Publicerat
Kategori: Novell

Endast den döde låg oskadd kvar...




Idén av mig själv, framför det öppna fönstret, i en skitig skjorta, i en målad tanke av mig själv som en gatans Jehova är riktigt skev...
Idén av mig själv, framför det öppna fönstret, i en skjorta, i en målad tanke av mig själv som en gatans Jehova är riktigt skev...
Idén av mig själv, framför det öppna fönstret, i en målad tanke av mig själv som en gatans Jehova är riktigt skev... Tänder en ny cigarett med den förra.
Idén av mig själv är riktigt skev...
Utanför, där på gatan vrålar verkligheten till mig. En föreställning, ett budskap. Öppnar fönstret, lutar mig, fimpar cigaretten svart på den spritputsade fasaden. Nedanför, en folksamling runt en kropp. I ett kaotiskt samtal om vem det kan vara får de syn på mig, i det öppna fönstret, utan skjorta. De börjar skrika åt mig, kastar sten eller något annat. Jag orkar inte bry mig. Ser hur någon sätter sig på huk bredvid den döde som ligger där oskadd. Tänker nog att de skulle bli ett vackert par.
Här inne, min verklighet som håller på att bli alltför tydlig för att stå ut i den. Pengarna är nästan slut. Eller jag. Roar mig lite med en tanke om vadhållning, femhundra på vinnare, pengarna eller jag? Är inte helt säker på oddsen.
Börjar minnas gårdagen i takt med min vilja till att spy. Hur fan kom jag hem? Varför ligger det en död kropp på den öppna platsen där nere? Utanför mitt fönster? Mina skor på diskbänken som står där och ser försagda ut åker i golvet när jag vräker mig i vasken och kastar upp gårdagen. Minnesanteckningar över min festliga kväll som jag inte kan återge. Jag var inte med i sista akten är en ganska bra beskrivning av kvällen. Ja, inte bara kvällen, det är en träffande beskrivning av mitt liv...

Skriven av: John Eliasson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren