Publicerat
Kategori: Deckare noveller

DÖDENS FÖRVANDLING

Tåget landade i Kiruna och döden steg av. Det var riktigt kallt och den långärmade jumpern gav inte mycket skydd och döden sprang fort iväg för att försöka hålla värmen. Efter flera kvarter syntes en klädesaffär och kvickt som ögat slank döden in. Den enda expediten i affären tittade upp och såg en blond ung man med svart bag och alldeles för tunt klädd.
Döden gick huttrande fram och presenterade sig som Morgan Hansson.
"Jag blev bestulen på mina kläder på tåget," sa han och slog armarna om kroppen.
"Nä men tänka sig. Du har väl polisanmält?" undrade den kvinnliga expediten, med en tydlig norrländsk dialekt.
"Ja naturligtvis," svarade Morgan.
"Så jag behöver inhandla en del..."
Expediten visade till herravdelningen och tänkte att den här unge killens storlek inte var den vanligaste.
Döden som nu hade kommit på namnet Morgan, ställde ner den svarta bagen och började se sig omkring. Han gick runt och lade allt på sin arm efter hand. Efter en lång stund var han ganska överbelastad och kom fram till kassan.
Expediten tittade på allt från underkläder till tjocka tröjor och jackor.
"Du bör nog prova också," sa hon och tittade lite extra på honom, men Morgan skade på huvudet och undrade om han kunde få ta på sig direkt det han köpt här.
Så klart var det inga problem, men när han skulle betala räckte han fram kontanter.
Ettusen sjuhundratrettio kronor.
"Tyvärr tar vi inte kontanter," sa expediten och suckade lite. " Du har väl kort?"
Morgan "döden" Hansson blev helt förtvivlad.
"Jag har blivit bestulen!" utropade han. " De upptäckte inte mina sedlar!"
Expediten tog upp en mobil och berättade för den i luren om denne kund som inte hade kort.
Efter en låg paus lade hon på och tittade lugnt på honom.
"Beklagar, men vi kan inte göra nåt undantag. Du kan ta dig till en second hand butik som bara ligger runt hörnet. De tar emot kontanter."
Morgan stirrade på henne. Han skulle alltså ut i kölden igen utan riktiga kläder och leta upp en annan affär.
"Vet du om det finns nåt litet billigt hotell häromkring?" undrade han med ynklig stämma.
"Jo men visst. Ett litet Bed and Breakfast finns två kvarter härifrån." svarade expediten och lade huvudet lite på sned och såg faktiskt ut som hon tyckte synd om honom.
"Gå till höger när du kommer utanför här så ser du snart second hand butiken."
Morgan lunkade uppgivet bort mot sin svarta bag, vinkade och gick ut ur affären. Kylan slog starkt mot honom och han började halvspringa mot höger. Han fick springa långt innan han såg second hand affären. Därinne var det flera personer och några tittade på den frusne unge mannen som var så dåligt klädd. Affären var mycket större än han väntat sig och en stor klädavdelning syntes snett till vänster. Han plockade till sig en varukorg och styrde stegen dit, men någon ropade hallå efter honom. De som stod bak disken upplyste att man inte fick ta med sig väskor in.
"Jag förstår," sa Morgan och räckte över den svarta bagen till förvaring medan han handlade.
Inget ont som inte hade nåt gott med sig. Här var priserna mycket billigare och han stuvade ner flera par byxor vars storlek han endast mätte utanpå sig. Fyra tjocka tröjor. Grova skor, sockor. Några t-shirts och två rejäla mössor. Underkläder fanns inte, men det var han säker på att kunna få tag på nån annanstans.
Framme vid kassan blev summan en bråkdel av vad han skulle betalat i den första affären och de tog emot kontanter. Självklart fick han lov att gå undan och klä på sig dessa varma plagg. Han passade också på att fråga vägen till ett Bed and Breakfast som han hört talas om.
Utanför kände han inte av den kalla luften på samma sätt längre och lite uppmuntrad började han följa beskrivningen till sitt boende. det var inte alls nära det heller. Han uppskattade till att ha gått nästan en timme när han äntligen fick syn på det.
Ett äldre par stod i receptionen och gjorde stora ögon när de fick se en person komma in i enorm pälsmössa och lång svart överrock som verkade två nummer för stor.
Morgan slet av sig mössan och presenterade sig.
Den äldre damen log och undrade hur länge han tänkt stanna.
"Vet ej än, " svarade han och skrev in sig i liggaren. Den äldre mannen visade honom till rummet och berättade att frukosten serverades varje dag mellan 07 00 till 09 00. Lunchen mellan 12 00 till 13 30 och kvällsmat 18 00 till 20 00 samt att prislistan fanns på rummet. Morgan bara nickade och kastade sig på enkelsängen alldeles utmattad när han blev ensam.
Den svarta bagen var fullproppad med kläder och Morgan var glad att den var så stor som den var. Sakta började han klä av sig och det tog sin lilla tid eftersom han hade flera av jumprarna och t-shirtarna på sig för att vara säker på att inte frysa. Resten packade han upp från bagen och lade in i den lilla garderoben.
Badrummet var inte så stort men det gjorde inget och han njöt av det varma vattnet från duschen och unnade sig att stå en lång stund och bara låta vattnet strila. Det stod både hår och dusch schampo i den lilla skålen på väggen och det fanns till och med en badrock.
Morgan satte sig på sängkanten och tog fram sin plånbok som han haft liggande i ett särskilt fack i den svarta bagen. Bara kontanter. Inga kort. Han visste att han skulle kunna bo här ett tag framåt i alla fall, men inte hur länge som helst. Nåt slags jobb måste han hitta. Kvar i bagens botten låg alla de saker från det blodiga besöket hos Bernt Dahlek, väl dolda och allt skulle kastas pö om pö. Ett leende kom över Morgans läppar när han reste sig och slog på TV n som satt på väggen. Om några dagar skulle det säkert visas i nyheterna.






Skriven av:

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren