Publicerat
Kategori: Novell

En vanlig dag


Lukas går till korvkiosken och beställer korv med bröd, han tar brödet med korven i och åker till fågelparken… han ger små smular till fåglarna runt honom och åker hem igen, han sätter på TV’n och kollar på nyheterna och så kommer det upp att det ska finnas ett fest I Stockholm nästa fredag men… det är ju samma dag som provet. Han tänker plugga till det och försöka göra det imorgon så han vaknar och klär på sig sedan går till skolan och träffar NO läraren och frågar om han kan göra provet imorgon men läraren säger nej -``Alla ska göra det samtidigt``.
Hans lektion börjar om en kvart så han drar ut och tar lite frisk luft, han klättrar på taket och väntar tills lektionen börjar men så hör han hur det är folk som skriker och förstör hans ro… Dem är under honom och dem vet inte att han hör allt dem snackar om, han går upp och hoppar ner… alla är tysta och Lukas går långsamt iväg, han går in i skolan och drar till sitt skåp. Han öppnar skåpet och tar ut schemat… han har matte som första lektion och han väntar tills hans lärare kommer, hon är alltid sen tänker han… Han är inte jättebra men inte jättedålig på matte heller. Lukas går och sätter sig vid sin plats längst bak ensam och lugnt just som han vill ha det. Han börjar jobba och blir klar med röda kapitlet som han hade hållit på med hela förra veckan.. Läraren säger att lektionen är slut och Lukas går till sitt skåp och trängs för att komma fram, han tar ut sin iPad och drar till slöjd lektionen.. Han går ner till slöjdsalen. Han jobbar med Gerilla Slöjd eftersom träslöjd salen är inte klar än och så måste alla vara i textilslöjd salen… Lukas valde textilslöjd eftersom det var lugnt och ingen skrek men när hela klassen var här så var det som om man var i en mardröm. Alla pratade, skrek, sket i vad lärarna sa… Han hatade det men han stod ut med det, Lukas gick för och ta sitt projekt och den var…… helt förstörd, han blev arg men han kunde inte göra nåt åt det så han började om och denna gång var det svårare eftersom det bara fanns ett nål som inte var trasig men han hann inte ta den för att nån annan hade redan tagit den så han tog en trasig nål och började jobba. Lukas blev inte helt klar och lektionen tog slut så han tog den och la upp den på ett skåp där ingen kunde nå den och han går ut och går upp till svenska lektionen. Hans magister säger att dem som inte har gjort klart sina noveller ska göra det idag och Lukas har gjort om sin novell för att Magistern sa till honom och göra om den eftersom han hade stulit nån annans novell. Men Lukas hade lärt sig att han kan göra bättre än så och började skriva om en vanlig tisdag och vanliga lektioner…. (denna novell)
Efter den lektionen så ska dem äta men han drar inte ditt eftersom det var en vegetarisk tema. Lukas drar till Gambi och väntar tills det öppnas och spela men gambi öppnas inte eftersom alla lärare är upptagna, han går till biblioteket och sätter sig, han tar en bok och börjar läsa. Han väntar tills hans näst sista lektion börjar och han går upp till bildsalen 5 minuter innan dem börjar men läraren hade börjat tidigare och i bilden höll dem på med och göra en porträtt av sig själv och Lukas började rita av sig själv men det blev inte riktigt som han hade trott att det skulle se ut.. Den såg ut som en spans seriemördare på nåt sätt tänkte han och började om… Han blir halvvägs klar och lämnar in den i klass pärmen..
Deras sista lektion var språk, den som han verkligen ville jobba med innan nästa sommar så han jobbade jätte hårt när det var språk. Han blev glad efter allt som han jobbade med, då tog lektionen slut och han höll på och plockar undan för och gå ut eftersom han hade rast, men han blir stoppad av läraren för att hon trodde att han hade fuskat på förra provet men det hade han inte gjort, det var ju Liam som gjorde det och han försökte hjälpa Lukas genom och ge honom fusket men läraren såg det och hon missförstod allting. Hon trodde att han hade fuskad?! Han hade gjort alla uppgifter förutom den sista och det var då Liam kom med fusket men han behövde inte det fast han gav den till honom ändå och så såg läraren det. Och nu ville hon prata med han om det så hon frågade honom vems ide det var och han sa sanningen men hon verkade inte tro på han. Nästa vecka ville hon att jag skulle göra muntligt omprov eftersom då skulle han inte kunna fuska men Lukas sa inget han ville ha tid och plugga innan. Hon sa att han skulle kunna göra det nästa vecka för och höja hans betyg. Han drar hem och pluggar eftersom det var hans sista lektion och han skulle ha 2 prov nästa vecka så han tog ut materialet som han behövde och började plugga på en gång. Han kunde inte sitta still han bara behövde röra på sig så han gick runt och pluggade. Han blev riktigt trött och gick till hans rum för och sova… En vecka senare på tisdag skulle han ha prov och först ville han vara säker att han kunde allt så han ville att nån skulle fråga honom frågor, Carl frågade honom om det och han kunde nästan allt men den andra provet skulle han göra på torsdag så Han hade mer tid och plugga. Det blev torsdag och han skulle göra provet… men det gick inte så bra eftersom han var jätte nervös. Han fick provet och började arbeta men kunde inte allting så han skrev bara det han kunde. Han blev bara mer stressad genom och kolla på provet och alla hade nästan blivit klara det var bara 4/5 elever kvar och han var en av dem… Han säger upp sig och går ut och det var hans sista lektion så han drar hem efter det och lägger sig på sängen. Det går en vecka och det är en tisdag så han går till skolan och har en vanlig dag.

I’m a human, I live on the planet earth and I do not have a space-ship Jag är en människa, jag bor i planeten Jord och jag har inte ett rymdskepp
Varbye är medlem sedan 2019 Varbye har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren