Publicerat
Kategori: Novell

En sann sjömanshistoria.

För många år sen seglade jag som matros ombord i en gammal transare.Båsen var en glad typ som inte spottade i glaset,tvärtom så gick det knappt att prata med honom innan han fått dagens första öl.Vi hade gått länge på värmen,och båsen som bara hade ett par jeans hade klippt av dom strax ovan knäna.Helt otippat fick vi i Januari order att gå till Three rivers i Canada.Tänk er 20 grader kallt vid förtöjningen och båsen skakande i sina kortbrallor. Nej,nu får de fan i mej va nog sa han. Jag måste ha varma kläder.Basta, han gick till gnisten och hämtade pengar,tog resten av dan fritt,och knallade iland.Vad som hände på vägen vet ingen,och säkert allra minst han själv,men två dar senare dök han raglande upp fortfarande iklädd sina kapade jeans.Efter avslutad lossning och avgång var vi som tillhörde backengänget på väg akteröver med en skakande båsen i täten.Då dyker skepparens nuna upp över kanten på bryggvingen.-Hurru båsen,nu kan du hänga på dej alla dom där jävla tomflaskorna och se om det värmer nånting.Gavet som följde värmde oss gott,och jag tror även båsen.Han blev i alla fall röd i synen.

Skriven av: Bertil Ekstrand

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren