Publicerat
Kategori: Drama noveller

En ny upplevelse

Just som Isa satt en dag i sitt kök och tittade ut genom fönstret så kom hennes väninna och granne förbi och ropade:
"Kom ut, och ta kaffe och koppar med så tar vi en fika.
Isa rusade mot fönstret, öppnade och ropade tillbaka:
”Vad kul.
Hennes mungipor gick upp och kaffet trycktes igång och gav snart ett puttrande ljud.
Korgen fylldes med bullar, muggar, skedar och små papperstallrikar innan hälldes i termosen.
”Kom och ta emot korgen så kommer jag strax.
Snabbt gick Isa runt och kollade så alla dörrar och fönster var låsta innan hon gick ut och satte sig.
Pojkvännen gav Isa en puss på kinden innan de satte sig.
"Visst är det härligt idag" sa Isa medan hon hällde Kaffet i muggarna.
Detta skulle bli väninnans sista sommar i livet men det visste de inte.
De skrattade och mådde bra i trädgåren med det brunbrända gräset och äppelträdet som stod i blom. Bladen och barken vittnade om skador som satt sig, men nu var det kaffe de skulle dricka..
Timmarna flöt fram, men kändes som tiden stod still. Alltid bröts harmonin av då ett samtal till väninnan kom.
"Å vi måste rusa, de kommer strax."
Isa tittade på väninnan och log. Hon satt kvar en stund på egen hand och studerade när väninnan rusade in.
I samma veva som porten slogs igen la tystnaden sig över gården.
En stund senare satte hon tillbaka muggarna i korgen och bar in allt.
Sommaren gick mot sitt slut.

Ett kalas hjälpte väninnan till att skapa så Isa skulle skina upp.
Tårtan och allt var perfekt... Just den stunden rann tiden iväg allt för fort.
Kvällen kom och väninnan sa hon skulle hem och Isa fortsatte sin födelsedag med sin pojkvän.

Dagen efter hörde väninnan inte av sig. Isa ringde på och en man som var berusad sluddrade att väninnan sov…
Hela Isas kropp skrek.
Hon ringde och ringde utan att få svar.
Mannen hade sagt att väninnan sov

Just som Isa kom tillbaka från affären såg hon en polisbil. Väninnans anhöriga var utanför. Isa skulle förbereda första advent.
Smög mot folksamlingen och fattade inget.
”Vad har hänt?
Anhöriga sa:
”Vi vet inte men har du hört av henne?
”Hon sov, sa hennes pojkvän.
Storebrodern tittade på Isa innan han skrek:
”Djävla skit!!
” När jag nu tittar upp mot hennes lägenhet och tycker jag det ser kusligt ut.
En annan granne skrek helt hysteriskt.
Tidigare hade mannen sprungit runt med blodiga fingrar. Blod hade droppat ner för trappan och han var indränkt med blod.

Senare samma kväll.

En polis ringde på hos Isa
Hon tittade på honom.
Tårar rann sakta.
”Tyvärr måste vi meddela vi fann din väninna död.
”Isa rasade ihop, tog ett djupt andetag innan hela världen hörde hennes skrik.

Senare kom två poliser förbi och ville veta vad hon sett,
Hon berättade att hon haft kalas dagen innan och att väninnan då levde och mådde bra. Hon såg hur poliserna tittade på varann men sa inget. Isas mamma var hos Isa sen fem dagar tillbaka och intygade att Isa sa sanningen.
Poliserna lunkade vidare och hörde inte av sig mer.
En påse med saker som Isa fått stod kvar länge som det var utan att hon kunde kolla.
Saknaden efter väninnan rev i henne. Tårar brände på kinden.
Polisen la ner utan dröjselmål och väninnans död förblev olöst.

Mitt namn är Sophie Molander Skrivandet är idag en källa till mitt inre
Sophie är medlem sedan 2019 Sophie har 61 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren