Publicerat
Kategori: Novell

Den bästa färgen täcker allt, “även tomheten inom mig”.

Framför mig, i spegeln, finns ingen tomhet som stirrar tillbaka. Det är ett stort leende. Leendet ler åt mig, även om jag inte gör det. För spegeln reflekterar inte mig, utan färgen.

Frustrerat skrubbar jag bort lagrena i mitt ansikte. Vattnet strömmar från kranen. När vattnet lämnar, finns en rosa efter ton på det vita porslinet. Mitt ansikte droppar. Det känns tomt, utan uttryck och utan färg, precis som världen runt mig.
För det är vad världen är utan min pensel, utan leendet i spegeln. Vad är jag ifall jag inte ler? Vad händer ifall glädjen som andra ser, inte finns, ifall det är min fasad. Något som jag målat på för att dölja tomheten av en person, hålet inom mig. Hålet som skapats av att det en gång funnits en levande person, som nu inte finns, och lämnade ett tomt skal efter sig. Förr andades någon, då rörde skalet på sig. Förr var det någon som hade färg inom sig, då rörde munnen sig. Förr var det någon som faktiskt levde, men inte längre. Nu är det bara tomhet, omslutet av ett skin.

Jag går mot min säng, den med har spår av färg, men från dagarna då jag inte ville möta verkligheten Stunder när ett ansikte av färg var bättre än att känna den ständiga tomheten. Moment när inte ens jag kunde acceptera vad jag var, eller vad jag saknade - färg. Här kan jag få vila, här kan jag ligga ner och aldrig mer vakna. Jag lägger huvudet mot den fläckade kudden, och blundar.

Nästa morgon ringer kallet till att återgå till “livet”. Larmet drar upp mig, längtan av att bli någon från mig att fortsätta. Framför badrumsspegeln står jag igen, penseln med den vita färgen i höger hand. Med tunga drag täcker jag tomheten. Jag tar den röda färgen och ritar ut ett leende som det inte ens fanns en mall för. När jag tittar upp mot spegeln står nu en person.

Livet kallar, och jag går ut ur dörren. Framför mig en dag av andras lycka. Framför mig finns personer som ännu inte upplevt tomhet, som ser världen i färger. Mitt uppdrag är att fortsätta låta de se färger, även om det betyder ett till falskt leende, eller ett till ballongdjur.

Skriven av: okänd

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren