Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Att vara annorlunda

Han gick långsamt på en yta som knappt kändes. Allting var väldigt tyst. Han hade ingen aning om var han var eller hur han kom dit. Nånting hände innan han kom hit. Stora portar öppnades. Han gick in.

Det var en helt vanlig skoldag. En helt vanligt måndag. Helgen var slut och en ny veckan fick sin början. Skolan börjar klockan åtta och han hade ganska bråttom. Han åt upp sin frukost snabbt, borstade tänderna, satte på sig kläder och sen gick han ut. Hans moped stod parkerad bredvid huset. Han gillade inte sin moped eftersom han köpte den begagnad även fast han tjatade om att köpa en ny. Han satte sig på mopeden och körde iväg till skolan.

Skolan är lika tråkig som vanligt. Massor av läxor och prov och man kunde knappt göra något på fritiden. Första lektionen är matten. Världens tråkigaste ämne. Hans lärare i matte heter Christina. När han skulle sätta sig på sin stol så ropade läraren upp: separera på bänkarna! Han blev lite förvånad och frågade varför. Då sa hon att vi skulle ha ett matte prov på ekvationer. Han blev fruktansvärt frustrerad och sa att han inte hade pluggat på ekvationer. Han bad om att göra provet en annan dag men Christina vägrade. Han blev fruktansvärt rasande och skrek på Christina. Han slängde sin bänk upp och ner och sprang sedan ut ur skolan.

Jack har en sjukdom som kallas ADHD. Han kan bli lätt irriterad på allting. Ett exempel var det som hände i skolan. Han visste inte vart han skulle ta vägen efter det som han gjorde i skolan. Christina hade säkert ringt till hans föräldrar. Därför bestämde han sig för att inte åka hem heller. Han bestämde sig för att åka till ett ställe där ingen kunde hitta honom.

Han åkte igenom en lång och väldigt smal gränd. Det var ett stort misstag. Jack får syn på några stora killar som står framför honom. Han kollar bakom sig och där står nu också stora killar
- Ge oss din moppe och alla pengar du har på dig annars råkar du illa ut!
Jacks vrede började komma ut och han började skrika åt dem.
- Ni ska ge er fan i min moppe! Den är min och ni kan inte göra nånting åt det!
- Den här killen tror att han är tuff. Nu visar vi vad som kan hända med såna som inte lyssnar.
De stora killarna tog fram sina knivar.
- Vi ger dig en sista chans att sticka här ifrån!
Men Jack lyssnade inte. Han satte sig på sin moppe och tänkte köra rätt förbi killarna men då högg en av killarna honom rätt i magen och Jack ramlade av. Sedan tog de moppen och hans pengar och stack därifrån. Nu låg Jack på marken, döende. Ingen runt omkring som kunde hjälpa honom. Om Jack bara hade varit lugn och kunnat kontrollera sig själv. Om Jack bara inte hade varit annorlunda. Allting blev svart.

Jack vaknar upp. Han gick långsamt på en yta som knappt kändes. Allting var väldigt tyst. Han hade ingen aning om var han var eller hur han kom dit. Nånting hände innan han kom hit. Stora portar öppnades. Han gick in.

Skriven av: Erik Lönnqvist

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren