Publicerat
Kategori: Novell

Flaggkocken / 1

Flaggkocken / 1

Skorstensbelysningen var tänd och de tre gyllene kronorna blänkte i novembermörkret. Det gula skenet från lamporna på kajen och den fräna lukten från råoljan har etsat sig fast i mitt minne. Det var min första båt och än i dag kan jag erinra mig den spänning som jag kände när jag tog mig upp för fallrepet. Den stora tankbåten var för första gången i hemmahamn och nu låg hon och lossade vid Skarvikskajen.

Hon var byggd som vanligt var på den tiden med midskeppsbyggnad och akterdito. En så kallad ' kobrygga ' som löpte längs hela båten, några meter ovanför däck, förband akterbyggnaden med midskeppshuset och backen. Bryggvingarna stack ut som ett par smäckra armar från var sida av midskeppsbyggnaden. Midskepps, mellan bryggvingarna låg manöverbryggan. Innifrån manöverbryggan kördes och styrdes båten och skjutdörrar ledde därifrån ut till bryggvingarna. Innanför själva styrhytten låg kartrummet som kunde avskärmas med ett draperi. Förutom manöverbrygga innehöll midskeppet också radiostation och bostad för gnisten. Skepparen och styrmännen hader också sina bostäder i midskeppsbyggnaden.

Den stora Burmeisterwainmotorn var placerad längst akterut under själva akterbygget och ovanför den, utmed de bägge fartygssidorna hade manskapet sina hytter. Alla utom skanskalle och hökarehalvan hade enmashytter. Däcksmanskapet logerade på styrbords-
sidan och på babordssidan hade maskinmanskapet sina hytter. Längst akterut på samma däck under poopdäcket låg köksförrådet med sina stora frys och kylrum. Ovanför förrådet, på poopdäck låg byssan. Manskapsmässen låg på byssans babordssida. Befälsmässen låg på andra sidan köket där hade också kockarna sina bostäder,
Ett däck högre upp hade maskinschiefen sitt maskinkontor och bostad och där bodde också maskinisterna. På samma däcks styrbordssida låg hökarens kontor och bostad. Däruppe fanns också stora utrymme för fritidsaktiviteter, pingis och gympa och mycket annat. I pingisrummet visades också film.

Nästa däck var båtdäck. Där hängde det två livbåtar, en på var sida. Från båtdäck kunde man komma upp på ' Monkey Island. ' Där kunde man sola ganska ostört och det var mycket populärt de få gånger som vi hade kvinnliga besättningsmän ombord.
Över ' Monkey Island ' tronade den väldiga skorstenen, med de tre gula kronorna.





Råolja = oraffinerad olja
Fallrep = landgångstrappa
Gnisten = båtens telegrafist
Skanskalle = arbetar i manskapsmässen
Befälskalle = arbetar i befälsmässen
Hökare = steward
Hökarehalva = stewardsbiträde
Byssan = köket



Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren