Publicerat
Kategori: Novell

En himla jul (inte klar)

16/12-07
Hej! Jag heter Karin. Jag är tolv år, men har inga syskon. Mina föräldrar skilde sig när jag var nio år, men det gör inte så mycket. Min mamma heter Lea, och bor på Lingonvägen 45. Hon bor i hyreslägenhet i Västerås. Min pappa heter Martin, och bor på Kontorsgatan 9. Han bor i radhus i Eskilstuna. Under vardagar är jag hos pappa, men helger och lov är jag hos mamma. Sommarlovet är jag hos båda. Just nu är jag hos pappa, det är studiedag. Pappa har hittat en ny tjej, som heter Nora. Jag hör hur Nora pussar pappas kind, och stänger dörren bakom sig. Hon ska äta middag med sina kompisar igen.” Karin, jag åker och handlar!”, hör jag pappa hojta från hallen. Sen går han också. Nu går jag ut från mitt rum. Jag VET att Nora har godis någonstans. Jag går först till köket, och kollar igenom alla skåp och lådor. Sen går jag in till pappas och Noras rum. Bingo! I hennes nattduksbordslåda finns det jättemycket godis. Jag roffar åt mig halva gömman. Puh! Jag hann precis. Nu ser jag pappa komma.” Nu är jag hemma igen!”, ropar han. Jag går ut i hallen.” Vet du vad, Karin, jag har fixat jobb till dig under jullovet!”.” Va! Men pappa, jag är för ung för att ha jobb!”, utbrister jag.” Nej, det går så bra så, gumman. Jag mötte Lena på vägen hem. Du vet, hon med ett-åringen. Hon sa att både hon och Lasse ska jobba under jullovet, och inte kan ta hand om lilla Moa.
Jag sa att jag och Nora också ska jobba, men att jag på något vis kan få Lea att skicka hit dig undertiden. Så nu ska jag gå och ringa till mamma”. Nu går jag in på mitt rum igen. Barnvakt, hur tänker han?! Jag och mamma ska ju grilla marshmallows på spisen, och dricka varm choklad. Somna sent i mammas mjuka säng, och sen vakna klockan tolv. Äta frunch (mitt och mammas ord, istället för brunch), framför teven, och sedan gå på långpromenad längs dammen i parken. Så har det varit i fyra år snart. Klart att jag inte tänker bryta det nu! Pappa knackar på dörren.” Karin, öppna! Lea säger att du kan vara här under jullovet!”. Nu är det nog. Jag tar mobilen och slår in mammas nummer.” Hej, du har kommit till Lea Björk. Jag kan tyvärr inte ta ditt samtal just nu, för jag leker med min dotter. Lämna ett meddelande efter tonen. Pip! Skojade bara. Pip. Jag fnissar. Mammas mobilsvar är alltid lika roligt. Jag suckar. Synd att hon inte svarade.
” Hej mamma, det är Karin. Varför måste jag vara hos pappa och jobba under jullovet? Jag vill ju vara hos dig. Ring mig när du hör det här”. Jag lägger på. Sen går jag ut i köket.” Hej Karin!”, hojtar pappa glatt.” Jag tänkte att vi kunde äta din favvorätt till middag idag, du vet, eftersom Nora inte är här ikväll. och idag blir dem flottiga plättarna extra flottiga! Jag köpte sirap, honung, sylt OCH farinsocker. Citron och vanligt socker har vi redan hemma. Han häller i första laddningen smet i stekpannan.” Karin, kan du ställa läsken i kylskåpet? Vi ska ha den till filmkvällen”. Jag suckar. Pappa gör sig verkligen till för mig.
Jag öppnar matkassen och lyfter upp läsken. Pappa har köpt min favvoläsk, splach-mach. Det är jordgubbsläsk. Pappa visslar och vickar på höfterna. Gumman, vilken film ska vi se ikväll? Jag tror att first languish går klockan åtta.” Visst, den kan vi väl se”, mumlar jag och går in på mitt rum. Men inombords jublar jag. Jippie! Jag ska få se first languish ikväll! Mamma säger att jag inte får se den, det är för mycket våld i den. Hurra, hurra, hurra! Nu säger pappa att det är middag. Flottiga plättar med extra socker, här kommer jag! Jag kastar mig in i köket.” Det ser ut som du har bytt humör nu”, säger pappa.” Det var på tiden. Jag vill inte äta plättar och ha filmmys med en surpuppa”. Jag svarar inte, jag har siktat in mig på plättarna på bordet. Jag hoppar ner på min stol.” Mums!”, ropar jag och hugger in.” Akta bara så att du inte äter för mycket, vi ska ju äta snacks sen”. Jag stannar upp och börjar sedan äta igen. Efter middagen skyndar vi oss att duka upp snacksen innan filmen börjar. Jippie, jippie, jippie! Nu börjar det! First Languish, here I comes!








19/12-07 ca 7.40-8.30
Kära dagbok, nu är jag här igen. Idag är det fredag, och jag ska som vanligt möta Hedda vid matbutiken. Min väckarklocka ringde som vanligt inte, och pappa kommer aldrig ihåg att väcka mig. Som tur var har jag ju Nora. Hon kom in och väckte mig halv åtta. Jag bokstavligen hoppade ut ur sängen, och in i duschen. Efter en kvart är jag klar i duschen. Jag går in på mitt rum och klär på mig. Sen går jag in till köket. Där har Nora dukat upp ostmacka med varm choklad till mig.” Jag går och väcker Martin”, säger hon, och går in till deras rum. Jag sätter mig vid bordet, och slår upp senaste numret av GIRLS som Nora också har lagt fram. Jag ÄLSKAR den tidningen. Det gör Nora också, det är därför som hon köper den till mig. Nu kommer pappa ut till köket. Han slår på vattenkokaren och tar fram sin favvo-te-kopp. Han är lite konstig, för han gillar inte kaffe. Jag vet ingen annan vuxen som inte gör det. Pappa sätter sig ner och slår upp dagens tidning. Nora kommer ut. Hon skakar på huvudet, och när hon går förbi mig säger hon ”din pappa är hopplös, han går ju knappt att få upp ur sängen på mornarna”. Jag nickar och tar ett bett av min smörgås. Jag kollar på klockan på väggen. Den visar 8.09. Jag dricker upp min choklad och går in på mitt rum. Jag tar fram min pyttelilla ryggsäck och lägger ner: mobil (bara en sexa), gympakläder (shorts och en tröja), nycklar (hemnycklar och skåpsnycklar) och plånbok (busskort och bankkort). Sen går jag in i badrummet igen. På med mascara, läppglans och upp
med håret i en snygg tofs.
Jag kollar på klockan igen och den visar 8. 23. Jag går ut till hallen, slänger på mig jeansjackan och hoppar i uggsen. Dem är så snygga! Dem är ljusrosa, med en rosett där bak. Jag fick dem på min födelsedag.” Karin, jeansjacka är för kallt! Ta vinterkappan istället!”, ropar Nora från köket. Jag suckar och slänger på mig den tjocka kappan över jeansjackan.” Hej då pappa, hej då Nora!”, ropar jag och går ut. Brr, det var verkligen kallt ute. Jag kollar på termometern som hänger hos min granne, fru Grankvist. Det är åtta minus ute. Jag får snö i dagboken. Jag svänger in på affärsgatan. Nu ser jag Hedda, så jag måste stänga dagboken. Skriver mer på lunchrasten! Ses!













19/12-07 ca 12.00-12.30
Kära dagbok, nu står jag vid mitt skåp. Det är snart jullov. Bara eftermiddagen kvar nu! Sen får jag åka till mamma över helgen, och sedan börjar mitt första jobb som barnvakt. Moa är ju väldigt söt, så det ska nog gå bra.
” Karin! Där är du ju, sötis! Kom, så går vi och fikar! Hedda är redan där!”. Eleonora kommer rusande emot mig tillsammans med Juni och Thea, två andra CSP-are (coola, söta och populära). Jag krokar arm med henne, och Juni, och så går vi. Vid ett bord i cafeterian sitter redan Hedda. Alla tittar på oss, som om vi vore filmstjärnor. Fem tjejer rusar fram och frågar om dem får bjuda oss på något. Vi nickar, och säger vad vi vill ha. Jag beställer jordgubbsmilkshake och kardemummabulle, Hedda beställer chokladmilkshake och chokladboll (hon är galen i choklad), Thea och Juni beställer båda två kaffe latte med chokladpirog och Eleonora beställer kaffe latte med nutellavåffla. Tjejerna springer iväg och försöker tränga sig före i kön. ”Ihh, ahh, ohh!”, hörs det från kön, sen kastas dem ut. Då går Hedda och jag fram och säger:
” flytta på er, dem här tjejerna ska beställa vårt fika”. Då blir det andra bullar. Alla i kön flyttar på sig och släpper fram tjejerna, som beställer. Efter två minuter får vi vårt fika. Vi sitter där och njuter medan alla andra stirrar på oss. Jag älskar att vara en CSP-are. Nu ska vi till vår NO-lektion. Skriver mer imorgon, ses!


20/12-07 ca 9.00-9.45
Kära dagbok, nu kliver jag in i bilen på väg till mamma. Jag vet inte vad jag ska göra i bilen, så jag tog upp dagboken.
Jag längtar till mamma. Hoppas att jag i alla fall får fira jul där, som vanligt. Men det blir tråkigt att jag inte kan vara med Hedda. Förhoppningsvis är Maja hemma så att vi kan ses. Men hon åker ju alltid iväg.” Oj, vi ska vara hos Lea om tre timmar, vi är jättetidiga”, säger pappa.” Ska vi kliva ur igen?”.” Jag tack, jag måste ändå ringa mamma och Hedda”. Jag hoppar ut ur bilen och in i huset. Nora, som står och diskar, tittar förvånat på mig. Pappa kommer in bakom mig. Nu har Nora slutat diska, och bara står och tittar på oss. Jag rusar in på mitt rum och tar upp mobilen. Jag slår in mammas nummer.” Hej gumman! Vad vill du”, säger mamma.” Jag undrar, om det går för henne, om Hedda kan få sova över i helgen? Jag tror inte att Maja är hemma”, svarar jag.” Ja! Vilken bra idé! Vi kan ha en tjejhelg! Fråga henne NU”, ropar mamma. Vi lägger på.” Pappa, jag sticker iväg en stund, jag har bråttom”, hojtar jag och springer ut i hallen. Jag väntar inte på svar, jag bara hoppar i skorna, tar på mig jackan och springer ut. Efter tre minuter är jag framme hos Hedda. Jag plingar på. En yrvaken Hedda öppnar.” Vad vill du, klockan är ju bara åtta, kom in”, säger hon. Jag går in i hennes hall och tar av mig jackan. Hon går in i vardagsrummet och sätter sig vid sin lillebror Filip. Jag tittar på när hon trött leker med honom. Jag tycker synd om henne som behöver gå upp tidigt för att vara med honom när hennes föräldrar vill sova.
Filip börjar gnälla. Han är bara ett år. Hedda lyfter upp honom och går ut till köket. Hon sätter ner honom i hans barnstol och ställer sig vid köksbänken för att göra gröt. Hon får upp grötförpackningen på några sekunder och häller ner pulvret i kastrullen som hon har ställt fram. Hon lyfter den till kranen och häller i vatten. Sedan ställer hon ner den på spisplattan och sätter på spisen.” Hedda, jag vill fråga dig en sak”, säger jag. Hon vänder sig om och kollar på mig.” Vill du följa med mig hem till mamma och sova över?”.” Ja! Jag vill mer än gärna komma hemifrån, Filip gör mig galen!”, svarar Hedda.” Jag går in och frågar mamma nu! Kan du ta av gröten från spisen, hälla upp den i en skål och mata Filip?”. Jag nickar. Hon springer in till sina föräldrars rum. Jag tar av gröten, häller upp den och sätter mig på stolen bredvid Filip. Han gapar. När skålen nästan är tom kommer Hedda tillbaka.” Jag fick!”, ropar hon.” Jag ska bara gå och packa, när åker vi?”.” Om en timme och fyrtiofem minuter”, säger jag. Hon springer in till sitt rum. Jag matar Filip med det sista, sedan lyfter jag upp honom ur barnstolen.” Det är väl bara bra att öva inför Moa”, tänker jag. Jag sätter ner honom på vardagsrumsgolvet igen. Hedda kommer ut.
” Jag undrar bara, vad ska vi göra där?”, undrar hon.
” Mamma säger att vi ska ha en tjejhelg”, säger jag. Hedda kollar på Filip, rynkar på näsan och lyfter in honom i badrummet.” Kan du byta blöja på honom?”, frågar hon. Jag rycker på axlarna. Det är bra träning det också. Hon går till sitt rum igen. När jag äntligen lyckas sätter jag Filip än en gång på vardagsrumsgolvet.
Nu kommer Hedda ut ur sitt rum med en resväska.” Klar att gå! Ska bara lämna Filip till mamma eller pappa”. Hon lyfter upp honom. Efter ca fem minuter är hon tillbaka. Vi går ut i hallen och tar på oss ytterkläderna.” Hej då gumman, ses på söndag!”, ropar Celine, Heddas mamma.
” Hej då mamma”! ropar Hedda innan vi vänder oss om och går ut. Vi springer hem till mig. När vi öppnar dörren ser vi pappa som står och stirrar på oss.” Har du tänkt på att du absolut inte hinner bjuda hem en kompis? Vi åker nu!”, säger pappa.” Men Hedda ska med!”, säger jag och drar med henne till bilen. Pappa stirrar på oss och sätter sig sedan utan ett ord i bilen. Halvvägs genom resan säger han:” bäst för dig att du inte ljuger!”. När vi svänger in på mammas uppfart ser vi henne stå och hoppa och vinka. Hon springer fram och kramar både Hedda och mig.” Du kan åka nu Martin, inga killar på den här tjejhelgen”. Mamma föser iväg pappa och föser oss in i huset. Där har hon ställt fram fika, nagellack och hårsaker. Men först måste vi äta frukost. Mamma ställer fram yoghurt, kalaspuffar, bröd och pålägg. Vi äter så mycket vi orkar. Sedan går vi in i hennes vardagsrum. Vi målar naglarna, FÄRGAR håret, sätter upp håret snygga frisyrer, kollar på film och äter snacks, kollar på snacks och äter film, går på promenad och badar (i mammas badkar). Till slut är det dags att sova. Mamma bäddar nedanför min säng till Hedda. Plötsligt ringer mobilen. Det är Maja! Jag tar långsamt upp den och svarar.” Hej Karin!”, ropar Maja.” Hej Maja”, svarar jag.” Vill du hitta på något imorgon? Typ gå på stan, fika eller gå på bio?”,
frågar Maja.
” Tyvärr, jag har en annan kompis här, från Eskilstuna, hon sover över”, säger jag.” Vad kul! Vi kan vara tillsammans alla tre! Ses vid MurreBulle?”, utbrister Maja. Innan jag hinner svara lägger hon på. Jag vänder mig om och kollar på Hedda. Hon sover nästan.” Hedda, är du vaken?”, frågar jag.” Mmm”, säger hon och öppnar ögonen.” Maja, min bästis här, sa att vi ska träffas på MurreBulle, stans bästa café, imorgon. Jag fick inte säga nej.

Skriven av: lollo

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren