Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Det avgörande kontraktet.



Vi har väntat nu i flera år på att få det att gå igenom och den dagen har äntligen kommit vad vi tror. Jag och min kollega Thomas sitter inne på kontoret en fredagseftermiddag i höstmörkret men inne på kontoret är det upptänt och varmt. Thomas håller på och kokar en kanna kaffe som vi sitter och väntar på att den ska bli färdig. Medans vi väntar på att kaffet ska bli färdigt så planerar vi vad vi ska göra om kontraktet går igenom. Den fasta telefonen ringer, Jag skyndar mig snabbt att plocka upp den i hopp om att det är dem, Thomas står bredvid mig med samma hopp om att det är dem. Men sedan hör jag att det bara är morfar som ringer och undrar hur det går när jag svarar att det går bra änsålänge så förstår Thomas att det inte var dem så han går tillbaka och sätter sig på hans plats. Jag lägger på och sätter tillbaka telefonen och går och sätter mig ner jag sitter en stund tills jag hör att kaffet är klart. Jag går ut i köket för att hämta en kopp kaffe och går ut och sätter mig igen.

Så fort jag satt mig ner så ringer telefonen igen jag trodde att det var morfar igen så jag skyndar mig inte lika mycket som första gången men när jag väl plockar upp telefonen så känner jag igen rösten, det är rösten av Gustav ägaren av Malmros gräv. Han säger att han har fått kontraktet men jag tror inte på honom för att man hör på hans röst att det låter som att han ljuger och sedan skrattade han och la på. Thomas frågade vem det var och jag svarade att det var tjommen Gustav på Malmros gräv.

Jag satt och grubblade på varför han ringde mig just idag det var fler tankar som slog mig. Men jag kunde ändå inte lista ut varför, var det för att jag hade gjort så att några av hans anställda hade sagt upp sig och börjat jobba på Ekbergs grävmaskiner istället för att jobba på hans företag. Men när jag har suttit där ett tag och funderat så sa Thomas till mig att jag inte ska tänka mer på det för att han bara trodde att Gustav skulle försöka psyka mig.

Klockan var nu 20:45 och Thomas beställde pizza han på pizzerian sa att det skulle ta 20 minuter, Thomas och jag satt i soffan båda var tysta och det enda man hörde var klockans tick tack, tick tack. Klockan var nu 20:59 och Thomas reser sig och frågar om jag vill följa med och hämta pizzan men jag svarar att det borde vara någon här om telefonen ringer. Thomas går ut i bilen och man hör hur han rivstartar och hur gruset rasslar mot däcken på väg ner till den stora vägen, När han har kommit fram så ringer han mig och säger att det är en lång kö in till pizzerian och att det kan ta ett tag. efter en stund så hör jag en bil på grusvägen och tror att det är Thomas.

Jag hör hur bilen tvärnitar på parkeringen och tänker för mig själv så brukar Thomas inte göra. Jag hör att någon hoppar ut ur bilen ut från mörkret så kommer en man jag känner inte riktigt igen han men han går mot dörren och knackar flera gånger. Jag skyndar mig och öppnar dörren för att se vad han vill när jag öppnar dörren så kollar jag nerifrån och upp på honom och ser att det är Gustav. Jag frågar varför han har kört hela vägen hit för att prata med mig och han svarar bara att han ville snacka lite. Jag hör en till bil på vägen och tänker att det är Thomas när han kommer upp efter kurvan så känner jag igen bilen och ser att det är Thomas, han stannar på sin vanlig plats och hoppar ut med pizzorna i högsta topp hugg. Han går in och sätter sig och Gustav undrar om han får komma in och jag svarar att han kan sätta dig i soffan.
Thomas undrar varför han är här och han svarar att han vill prata lite, Jag ger han en pizzaslice och vi börjar prata. Gustav säger att han aldrig kommer kunna tävla mot Ekbergs grävmaskiner och att han kommer lägga ner sitt företag för att han känner sig hotad av oss. Alla sitter tysta.

Skriven av: okänd

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren