Publicerat
Kategori: Novell

En barnvaktsdag

Vad ska man ha en farfar till om inte som barnvakt? Så resonerar visst småbarnsföräldrar med förmånen att ha en sådan inom räckhåll. Och där brukar jag finnas - inom räckhåll alltså. I varje fall för två av våra barnbarn, fyraåriga Ebba och nioårige Linus. Sjuåriga Carina har mej för det mesta utom räckhåll - så där en 30 mil! (Namnen är fingerade)
En liten tös till har nyligen sett dagens ljus: - Vänta bara, snart är det min tur också att få komma, tycks jag kunna läsa i hennes mörka ögon. Tro inte att jag tycker illa om att vara barnvakt. Nja, det kan bli lite för mycket i bland förstås. Men visst är det med glädje man tar emot barnbarnen, får ta del av deras utvecklingen och får ett avbrott i vardagen på köpet.
Är hustrun med i bilden är situationen dessutom enklare för mig.
Den här dagen var hon inte det. Det blev en sträng dag för mig. Det gällde för mig att ha hela ansvaret för både Ebba och Linus. Kalabaliken började med att de valde var sin videofilm. Ultimatum utdelades från båda håll. Situationen blev så allvarlig att jag fick medla:
-Du ser din film här i vardagsrummet, sa jag till Ebba. Du ser din film på videon i gillesstugan, erbjöd jag Linus. Men det resulterade i ett illskrik från fyraåringen:
-Jag vill att Linus ska sitta och se film tillsammans med mej!
Vad gör man? Ingen film för någon? Jag lät Astrid Lindgren rädda mig. Barn i alla åldrar fascineras ju av hennes berättelser. Så gjorde också Ebba och Linus.
Jag läste och läste, fortsatte lite till men började jäspa. Jag blir så sömning när jag läser högt. För att själv vakna till med lite rörelser bjöd jag barnen på saft och bullar vid köksbordet. Dagen fortsatte med besök i kvarterets lekpark. Naturligtvis blev det en uppgörelse om lämpligaste tiden att avbryta leken. Men efter lite tjat, lock och pock, kom vi därifrån i alla fall.
Väl hemma var det dags att steka pannkakor. Vilken barnmage kan motstå pannkakor med sylt, speciellt inte med farmors hemlagade jordgubbssylt? Och jag kan skryta med att mina pannkakor är goda! (Men de är förstås gjorda enligt hustruns recept!)
Ebba och Linus formligen slukade pannkakorna och jag tänkte i min enfald att nu kommer de att ta sig en lur på maten. Då kan jag äntligen får så mycket lugn och ro att jag får tid att kolla dagens tidning. Men icke sa Nicke!
- Vad ska vi göra nu? Det frågade de båda två nästan genast när tallrikarna var tomma.
-Ni kan få diska, höll jag på att säga men höll inne. Det skulle kunna bli översvämning av det om båda två ställde sig vid diskhon.
- Kanske det smakar med lite glass, sa jag. - Jaaaaa, blev svaret.
Glassen blev min räddning, för i och med att den var uppäten var också barnvaktsdagen för den här gången slut!
Nils Elovsson
- o -

Skriven av: nilsoskar

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren