Publicerat
Kategori: Novell

Det blå bandet

Den vita plastkorgen var överfull med ren, nystruken tvätt. Jag ställde ner den på golvet och låste dörren till tvättstugan. I höjd med handtaget var en blå rand målad över dörren och fortsatte sedan via dörrfodret till väggen och vidare. Jag hade sett den tusentals gånger men aldrig tittat på den. Nu såg jag att det inte var en enfärgad rand, det var ett mosaik med mörkblå fåglar som flög åt vänster och ljusblå som flög åt höger. Varför hade jag inte sett det förut?

Jag tog upp tvättkorgen och började gå, men jag kunde inte släppa mosaiken med blicken. Den påminde om ett mönster jag hade på mina matteböcker i gymnasiet. Fåglarna blev kantigare och förvrängdes till flygfiskar som förvandlades till segelbåtar och sedan fortsatte det. Mönstret förvrängdes gång på gång.

Linjen fortsatte in i en sidokorridor. Lamporna var sönder men jag kunde fortfarande följa linjen i det sparsamma ljuset från källarfönstren. Tvättkorgen krängde till. Jag släppte linjen med blicken och såg ner i en plastkorg full av mångfärgade, krälande ödlor. En ljusblå reptil hoppade ner och försvann in i en källarskrubb.

Jag vände och gick tillbaka samma väg. Ödlorna lade sig till ro och slätades ut. När jag kom tillbaka till tvättstugans dörr var korgen återigen fylld av nytvättade kläder.

Men mina favoritjeans var försvunna och jag vågar inte gå tillbaka och hämta dem.

© Cassie

Skriven av: Cassie

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren