Publicerat
Kategori: Novell

En ensam sommar. Del 1

- Maria kommer du eller!? ropar Limosa från cykelstället.
- Ja,jag kommer! ropar Maria tillbaka.
Hon kommer springande i fullfart. Den vita klänningen fladdrar i vindenoch flera gånger snubblar hon på den på vägen till cykelstället.

Limosa och Maria har precis kommit från skolavslutningen.
De ska hem till Limosa och äta tårta och dricka saft. Marias föräldrar kommer också vara där.

När de kommer hem till Limosa så känner de med en gång dofften av nybakad jordgubbstårta.
Och när de kliver in genom dörren så möts de av Marias och Limosas mammor och en hel hög full av resväskor.
- Ursäkta röran men vi åker ju så tidigt i morgon bitti säger Limosas mamma.
Maria stelnar till. Nu kommer hon ihåg, det som plågat henne hela terminen kommer att ske imorgon bitti!
Limosa ska åka till värmland och hälsa på hennes mormor och morfar ,Moa,Linda och alla djuren!
Maria vet att det är det bästa Limosa vet. Åka ut dit vara med Moa och Linda, hennes mormor och morfar, Nikita, Moses, Molle och hönsen, Oliver och Lakrits, katterna och chichillan.
Limosa ler med hela ansiktet och tittar lyckligt på sin mamma som tittar lika lyckligt på sin dotter.
- Ja imorgon, äntligen åker vi! säger Limosa och tittar på Maria.

De äter tårta och leker lekar i gräset och här jätte kul.
Men Maria kan inte slute tänka på det som händer imorgon.

Efter sommarlovs firandet går Maria och hennes familj hem.
På vägen går det förbi den lilla livsmedelsbutiken där de köper varsin glass.
Sakta går Maria bakom de anndra. Tårarna kommer och plötsligt så gråter hon.
Hon gråter ljudlöst tills hennes mamma vänder sig om och ser att hon gråter.
Pappa och lillebror fortsätter gå i rask tackt medan Maria och hennes mamma går långsamt bredvid varandra.
- Vad är det gumman? frågar Mamma med mild röst efter några steg i tystnad.
Maria torkar tårarna och svarar.
- Jag vill inte att Limosa ska åka!
- Jag vet men du har ju andra kompisar säger hennes mamma.
- Ja men ingen som Limosa suckar Maria.
- Jag vet..Är det något mer älskling? undrar hennes mamma.
- Ja säger Maria tyst.
- Vad?
- Jag vill också åka någonstans på sommaren! Vi är ju alltid hemma! skriker Maria och så kommer tårarna igen.
- Men i sommar kommer vi ju åka till Göran och Signe försöker mamma.
- Ja men dom bor ju bara några mil ifrån oss säger Maria och snyfftar .
- Ja men vi ska nog hitta på något säger mamma och genast skiner Maria upp.


Fortsättning följer....

Skriven av: Emilia

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren