hänt. Elin lovade sig själv att aldrig dricka igen så att nått sånt här kan hända. Hon tänkte på hur en enda natt kan förändra ens liv, ett enda misstag kan till och med ta ens liv. Elin grät och satte sig skönt för att se filmen. “Skål för dig Adam” skålade Elin en sista gång.

Skriven av: gustavnordgren

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren