Publicerat
Kategori: Novell

En brevbärares arbetsdag

Väckarklockan ringde klockan 04.00 hemma hos Peter "Makrillen" Johansson, ett smeknamn som han hade fått efter en semestertripp tillsammans med sina arbetskamrater, då han hade fallit rakt ner i en låda full med makriller, och därefter luktat fisk hela kvällen.

Makrillen steg upp motvilligt och på ett yrvaket sätt, lyckades han att ta sig till köket för att sätta på lite kaffe, för att sen ta sig en dusch för att på så sätt vakna till liv. Efter frukosten gick han ner i garaget och hämtade sin gamla bil en gammal skraltig Volvo som hade sett sina bästa dagar och körde till sitt jobb på posten.

När han var framme så gick han in i den nybyggda lokalen och tittade efter sina arbetskamrater, Chefen en lite korpulent kvinna i 50 årsåldern som man såg väldig sällan i princip bara på informations möte på morgonen då man fick höra vad som händer på arbetsplatsen med mera.

Lagledaren var en feminin kille omkring 40 årsåldern lite arbetsskygg men snäll och trevlig liten prick.

Makrillen gick till sitt fack för att se hur mycket post det hade kommit in under morgonen att sortera men det var inte så mycket eftersom det var sommar och snart semester tider.

Efterhand dagen gick poppade det upp fler arbetskamrater trollet kom omkring 5,30, en kvinna i sina bästa år som alltid hade skrattet på tungan kunde skratta åt allt och ville alltid ha sista ordet trevlig människa.

Så kom hinken smeknamnet kom till beroende på att han hade fått en burk målarfärg över sig när han skulle lämna post och fick byta arbetskläder när han kom tillbaka efter rundan.Han hade ett stort avlångt fyrkantigt ansikte och lite överviktig. Han var lite pedantiskt lagd och allt skulle vara perfekt. Hans lilla kamrat självspelandepianot kom in i samma veva smeknamnet kom till för att han inte kunde sluta prata när han väl börjat var en liten ettrig man som skulle gå i pension.

Besserwissern var en facklig representant ganska lång med lite öar på hjässan han ville alltid ha rätt och få arbetskamraterna tro att han kunde allt mellan himmel och jord och ville gärna förmedla att han var ett geni i ekonomiska frågor.

Gnällspiken kom in och gnällde på att det började regna utanför, en haltande kille i 30 årsåldern han hade skadat benet under en fotbollsmatch och hade inte kunnat återvända till sin karriär.

Dagen gick och man hörde gnällspiken gnälla på allt tyckte det var för mycket post trots att han hade minst post av alla, och det rena och trevliga skrattet hördes i lokalen som gjorde att de flesta blev smittade av glädje.

Självspelandepianot hade påbörjat en diskussion med hinken som blev arg och skällde på honom att han var en idiot, och sedan gick han därifrån men det självspelandepianot fortsatte samtalet som om ingenting hade hänt.

Alla började gå ut på sina rundor makrillen fick ett distrikt där man borde få använda kofot för att kunna lägga ner posten, brevlådorna var små det var som om att försöka stoppa ner en elefant i en sardinburk.
Regnet hade börjat ösa ner och man kände dropparnas slag mot kinden och man kunde se regndropparna samlas i stora mängder på vägen, man skulle nästan kunna använda en kanot men kanoter är ju inte i hopfällbara så det blir ju lite problematiskt.

Väl tillbaka till lokalen var man som en tvättsvamp som legat för länge vattnet.
Självspelandepianot höll fortfarande på att älta diskussionen han hade med hinken.

Lunchen var välkommen man kunde sätta sig ner och ta det lugnt, plötsligt hör man ett dån och en kaffehylla hade fallit ner och det låg en hel kanna kaffe utspritt på golvet, det var hinken som hade upptäckt att någon inte hade lagt in morgontidningen på sin rätta plats.

Gnällspiken kom in och gnällde som vanligt mer än vanligt han hade otur att få punktering under rundan och väskan som posten fanns i blev stulen men som tur var hade han hunnit dela ut alla sina brev.

Dagen var slut efter att man sorterat upp B posten inför morgondagen detta var en vanlig dag på posten trots vädret är vi alltid redo för att dela ut posten.


SLUT

Jag är en vanlig postare som skriver ibland när andan faller på skriver bara vad som poppar upp i huvudet. Jag gör inte som man ska göra som ni skrev här på novell.nu men å andra sidan är jag inte ute efter att bli författare i den bemärkelsen ? bara när man känner för det men jag har tagit råden till mig som ni skrev. Jag spelar även amatörteater som hobby. Vet inte riktigt vad ni vill man ska skriva är singel för tillfället och låter ödet bestämma om man träffar någon ? har släkt i italien
Anthony Palm är medlem sedan 2015 Anthony Palm har 6 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren