Publicerat
Kategori: Drama noveller

DEN OKÄNDE PRINSEN

Storhertigen af Baden "Karl af Baden" 1786-1818,var en vällusting i furstehuset, vilken gärna och ofta roade sig med stans lösryckta slampor nattetid.

Ett av dessa nattliga besök resulterade sannolikt i ett sladdbarn eller "horunge" som utomäktenskapligt födda benämndes på den tiden.

Detta sladdbarn var den okände prins Kaspar Hauser 1812-1833 vilken gömdes undan för hovet och omvärkden i 16 år i en källarhåla, tills han plötsligt otalbar dök upp i Nurnberg 1828 och togs om hand av förmyndare.

Hertigen av furstedömet Baden/Zähringen var således hotat och dess rykte stod på spel, vilket resulterade i två mordförsök röja den okände prinsen ur vägen, vilket lyckades på det andra då han dog av skadorna.

Hertigen Karl af Baden fick nämligen 5 barn däribland en namnlös son född och död samma år som Kaspar Hauser föddes och spärrades in 1812.

Hur många liknande draman som utspelats inom världens kunga och furstedömen är tecknat i stjärnhimlens valv.

Ingår i "Litterära brottstycken" av Sten Wiking ©

Från samma yrkesskola på Amu-Center i Kramfors på sjuttitalet som fd, statsminister Stefan Löfven, övergavs den banan och blev publicist i olika tidskrifter,dags och kvällspress,för att sedermera publicera sig i bokform, varvid ett femtiotal verk lanserats inom prosa,lyrik,aforismer,drama och essayer. Man kan även agera politiskt med skriften som språkrör och det är inte osannolikt utan mera sannolikt att det varit en annan statsminister om tänkaren följt i Löfvens fotspår.
Sten Wiking är medlem sedan 2020 Sten Wiking har 439 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren