Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Fiskaren


Jag bor i en liten stad utan för bouenos aires.
Det är inte svårt att få kompisar i den här staden.
Vi har inget stort sjukhus här så om någon blir skada måste man gå till ”sjuk faster” som bor i mitten av staden.
Man skulle kunna kalla det här en by. Men ingen som bor här vill säga att det är en by eftersom att det känns lite ovärdigt att bo i en by kanske.
Jag är 16 år och måste skaffa mig ett sommar jobb. Alla jobben var upptagna så jag fick jobbet att hjälpa fiskaren.

Första dagen så var inte gubben så förfärlig han pratade bara om hur man fiskade och körde båten.
Jag fick upp lite fisk men ingen som vi skulle behålla.
Däremot fick Fiskar gubben upp några bamsingar som vi sedan sålde på marknaden jag fick hälften av pengarna som vi tjänade på fisken.

Dag 2

Jag vaknade på morgonen och tittade ut ur fönstret och såg att det skulle vara en solig dag idag. Så jag var taggad att åka ut på havet med fiskar gubben.
Han sa som förra dagen inte så mycket men den här gången hade han med sig lite kaffe.
Jag fick en stor fisk och det fick fiskaren också.
Sent på eftermiddagen fick jag upp en fiskar som inte var jättestor men vi behöll dem.
Vi åkte in till marknaden och sålde våra fiskar.
Vi fick ihop mer pengar den här dagen än förra. Det sista han sa till mig var du bjuder på kaffe imorgon.

Dag 3

Idag hade jag med mig kaffe till oss båda. Han berömde mig för att jag kom ihåg kaffet.
Vi åkte ut med båten och började vårt tystna fiske.
Efter ett tag så fick jag upp en fin firre som vi behöll och skulle sälja på marknaden senare den här dagen.
Jag kände att jag behövde bryta den stela tystnaden.
Så jag frågade om han har fiskat hela sitt liv?
Då svarade han jag har alltid jobbat som fiskare. Okej sa jag. Då sa fiskaren men du då ville du verkligen ha det här jobbet?
Jag svarade att jag i första hand inte hade velat ha jobbet men att jag nu tyckte att det var ganska roligt att fiska.
Vi fortsatte fiska under tystnad förutom när vi fick napp.
Då signalerade vi till varandra.

Dag 4

På morronen när jag vaknade var det inte fint väder utan det spö regnade.
Men jag visste att vi skulle behöva fiska så att vi skulle få pengar att försörja sig med.
Så jag satte på mig mina underställ och min tjockaste regn jacka.
Jag gick ut i regnet och mötte upp fiskaren på platsen där vi brukade.
Vi fick inte så mycket fisk men fiskaren hade börjat prata med mig.
Han frågade var jag bodde och jag svarade att jag bodde på fiske gatan 4
Han svarade bara okej.
Sedan frågade han mig hur min familje konstellation ser ut.
Jag svarade en mamma och en pappa men inga syskon.
Jag frågade varför han ville veta.
Han svarade bara att det va lite bra att veta bara.

Dag 5

Det var en till solig dag idag igen.
Så jag packade ner kaffe och ett par kakor.
Jag mötte upp honom vid hans båt. Men den här gången hade han med sig ett rep.
Men jag frågande inte varför han hade med sig ett rep.
Han sa att jag skulle springa hem och hämta alla pengar jag hade tjänat.
Jag trodde att det var för att han ville veta hur mycket pengar vi tjänat tillsammans.
Så jag tog med dem så åkte vi ut till vårat fiske ställe.
När vi kom ut dit bort så tog han tag i mina händer och tog dem bakom min rygg sedan knöt han ihop mina händer och la mig på mage. Sedan tog han alla mina pengar.
Jag kände en plötslig smärta i vaden och tittade åt sidan. Där satt fiskaren och tog en tugga av min vad.
Jag sparkade till honom hoppade ner i vattnet och försökte ta bort repet från mina händer.
Jag fick bort det precis när luften i mina lungor tog slut.
Sedan simmade jag hela vägen hem. Jag vet inte hur jag klarade det men jag gjorde det.
Sedan gick jag till polisen och försökte anmäla honom.
Men polisen sa att det inte fanns någon fiskare i staden och ingen hade någonsin sett honom…

Snäll,rolig,glad gillar att skriva noveller om skräck och andra grejer
Hugo Almqvist är medlem sedan 2021 Hugo Almqvist har 2 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren