Publicerat
Kategori: Novell

En bondes val (skoluppgift)

“Kör över bonnaf*n!” Skrek mor hans när han satte sig i den rostiga gamla röda traktorn som de brukar plöja åkern med.

Far hans ligger på den leriga åkern gråtandes, ångrar allt som han gjort och allt som han tänkt göra. Mor hejar på från farstubron och skriker att hon vill att han ska köra.

Eddie som är centrumet i allt detta, står inför ett viktigt val. Han ska välja mellan hans far som han älskar men som har gjort allt ont mot honom under sin tid på jorden. Och hans mor som aldrig vågat stå upp för honom men som han ändå vet bryr sig om honom.

Eddie springer genom skogen och hoppar över lavar, kvistar och sten. Han gömmer sig bakom det största trädet han ser och väntar på att få höra fotsteg från sin far, som jagar honom med en fackla och ett skärp för att piska honom.
“Ungj**el, kom tillbaka nu eller aldrig! Du ska se på fan för att du finns! Detta är vad du får leva med för att välja att födas och att vägra jobba” - Skriker far innan han går tillbaka in i stugan och inväntar Eddie.

Far var inte alltid arg, innan missväxten förrförra året så var han alltid glad. Men det är inte någons fel egentligen, kanske kan det vara lite mors eftersom hon vägrar att sova i samma säng som far. Detta får Eddie veta för att far pratar om det varje morgon vid frukostbordet.

Det regnar, mor är rasande över far och hans ursäkter, om allt han gjort, om att han slagit Eddie och mor. Men mor bryr sig inte om fars tårar eller ursäkter.

Men nu är Eddie tillbaka i traktorn, hans minnen gör honom bara argare och argare. Han lägger i växlen och trycker på gasen när han släpper frikopplingen. Traktorns däck börjar rulla och snabbt går det. Det är mörkt, det ända som skiner upp är lyset från traktorn som rullar framåt. Far sluter sina ögon för sista gången. Han hör ett plask, traktorn har drunknat i sjön, och Eddie med den.

Alexander L.


Alexander är medlem sedan 2015 Alexander har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren