Publicerat
Kategori: Novell

Dagboksnovell:En familj som alla andra



Tillägnad Johan som vågade stanna!

Pojken har inte träffat hennes föräldrar ännu.Själv kommer han i från en borglig,konvetionell familj med militära anor och gammaldags värderingar!De är båda mycket unga och oerhört förälskade.Men detta är första gången han skall övernatta hemma hos henne!
Flickan var mycket klok och såg först till att de kom sent hem,och vidare att de skulle övernatta i gäststugan.
Pojken hade inga invändningar och efter en sen kväll kröp de i säng i den lilla stugan på gården Flickan föll i sömn fram på natten,men skakades vaken av en darrande pojke.
'Vakna...det var ett spöke i fönstret!'
De hade visserligen tagit en öl eller två men det hade bara gjort flickan sömnig,så hon mummlade något lugnande och försökte sommna om.Pojken insisterade:'Ett vitt ansikte pressades mot rutan!'
'Sommna om,'mumlar hon mellan sömn och vaka.Han suckar och lägger sig till rätta.Så hör han plötsligt en svag sång och hoppar ur sängen och tittar ut!På poolkanten sitter en stor vit figur och sjunger.När han kommit över den första förvåningen ser han att det är en spritt naken kvinna.Nu skakar han liv i flickvännen och viskar:'Det sitter en naken tant på poolkanten och sjunger`'
'mm...det är bara mamma!'
'Din mamma???'
'Ja ..när hon är deppig och full sjunger hon så där!' Men...vi kan väl inte låta henne bara sitta där ute.....naken ?' Flickan förstår nu att här blir det ingen sömn förrän den orolige blivit lugnad:
'Vad sjunger hon?'Pojken lyssnar så gott han kan.
'Något om en grå liten fågel...'säger han till slut tveksamt.
'Ferlin..en döddansares visor'säger flickan och tillägger bestämt att 'det är ingen fara,inte ännu.Men hör du nåt om Dödens
ängel,så väck mig?'
'Dödens vadförnågot?'
'Ängel:Av Wallin'.
Pojken lägger sig tillrätta igen och undrar hurdan hennes famlij kan vara.Då hör han genom fönstret:
'då stannar dansen
då sänkas ljuden
då vissnar kransen,
då bleknar bruden.'
Han skakar henne igen:'Är det den här om vissnade kransar?'
Shit!Hon flyger ur sängen ,ut genom dörren och väser:'Nu är det natti natti,mamma!'varpå kvinnan som övergår till deklamation,
kramar om henne och säger'Jag vet inte vem som är bäst..Tegner eller Wallin!Vad tycker du?'
'Att du ska gå och lägga dig....det är snart morgon och vi behöver sova här inne!'
'Vi!Har du en gäst!Det vore trevligt att få hälsa'....
'Mamma..du har faktiskt inga kläder på dig..vi tar det i morgon'
Vänligt men bestämt lotsar hon den nakna kvinnan upp i trappan och in genom dörren!
Sedan får pojken äntligen sova:
På morgonen när ungdommarna infinner sig till frukost möter de en skäggig man i dörren,och pojken tar artigt i hand.
'Så trevlig att få träffa Pias pappa!'
Den skäggige sträcker fram sin hand och ler mot pojken.
'Kaj heter jag,skrattar han,och jag bor här jag med, men är inte Pias pappa... jag har bara varit gift med hennes mamma!'
'Du sade ju att han var skäggig' viskar pojken till flickan när de forsätter uppför trappan!' Det är alla här' svarar hon lite smått irriterat och fortsätter in på väg mot köket.I dörren blir de nästan nersprungna av två jättehundar(åtminstonde tycker pojken det då)åtföljda av en liten spaniel på korta ben!Pojken hejdar sig ängsligt ett ögonblick ock säger:'Kan ingen ropa på dem?' Flickan svarar:'Ingen större ide....de skulle ändå inte lyda......här tror vi på fri hunduppfostran!' och knuffar in honom i hallen!
Där måste de stanna upp,för där är för tillfället fullt av folk,som debatterar något på olika språk med viftande armar.
'Var är din pappa?' viskar pojken lite försynt.Flickan pekar på en öppen dörr till höger ur vilken man hör en dånande mansröst på klingande norska citera Bibeln,närmare bestänt Uppenbarelseboken!

Pojken kliver fram och tittar in genom dörren,som visar sig gå till toaletten!På den sitter en ännu skäggigare gubbe än den förste och slår ut armarna i ett våldsamt kropsspråk som gör att han ser ut att ha problem med att hålla balansen.
'Pappa' säger flickan till den skäggige.'det här är Johan!Min nye pojkvän!'
Den skäggige lyser upp!
'Så trevligt' myser han och sträcker ut sin hand,ock den förskräckte pojken tar ett steg in på toaletten och skakar den!
De andra fortsätter sitt samtal,men flickan föser pojken ut mot köket.Han viskar tyst till henne:'Sitter ni allid med öppna toalettdörrar här?' Medan hon lyfter ner tre katter från köksbordet svarar hon lite tankspritt:
'De måste äta här uppe ,annars tar hundarna allt!Toalettdörren? Stänger vi den hör vi ju inte vad som sägs här ute!'
En gyllenbrun indier på väg till arbetet tittar in i köket och ropar'Ska du ochså flytta in?' Pojken rodnar djupt och flickan svarar raskt;'Han hälsar bara på'
En mörk vacker flicka kommer gäspande ut i köker och flickorna kramar om varandra. 'Min storasyster'presenterar flickan.Pojken ser på dem...den ena nordiskt blond....den andra så sydlänsk med sina mörka ögon.'Ni är inte ett dugg lika' säger han.Flickan svarar förstrött att det kunde de ju inte vara när de inte är släkt. Pojken som börjar bli lätt förvirrad avstår från att försöka reda ut begreppen.Tills en annan dag!
'Var är din mamma,'frågar han till sist...mera för att ha något att prata om än av någon önskan att se hur nattens nakna Ofelia
tar sig ut vid frukostbordet.
'Efter en sådan natt så sover hon nog hela dagen,'svarade flickan glatt och bredde en ostsmörgås.'Te eller kaffe?'
Hon sätter fram alla tillbehör,och till sist har sorlet i hallen avtagit...alla ger sig av till sina arbeten!Hon ler mot honom och säger:'Där ser du.....vi är en vanlig familj som alla andra!'





Skriven av: Tintomara

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren