Publicerat
Kategori: Novell

Djur riket.

Linda och Olivia satt hemma hoss Linda och åt bullar och drack varm choklad.
Det regnade ute. Dom skulle egentligen varit ute och byggt på kojan i Lindas trädgård. Men det är för vått ute. Och regnet bara öser ner!
- Jag vet! utropade Linda som var i fullgång med att ta fram ännu ett par bullar från frysen.
- Vadå? undrade Olivia som tittade längtansfullt ut mot kojan.
- Vi kan väll göra lådsasdjur! sa Linda.
- Ja vilken bra idé! skrek Olivia.
- Gå in i mitt rum så går jag in i pappas sovrum sen möts vi här när vi är klara sa Linda.
- Okej! sa Olivia som var havlvägs inne i Lindas rum.


Efter 15 minuter hade båda bestämmt sig och stod i köket med sina osynliga lådsasdjur.
- Mina djur är 1 häst som heter Prost och 1 hund som heter Sprite och är en Portogisisk vattenhund sa Linda.
- Mina djur är 3 hundar och 1 häst.Hundarna är 2 labrador retriever. 1 gul och 1 svart. Den svarta heter Diaz och den Gula heter Aniston. Den 3:dje är en gul chihuahua som heter Chanel. Hästen är en frieser som heter Gucci. Alla är tjejer sa Olivia.
- Okej ska vi gå på promenad med hundarna frågade Linda.
- Men det regnar ju sa Olivia.
- Men se det har ju slutat regna! skrek Linda.
- Ja då kan vi ju fortsätta på kojan sa Olivia.
- Ja men djuren då? undrade Linda.
- Vi kan väll strunta i kojan och gå på promenad istället! sa Olivia.
- Ja det tycker jag med! sa Linda.

De tor på hundarna halsband och koppel. Sen gick de iväg.
De gick längst koppargatan tills de kom fram till symansgatan där korsade de vägen och fortsatte in på en liten stig och plötsligt så stod dom på en äng.
På ängen ståd det massa tält. Eller det såg ut som tält iallafall.
De gick närmare och när det kom fram så forstod de att det var en hundutställning.

De gick och tittade på alla hundar som ställdes ut.
På andra sidan parkeringen hade dom agility.
- Kolla på alla hundar sa Olivia.
- Ja det är helt fantastiskt.
- Synd att vi inte har egna hundar sa Olivia.
- Hallå sa då en röst bakom henne.
Olivia och Linda vände sig om och där stod en kvinna i 35-års åldern.
- Hej sa hon och log vänligt mot dom.
- Hej sa Olivia och Linda i mun på varandra.
- Vad gör ni här? undrade kvinnan.
- Vi bara tittar sa Linda.
- Vi vill hämskt gärna ha egna hundar men ingen av våra föräldrar har råd sa Olivia.
- Jaha vad heter ni då? undrade kvinnan.
- Jag heter Olivia och det här är Linda sa Olivia och pekade på Linda.
- Okej jag heter Erika och det här är mina hundar Totte och Gullan sa hon och pekade på 2 pittbull hundar som låg under ett stort parasoll.
- Vad söta dom är sa Linda.
- Får vi klappa dom? undrade Olivia.
- Javisst sa Erika.

De pratade med Erika och klappade och busade med hundarna i nästan 10 minuter sen sa Erika.

- Ni verkar vara 2 riktigt bra tjejer och jag äger en djuraffär i stan. Det finns inga andra som jobbar där och nu när jag håller på att flytta ut från min lägenhet så skulle det vara bra med lite extra personal. Ni skulle kunna få jobba där om ni vill och som tack så skulle ni kunna få varsin hundvalp.
- Åå tack så hämskt mycket men inte ska du väll behöva köpa 2 valpar åt oss. Det kosar ju jätte mycket pengar sa Olivia.
- Nej nej ni förstår att en av mina hundar som jag äger är dräcktig och valparna ska kommar snart sa Erika.
- Ja men våra föräldrar kan ju inte betala det kosar ju så mycket sa Linda.
- Nej nej i får dom gratis som tack för att ni hjälper mig i affären sa Erika.
- Åå tack så hämskt mycket! Vad är det för ras? undrade Olivia.
- Det är en Labrador retriever sa Erika.
- Vilken färg?undrade Linda.
- Både honan och hanen är gula sa Erika som nu hade börjat packa ihop tältet och alla hund saker.
- Men följ med till affären nu så får ni se sa Erika som hade börjat gå mot bilen.
- Olivia och Linda följde efter och nu hade det glömmt allt som hade med lådsas djur att göra. Nu hade de bara Labrador retriever valparna i hjärnan.

När de kom fram till affären så såg de till sin stora glädje att en valp radan hade kommit.
- Hur många är det? undrade Linda.
- Jag tror att det är 5 stycken om ingen har dött sa Erika som höll på att hjälpa hunden som hette Molly med den andra valpen som var halvvägs ute.
- Lever den? undrade Olivia.
- Den lever sa Erika. Kan ni vara snälla att hämta vågen och handuken som ligger på disken där borta sa Erika och pekade bort mot en disk som stod på andra sidan rummet.
Olivia och Linda spran bort och hämtade vågon och handuken.
- Så här får ni er första uppgift sa Erika. Olivia du kan väga dom och skriv upp vad alla väger på pappret som ligger där. Och Linda du kan torka av dom lite med handuken sen ger du den till Olivia.
- Okej sa Olivia och Linda.

När de hade gått 3 timmar och alla valpar var ute och alla hade fått namn så gick Olivia och Linda hem.
De skulle komma tillbaka imorgon klockan halv 10 och hjälpa till.
Namnen på de 5 valparna var Abby, Sojja, Polly, Ponte och Grogge.
De hade redan bestämmt vilka valpar de skulle få.
Olivia skulle få Sojja och Linda skulle få Grogge.
De skulle jobba hoss Erika i 8 veckor för då skulle de få ta hem valparna.

Och varje morgon klockan 9 i 8 veckors tid åkte de till djuraffären.
De hjälpte till när en kanin skulle föda och de solde hundmat och kattleksaker de lekte och tog hand om valparna och sålde ödlor till 9 åriga killar.
De riktigt njöt av varje sekund, varje minut och varje morgon då de satt i bilen på väg till affären.

När 8 veckor hade gått fick de ta hem valparna. De lekte med dom varje dag och de gick på långa promenader tillsammans.
De var den bästa tiden i deras liv.

Och efter några år så bjöd de hem Erika och hennes hundar på middag och då födde sojja valpar som hon fått med Erikas Totte och Gullan födde valpar som hon fått med Grogge och så var det med det.
Nu vimmlar det med hundar hemma hoss Linda och Olivia och dom är såå lyckliga!!


The End

Skriven av: Emilia

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren