Publicerat
Kategori: Novell

Den tekniske råttan

Med dessa rader vill jag berätta om hur smart en av våra mest avskydda varelser kan vara. Vi tycker att råttan är äcklig för att den lever i alla tänkbara miljöer och har en otrolig förmåga att föröka sig. Dom äter och fixar barn och har inga andra sysslor så bara det vore en dröm för många. Antalet barn ingår säkert i existensen för råttan. Det är åtgång och en kärv tillvaro för någon som är föda åt andra. Med andra ord så gör råttan säkert nytta på ett eller annat sätt för annars så skulle den inte finnas. Det finns många bildbevis på att råttan är intelligent varelse men detta som jag tror skulle bevisa att råttan kan kalkylera och beräkna samt minnas. En visst teknisk förståelse ingår säkert också och det är nog alla varianter på fällor som fått råttan att lära sig. Det är dom smarta som överlever detta hårda liv som råttan har. Visst fastnar råttan i fällan ibland men det ingår säkert i läran hos dom små djuren. Dom lär sig hela tiden av sina misstag av och det finns säkert frivilliga eller sådana lågt stående individer som blir tvingade. Vi har ju även sådana individer i mänskliga rasen också. Vi har alla blivit mäkta förvånade när ostbiten er borta och fällan inte ens har slagit igen. Jag förklarade totalt krig mot en råtta i ett skåp. Råttfällan var vanlig men där betet skall ligga finns en grop och plattan är utformad som en hjärtformad sak med den breda delen mot offret. Jag började med att lägga osten som vanligt på piggen i mitten i den lilla fördjupningen. Givetvis försvann osten. Detta upprepades flera gånger. Till slut så pressade jag ner ost i fördjupningen och den satt fast. Den försvann också och detta är fullständigt otroligt för osten satt fast så att jag inte kunde pilla bort det så enkelt längre. Det skulle inte gå att Ta bort den utan att fällan slog igen. Den slog aldrig igen men osten försvann. Observera att osten låg jäms med kanten i gropen och inget stack upp över kanten. Till slut efter många försök så satt den i fällan och nu var jag intresserad av att se denna smarta varelse. Jag tyckte synd om honom nu. Det jag såg nu kan bevisa att detta är några mycket intelligenta varelser som vi inte har fattat ännu. Hur kunde jag förstå detta? Jo, bägge frambenen satt fast under plattan. Huvudet låg där ostbiten skulle ha legat. Ostbiten var uppäten och fällan slog igen när han skulle dra sig ur. Med andra ord så håller råttan upp plattan med benen samtidigt som han eller någon annan äter upp betet. Jag måste faktiskt garva för så enkelt det kan te sig. Vi kanske måste börja förstå att vår värld består av varelser som i sitt sätt är mer smarta än vi är. Han måste nu kunna förstå hur denna tekniska pryl fungerar. Detta kanske har testats fram av mindre smarta. Detta skulle innebära att råttan tänker och har minne samt kan kommunicera med andra. Skriva går troligen inte och inte behövs några eleganta prylar för att kunna överleva. Det kanske finns ett sätt att tala med lukten eller lukter. Kanske någon en dag lägger en vebbkamera vid en råttfälla för att kunna studera vad som händer. Hur det än är så är råttan säkert en mycket smart individ som har förmågan att överleva! Har vi det? Sanningen är att det är naturen som råder över allas liv och givetvis det som finns bakom den. Råttor är kanske gulliga?
David Teddy Engberg

Skriven av: teddyengberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren