Publicerat
Kategori: Drama noveller

Dåligt sällskap

Han duckar bakom en soffa i en lägenhet söder om Stockholm, klockan är 23:54 och en kula susar några centimeter från hans balaklavabeklädda huvud. Adrenalinet rusar och han öppnar eld tillbaka. Hans ena kumpan ligger och blöder bredvid honom från ett skott i axeln och benet och den andra håller i ett automatgevär av modellen AK47 och skjuter vilt så att kulor flyger mot alla håll, en kula flyger ut genom balkongfönstret in i en lägenhet mittemot och sårar ett barn.

Dessa tre män har som uppdrag att mörda en högt uppsatt gangster från rivalgänget, ta med sig knarket och pengarna, och sedan sticka. En bil är utanför porten och väntar, i bilen sitter en ung pojke på 16 år, han har skottsäker väst och en pistol i famnen. Detta är hans första uppdrag som gängmedlem. Han ska bevisa att han har "kulor" nog att vara med i spelet. Han har genom brott och kompisar skapat sig ett kontaktnät av gängmedlemmar i hopp om att någon dag få gå med i det gäng som härskar i hans kvarter.

Hans önskan om att gå med i ett gäng kom från att hans båda föräldrar är arbetslösa och därför har de inga pengar till en produktiv fritid. Pojken träffar på gängmedlemmar med pengar, makt och de kan göra precis vad de vill. Detta är exakt det pojken vill också ha, han vill ha pengar och makt, han vill vara en tuff grabb som glider runt i en sportbil och lyssnar på lokalproducerad hiphop genom en dyr och exklusiv bilstereo.

Hans skolgång går allt sämre och sämre, han börjar klä sig på ett visst sätt, hans attityd ändras. Skolan ringer ofta till föräldrarna om bråk och strul, till slut blir pojken avstängd på obestämd tid. Pojken och hans fader bråkar.

Plötsligt ser pojken i bilen att de kommer två bilar fulla med folk, från baksätet hörs ett irriterat "fan" och sedan säger han "vi måste hoppa ut och se vad detta är för folk, om det är förstärkning måste vi ta dem innan de hinner ta sig in, kör runt hörnet och stanna bilen", pojken svarar med ett tyst "Ok". Tre personer kliver ur bilen, pojken och två gängmedlemmar. De går till bakluckan, öppnar den och tar fram en UZI, en MP5 och en AK47. Pojken tar Uzin och sedan går de alla och kikar bakom hörnet för att se vad som händer.

Han som leder uppdraget samlar ihop de tre och säger "De har med sig tunga vapen, när de går in följer vi efter dem och överraskar dem i trapphuset". Pojken och den andre nickar och följer med. De drar balaklavorna över huvudet och ser till att västen sitter på som den ska. Sedan går de i rask takt till porten, öppnar dörren och rusar in till närmsta skydd. Skotten börjar vina och pojken blir livrädd, detta är hans första skottdrama och rivalerna är fler än dem. Pojken och den andre tar skydd vid ett hörn och ledaren hukar sig bakom en rad smala bokhyllor som någon lämnat kvar.

Ledaren börjar skjuta med sin AK47 och skadar en av rivalerna. Den andre är precis bredvid pojken och blir skjuten i huvudet flera gånger så att blod och andra vätskor hamnar runt och på pojken. Ledaren skriker "Fuck" och säger till pojken att börja skjuta. Ledaren tar fram en granat och kastar den mot rivalerna, som blir rädda och försöker komma undan granaten genom att springa upp i trappan för att ta sig längre upp i höghuset. En explosion hörs följt av skrik. Pojken blir skjuten i munnen och i armen. Han skriker av smärta, drar av sig sin balaklava och försöker hålla ihop det som är kvar av hans käke.

Sirener hörs i bakgrunden och inom kort dyker piketen upp. Piketen stormar portingången och vrålar ”Polis, ner på marken!” pojken kastar sig ner på marken, ledaren försöker skjuta mot polisen men blir skjuten i huvudet och dör. Piketen fortsätter in i trapphuset, lägger handfängsel på pojken och fortsätter. Det hörs fler skott och sedan blir det helt tyst. Polisen kommer ut från lägenheten med två personer i handfängsel. De personer som skulle mörda gängledaren har alla dött och endast en av gängledarens livvakter är fortfarande vid liv. När gängledaren förs ut släpas han förbi pojken, gängledaren ler hånfullt mot pojken och när han kommer nära spottar han honom i ansiktet. Pojken kollar skärrat tillbaka och sedan svimmar han av blodbrist.

En man i fyrtio års åldern står i kassan i sin kiosk och tittar på tv genom sin mobil. Han tycker att det jobb han har är tråkigt men han får pengar i fickan, vilket är bra. Det är sent och kiosken ska snart stänga, en sista kund kommer in och köper cigg och en läsk. Kassören stänger och låser sin kiosk och kollar så att allt är stängt, sedan börjar han promenera hemåt. Han ser en bil svepa förbi i ovanligt hög hastighet, han tittar på den och undrar om det är en till bilstöld som begåtts i området och beklagar sig för att han hamnat på denna plats av alla platser.

Han viftar bort sina dystra tankar och fortsätter promenera, det är väldigt mörkt och det ända ljuset kommer från gatlamporna. Plötsligt väcks mannen ur sina dagdrömmar av höga ljud längre fram, han tycker det låter som skottlossning och han börjar gå snabbt mot platsen. Efter en stund ser han hur en blå skåpbil nästan flyger förbi med väldigt höga sirener tjutande på taket.

Han ser hur piketpolisen kliver ur skåpbilen och förbereder sig inför sin insats. När de kollat genom sin utrustning snabbt ger de sig emot porten till trapphuset, där skottlossningen kommer ifrån. Polisens vrål hörs och sedan blir det en massa skottlossning och sedan blir det total tystnad. Polisen kommer ut med två arresterade. Efter en stund blir en tredje person utburen på en bår, han har skottskador i munnen och armen och ser ut att vara död. Kioskägaren känner hur rädsla och chock fyller hela hans kropp från topp till tå och springer fram så fort han kan, han tappar sitt paraply men struntar i den. Vid avspärrningen blir han stoppad av en polis och skriker "Det där är min son, vad har hänt?!" Polisen förklarar att man inte vet alla detaljer men att det har varit ett skottdrama och pojken varit involverad. Pojkens far får veta att sonen kommer att överleva.

I domstolen bli pojken dömd för olaga vapeninnehav till tre års fängelse. Gänget han skulle gå med i fryser ut honom, han fick ingen betalning. Rivalgänget vet att pojken försökte gå med och därför trakasserar de sonens far genom att vandalisera hans kiosk. Medan han sitter i fängelset får han ångestkänslor. Han ångrar att han försökt gå med i gänget.

Han funderar på att ringa sin far för att försona sig med honom och att berätta att han mår bra och lever. Han samlar på sig mod och ringer. Farsan blir först arg och skriker, sedan brister han ut i gråt, efter en stund brister sonen ut i gråt och de förlåter varandra. Sonen berättar om allt som hänt och lovar att han aldrig mer kommer göra något sådant igen. Fadern och sonen håller kontakt regelbundet och i fängelset får sonen utbildning och blir en bilmekaniker.

När han blir utsläppt möts han av sin far som väntar på honom utanför på fängelsets parkering, de kramar om varandra hårt och börjar gråta av glädje. I bilen berättar sonen att han ska starta en verkstad, och fadern tycker det är en bra idé, och frågar ifall de ska starta företaget tillsammans, då fadern har erfarenhet av att driva ett företag. De bestämmer sig i bilen att de startar företaget tillsammans och så påbörjas den långa resan hem.

Inte mycket att säga, bor söder om Stockholm. Jag gillar naturen, musik, poesi till viss del, läsa böcker, skriva om allt möjligt och spela dator.
Binnaskspos är medlem sedan 2018 Binnaskspos har 21 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren