Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Connys Betänkligheter


Bersan min Hund

Häromdagen när vädret var fint, var jag och Bersan ute och joggade. Skåne visade sig från sin bästa sida. Utanför ålderdomshemmet går en gammal man som var krokig och tärd av tidens hårda tand.
Bredvid går en äldre gumma som mannen stöttar under gången. Söndervärkt haltade hon fram, och hade svårt att gå.
Jag stannade en bit därifrån och tittade på det gamla och av tiden märkta paret.
Det syntes på dem att de hade ont och svårt att gå.
Då tänkte jag att denna halta och söndervärkta gamla gumma har en gång varit en ung tjej med tofsar i håret och en nalle eller docka under armen. Kanske ägde hon en jo-jo som hon kanske fått ärva.
Tanken hos mig gick vidare till att hon också haft en mamma som tröstade henne då hon kom hem från sotarhagen och slagit i knäna. Och hur mamman kanske tog bort några svidande stenkorn ur det sargade knät. Hur hon då med tårdrypande ögon och kinder, tagit sin slitna, ärvda och sönderkramade toviga nalle och tröstat sig.
Nallen hade säkert fått trösta henne vid flera tillfällen.
Och han den gamle mannen, som ung, riktigt ung. kanske lekte de indianer och vita uppe på en höskulle fullt med hö, nästan ända upp till taket. Även hans har fått trösta honom vid flera tillfällen. Han kanske kommer ihåg sin nalle eller teddy hund, som var hans tröst vid svåra tillfällen.
Ibland kanske mörkret skrämde honom, med knarrande väggar och golv. Eller när gardinen fladdrade spökligt vid det halvöppna fönstret.
Det var kanske vid sådana tillfällen som nallen eller hunden kom till pass.
Undrar om paret kommer ihåg deras första möte tillsammans, om dom var tvungna till att smussla till sig dessa stunder av lycka och spänning?
Undrar om han kommer ihåg deras första kyss?
Eller kommer han ihåg om han tog den i ett svagt ögonblick?
Undrar om han kommer ihåg sin första öl, eller när han var full för första gången?
Eller kom han ihåg när han blev dålig och mådde illa av för mycket drickande?
Undrar om dom kommer ihåg, när dom älskade första gången, eller i en riktig säng?
Dom kanske smet upp på höskullen där han som liten pojke lekte indianer och vita, men nu var det inte lek, utan viskningar, fniss och höprassel.
Undrar om hennes mamma och pappa kom på dom någon gång? Undrar om dom fick bannor då?
Undrar……….?
Nej nu haltade dom iväg bakom häcken till ålderdomshemmet.

Ojdå!…Klockan! jag måste vidare snabbt!
Man undrar ju om dom kommer ihåg?

Tyvärr törs jag inte fråga, men man undrar ju ändå.

Skriven av: conny fahlcrantz

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren