Publicerat
Kategori: Deckare noveller

Björn och Feministen

-296 landar vi på då, säger Björn nästan med ett leende på läpparna. Dagens sista kund tänker han och blickar snabbt ner mot sitt klocka. 20:58. Han tittar ut överbutiken för att se om någon är på väg mot kassan. Ingen. Han tittade tillbaka på kvinnan som börjat packa ner sina varor. Hon hade skinjacka och pilotglasögon. Måste jobba med mode tänkte Björn. Level röda hade hon köpt också, långa. Måste vara en riktig fest människa tänkte han. Björn funderade på Daim-tårtan och de otaliga nudelpaketen han nyss registrerat åt kvinnan, bara en riktig livslevare äter sånt. Att vara så orädd för döden och ohälsa kan man bara en riktig vilde vara konstaterade han.
Björn jobbade heltid på stadens supermarket. Han trivdes med jobbet och tyckte att lönen var mer än duglig. Björn levde själv och hade inte mycket till intressen och inte mycket till vänner. Men det gjorde honom inget, han trivdes med sin vardag. Björn hade gubbfrilla, var 183 centimeter lång och 46 år gammal och hade en början på ölmage.
Dunk låter det. Ljudet av en klase bananer som landar på rullbandet. Björn hoppar till, han hade försvunnit in i sin fantasi för en sekund.
-Jävlar vad du skräms, utbrister Björn. Kunden tittar upp och säger skrattandes att det inte var med mening. En yngre kvinna, kanske 25. Kortklippt rosa hår. En sån där piercing i näsan som hänger och dinglar och runda glasögon. Björn noterar en tatuering på kvinnans hand. En kvinnosymbol. Björn ryggar till och spärrar upp ögonen. En feminist. Åh nej, tänker han panikslaget. Den mest aggressiva, rebelliska och farliga typen av människa som människan känner till, konstaterar han. Panik känslor väller över Björn. Detta hade han sätt på TV, men aldrig i verkligheten. Björn börjar skanna in varorna och funderar skräckslaget på hur man beter sig runt en feminist. Hon håller säkert på med kampsport tänker han. Karate. Kick boxning kanske.
-Fan jag glömde en sak, utbrister feministen och börjar jogga in mot hyllorna i butiken igen. Björn rycker till och ser med uppspärrade ögon hur feministen försvinner bland hyllorna. Det ser underligt ut tycker björn, feministen springer inte som andra människor. Kanske är detta en effekt av gatuvåld. Kanske springer feministen konstigt för att hon har ont i benen eftersom hon sparkat ner poliser kvällen innan. Fyfan nu är det på riktigt, tänker Björn och han känner hur svetten rinner från hans nacke. Björn knäcker till knogarna och tänker att ifall feministen attackerar honom så är han iallafall beredd, även om han vore chanslös. Men tills dess ska jag bara spela normal i hopp om att feministen lämnar honom ifred, tänker Björn.
-Dom här också då, säger feministen och lägger upp en paket bindor på rullbandet. Feministen har återvänt till Björns trygga kassa, och det med besked. Menstruation, tänker Björn. Det svartnar nästan framför Björns ögon.
-Ja..ja då, hostar han fram.
-Måste man så måste man, fortsätter han och försöker se snäll och framföralt lugn ut. - Eller, måste EN så måste EN, menar jag, är han snabb med att rätta till. Åh nej, vad fan säger jag, tänker Björn när han hör hur dumt det låter. Feministen ler lite snopet, svar. Bäst att ja räddar det här nu, annars är det ute med mig! tänker Björn.
-Hehe, ja du vet, yolo, swäg, säger han. - Du vet, skit med jävla...patriarkatet, ner med jävla skiten! nästan skriker han. Björn kommer på sig själv med att bete sig riktigt panikslaget. Helvete nu smäller det nog snart tänker han.
-Haha, precis! Bra där, svarar feministen skrattandes.
Björn tänker en sista gång på sin lägenhet och sina akvariefiskar, nu är det kört konstaterar han. Björn tar ett djupt andetag och förbereder sina sista ord.
-179 kronor blir det då!
-Mm, svarar feministen och ger honom pengarna. - Du kan kasta kvittot, fortsätter hon. Björn iakttar feministen medans hon packar ner sina varor. Han sitter blickstilla och iakttar feministen tills hon lämnar kassan och beger sig mot utgången. Björn andas ut. Han skakar nästan av rädsla. Han har överlevt konstaterar han.
-Hejdå, ropar Björn till sina kollegor när han 15 minuter senare bytt om till sina civila kläder och öppnar dörren på baksidan av butiken. Fortfarande lite skakad går han över lastkajen, ner för trappen och mot sin parkerade bil. Han låser upp bilen, sätter sig och startar den. Han ser något i ögonvrån och vänder sig snett åt vänster. På taket av butiken står feministen, med ett laddat automatgevär, stirrandes ner på Björn. Björn fryser till is. Han hade rätt hela tiden. Han visste att de här var hans sista dag i livet sen första stund han såg henne i kassan. Han tänker fort på sin lägenhet och hans akvariefiskar. Han tänker att om han inte dör nu så borde han skriva en bok om den här dagen. Feministen siktar nu på Björn. Björn sätter på stereon i bilen. Arvingarna. Björn tänker att hoppas fan i mig att dom spelar dansbandsmusik i himlen. Till melodin av Eloise, dör Björn, med en tår i ögat, medans feministens automatvapen slungar ifrån sig kulor riktade mot Björns bils tanklock. Bilen går i luften. Björn går i luften. Arvingarna går i luften.


Skriven av: DOCTOR B

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren