Publicerat
Kategori: Novell

En hemlig sjö

Ängen uppe i skogen är full av fruset vatten. En hemlig sjö.

Den större pojken är elva år. Den mindre är sju.

Jag bär med skridskor, varm choklad och raggmunkar. Den blanka isen rundar träden i skogskanten. Vi glider runt stammarna och ser rötter och mossa passera under oss.

Jag sitter länge på liggunderlaget med kaffetermosen och ser på barnen.
Den äldre ropar ivrigt ; pappa titta! Han kommer åkande med ett Isflak i famnen. Han är som ett litet barn igen.
Lillebror kommer ramlande efter i full fart.

Tillsammans ligger vi tre på solvit snö och tittar på isen; fångade luftbubblor och iskristallernas förvånande mönster.

En stund nu. Jag ser ljuset i ögonen. Vill ingen annanstans. Luften är kall och känns vårvinter - så där när lukten av jord börjar blandas in i vinterluften.

En strimma sorg mitt i allt, över flyktigheten. Allt är så tillfälligt. Men ändå. Just nu finns jag och pojkarna. Just här

Skriven av: Thomas Höglund

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren