Publicerat
Kategori: Novell

Andrew Chayes -

Hade han velat köpa den hade han gjort det. Han ville inte köpa den. Den var inte för dyr. Ingenting var för dyrt för Andrew Chayes. Han kunde köpa allting som kunde köpas för pengar. Och Andrew Chayes visste att allting faktiskt gick att köpas för pengar. Till rätt pris. Han var en person som utnyttjade vetskapen om detta på alla möjliga sätt. För att med ett enkelt ord beskriva Andrew Chayes kan man säga att han var en mörk person. En asocial man med alltför stora tillgångar. Han svepte stadigt förbi butiksbiträdet utan att lägga någon som helst fokus på denne.
Limousinen körde fram och föraren snubblade ut för att öppna dörren åt Andrew Chayes. Andrew stirrade på den klumpige mannen som genast förstod att han skulle bli tvungen att skärpa sig, annars skulle han säkerligen förlora jobbet. Andrew Chayes steg in i limousinen och blundade medan den gled genom Las Vegas. Han strök sakta ner handen i fickan och tog upp sin mobiltelefon, slog ett nummer han slagit otroligt många gånger och lyssnade då signalen gick fram.
- Mr Jester, jag tror bestämt att du kommer bli tvungen att ringa mig ifrån närmaste betaltelefon.
Detta var allt han sa. Mannen i telefonen, Mr Jester, förstod vad Andrew Chayes menade. Det hade sagts ofantligt många gånger. Andrew tog tag i flaskan med vin som stod bredvid honom och fyllde upp ett glas. Ett mycket fint vin ifrån Italien. Han hade köpt det på en auktion i veckan som gick. Vinet hade gått på 900 dollar. Det var ett dyrt vin. Andrew Chayes hade råd.
Mobiltelefonen började göra ljud ifrån sig just då han skulle dricka en klunk. Han drack utan att ta någon notis på den. Sedan ställde han ner glaset i hållaren och tog lugnt tag i mobilen.
- Det är en mycket vacker dag idag.
- Sir?
- Gerard Dumpler.
*klick*
Mr. Jester skulle otvivelaktigt förstå vad Andrew Chayes menade med dessa ord. Gerard Dumpler var inte längre en man som Andrew hade någon nytta av och utgjorde numera ett smärre hot gentemot Andrew, då han helt enkelt visste för mycket om honom. Nedskärningar skulle bli nödvändiga. Mr. Jester stod för alla nedskärningar som Andrew Chayes gjorde. Han tydde sig till pengar. Andrew Chayes hade pengar och just därför gjordes det fina affärer mellan dem. Gerard Dumpler däremot skulle aldrig mer göra affärer med Andrew Chayes. Gerard Dumpler skulle aldrig mer göra affärer med någon. Gerard Dumpler var ett minne blått.

Mannen bar en lång svart rock och en lika svart hatt när han strök in längst med den röda mattan som hade rullats ut genom hotellets entré. Han hade mycket att stå i och kunde inte förmå sig att ta ett djupt andetag och återgå till att tänka klart. Han svepte förbi lobbyn utan att få ögonkontakt med någon och tryckte ner hissen. 56e våningen. Det var högt upp han skulle. Och det var högt upp han ville. Det var vad han sagt när han bokat rummet. Han hade propsat på ett rum högt upp. När hissdörren slog upp på hans våning stampade han ut och tryckte hastigt in nyckeln i låset. Dörren for upp och hans blick svepte genom rummet. Allting såg ut precis som han lämnat det. Han hade fått för vana att kolla att det gjorde det. Han hade blivit paranoid. Han visste inte varför. Rummet var större än hans eget hem i Los Angeles, och han hade aldrig kunnat bo i det om inte Andrew Chayes hade behövt hans tjänster. Han såg upp till Andrew Chayes. Och han var oerhört glad över vart livet fört honom. Han trivdes. Även om han var stressad. Det var värt det.
För ett kort ögonblick kändes det som att allting stannade upp. Hela världen. Han slutade andas. Men andetagen fortsatte. Inte hans egna. Det var den andre mannens andetag. Mannen som stod bakom honom och tryckte en pistolmynning i ryggen på honom. Han skakade sakta på huvudet och började tyst att be. Det tog honom ingen vart. Skottet avlossades och John Jester klev ut ur rummet lika tyst som han tagit sig in. Och Gerard Dumpler for i golvet för att sedan aldrig resa sig upp igen.



© Adrian Matenda

Skriven av: moreproductive

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren