Publicerat
Kategori: Novell

Äventyret i Magic Tagana Seth

Kap. 1 Inledning
En gång för länge sen fanns det en familj de bodde i en liten brun trästuga.
I familjen fanns en mamma hon hette Jane,en pappa och han hette George och barnen i familjen hette Ivana,hon var 12år och Tim han var 10år och Jennie hon var 7år och yngst var Tamara hon var 4år. Och på deras lilla mark fanns ett stall ihop byggt med huset så det var lätt att gå ut och in till stallet,där stod 4 kor Rosa, Gessi Pam och Ia. Och 5 får och 2 hästar också. Och får och de hade även


en hund. Roxxi, hon vaktade För fullt , barnen var aldrig oroliga för vilddjur de kunde inte bryta sej in här så länge Roxxi var här. I huset fanns det ett stort rum när man kom in där. Det var ett träbord med 2 bänkar som pappa hade gjort och sen var det vardagsrum med en karmin och en låda med ved,och en gungstol och en soffa mamma har gjort av får Ull. Och en bokhylla. Och sen var sängkammaren med 2 rullsängar till Jennie och Ivana och Tim sov i deras fotände och Tamara sov hos mamma och pappa.
Kap. 2
Det var morgon,mamma väckte oss tidigt som vanligt. – God morgon änglar,sa hon mjukt,Och strök dom över huvudena. Vi gick upp och åt bröd med smör som mamman gjort några dagar tidigare. – Ni ska hjälpa pappa med att ta bort gössel i deras boxar. Förstått? Sa mamma och tittade på dom. – Jaja sa dom och gick åt olika håll. Nu!,sa mamma. – Neej sa barnen och suckade. – Sucka inte så där! Gå nu,jag ska sköta Tamara. Ni får faktist hjälpa er far. Barnen gick med tunga steg ut i stallet,där var pappa med spadar i högsta hugg. – Såja barn,nu ska vi börja. De märkte inte att Ivana hade gått i väg. – åh! Att man ska behöva jobba! Sa hon för sej själv. Då fick hon en íde.. Hon skulle rymma.. Senare blev mamman och pappan arga och sa att Ivana inte kan undvika arbetet bara så där,de andra gör sitt jobb bra. På kvällen när alla hade somnat väckte Ivana sina syskon men inte Tamara,hon var för ung för det som skulle hända.. Tim och Jennie följde med, De hade packat en väska med bröd,en smörlåda , mamman hade 41 st. Och de tog dricka och majskolvar och äpplen och kålrötter. För i trädgården fanns Kål,rödbetor,moröter potatis och örter,som Ivana också packade. Nu begav de sej i väg på häst. Mot äventyret..De kom in i en mycket stor glänta i skogen där stannade dom och de byggde en hydda av gräs tjocka pinnar och löv och band fast. Gud vad jag är hungrig sa Jennie och tittade på Ivana. – Ja jag håller med sa Tim. Ivana nickade,- vi kan väl koka majs? Det är ju alltid nånting. – Ja sa Tim och Jennie i mun på varandra. Ivana kokade majsen och medans de kokade, plockade hon blåbär och mosade och lade i koporna som de hade med sej att dricka i. Sen hällde hon i vatten och blandade så blev det som blåbärssaft,sen hämtade hon mossa, allt det lade hon på tillknytna pinnar och hon hade med fårull som hon knöt fast runt moss-sängen,sen var majsen klar och de satte sej i hyddan och åt. – Detta är kul sade Jim till sina systrar. – Ja,sa de båda och log. Sen kom mörkret,Ivana tände en brasa att somna till och Tim och Jennie somnde båda fort men senare på natten väckte Tom Ivana och sa att jennie grät. – Vad är det? Sa Ivana och kröp över till sin syster och höll om henne. – Jag vill hem! Ylade hon. – Men du Jennie? Försök att sova lite till så att det blir ljust så kanske vi kan återvända sen. –Okej? – Ja snyftade Jennie och torkade tårarna. Men sen kunde inte Tom sova,han tänkte också på Mamma och pappa,de satt nog hemma och grät..De gjorde de.. Men nästa morgon vaknade Ivana och Skrek.. – Vad är det ropade Tim,då såg han,där stod en lång trollkarls liknande gubbe. – V..e.m ä-är ddu?? Stamade Ivana och höll om sina syskon. –Lugn ungar jag är inte farlig. – Jag är Gábou troll karl i landet Magic Tagana Seth..Barnen såg sej omkring och på varandra. Det rörde sej många frågor i huvudet: ”vem var mannen” ”skulle de följa med” eller stanna”. – Kom Snälla Ivana! Sade Jim och tittade som en ängel på henne. –Ok..ej då stammade hon men tog sina syskon i handen och följde med Gábou till ett livs äventyr.. Efter en lång vandring norr ut sade den mystiska Gábou, ”Nu är vi framme” Ivana såg ut över horisonten,en by,Med glad musik,och små affärer. – Välkommna till magic tagana Seth Sade någon,barnen följde efter mannen och såg en man med krona på huvudet, vem är ni frågade Ivana och tog sina syskon tätt in till sej. Jag är kung över landet..


Fortsättning Följer!!!


Skriven av: Emma

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren