Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Den dödliga dockan

Det var för länge,länge, länge sedan det här hände. I en stad var det en gubbe som avskydde ljud, han ville alltid ha tyst. En spöksvart natt hände det här för första gången. Gubben hade precis somnat då han hörde ett ljud, ett konstigt ljud som lät jättehögt. Han klev upp ur sängen och tittade ut genom fönstret och där, där såg han att det tändes, släcktes, tändes, släcktes, tändes och släcktes jättemånga gånger, det var ur fönstret mittemot han. Han blev rädd, och han kröp ner under sitt täcke och tänkte: Det här är nog bara en dröm, det är säkert över imorgon och så somnade han.

Dagen därpå funderade han: Var det där på riktigt?
Sen gick han in i det där huset som det kommit märkliga ljud från inatt. Men det var inget där, det satt bara en docka i hallen.

Nästa natt hände samma sak igen, det där läskiga ljudet hördes igen. Den här natten bestämde han: Jag måste gå till det där huset och kolla vad det är.
Han öppnade dörren till huset, dörren gnisslade, han gick upp för trappan, trappan knakade och där uppe öppnade han en dörr till ett rum och där, där var den där dockan han såg där nere i hallen igår men nu, nu levde den.
Dockan hade gula lysande ögon, mörkbrunt lockigt hår, en vit- svart rutig klänning, ingen näsa, öppen mun och så rann det blod i hela hennes ansikte.
Dockan gick fram till han och sa: Eftersom du hälsar på mig nu kommer du få en överraskning nästa natt, (med en spökröst)
-Hjälp! Skrek gubben och sprang ut.
- En docka pratar med mig!

Dagen därpå sa han till alla i staden: Det är en levande spökdocka där inne i det där huset.
De svarade bara: Det finns inga spökdockor.

Den tredje natten hade gubben svårt att somna, han somnade lite innan midnatt.
Klockan 00.00 kom den där dockan hem till han som dockan hade sagt . Spökdockan hemsökte gubben den natten och efter den natten vet vi inte vart han tog vägen.


SLUT!!!

Hej, jag är en tjej på 15 år. Jag gillar att skriva noveller, kan skriva andra saker också. Jag gillar musik och djur och träna. Jag gillar att läsa böcker som handlar om problem bland unga, liksom kärlek och vänskap med mera. Jag gillar också att läsa spännande böcker och deckare. Jag har skrivit någon enstaka egen låt. Jag älskar att baka. Är singel om det är nån som vill veta.
Saga Fors är medlem sedan 2020 Saga Fors har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren