Publicerat
Kategori: Novell

'Flickan som ingen märkte'

'Flickan som ingen märkte'

Josse är en tjej på tolv år och förr brukade hon vara ganska ensam i skolan. För det mesta gillade hon att vara ensam för att det är så skönt att få tänka och lära känna sig själv, brukade hon säga. En dag började det brinna i plugget. Det var den sista dagen, timman, minuten och sekunden hon inte ville synas. Hon ska alltid sedan dess försöka visa att hon finns.

Brandalarmet tjuter. Det brinner i No-salen. Läraren ser till så ”alla” elever kommer ut därifrån.
Fast den flickan som inte sa så mycket, hon som kände för att va lite ensam var det ingen som märkte. No-läraren räknade alla elever ute på skolgården. Hon fick det hela tiden till att en saknades.. Men ingen kunde komma på vem det var. Läraren fick säga till brandmännen när de kommit. De sprang in i skolan och försökte hitta eleven som saknades. Efter några minuters letande kom brandmännen ut igen. Utan att de hittat någon, läraren och eleverna blev oroliga. Johanna en av Josses kompisar kom plötsligt på att den är ju Josse den tysta tjejen som saknas! Hon är kvar inne i skolan! Då kom plötsligt läraren ihåg, och blev röd i ansiktet.

Josse känner hur elden bränner vid hennes kläder. Hon är inte rädd. Nej, inte ett dugg, hon känner sig nöjd och ganska säker. Hon kommer kanske inte klara sig, Men ingen på skolan kommer ju att sakna henne heller. Undra om de kommit på att hon saknas ännu. Kanske inte.
Det hettar till i hennes ansikte… röken blir så stark att hon knappt får luft, men hon ska hålla ut. Det här är hennes chans att få svar på sin fråga: är det någon som vill rädda livet på henne eller inte?.. Josse lägger sig ner på sidan och rullar runt. Kläderna brinner som in i norden. Hon hostar förtvivlat. Nu kan väl någon komma..? Det börjar bli ganska jobbigt här inne, tänker Josse. Plötsligt exploderar alla experiment de gjort tidigare på lektionen. Nu börjar Josse bli riktigt rädd. Det är nog bäst att hon får försöka ta sig ut i alla fall. Men hur ska det gå till? Det är 5 våningar ner, så ut genom ett fönster kan hon inte hoppa. Och dörren är blockerad av eld. Hon ber till gud att någon ska komma och rädda henne. Det var inte meningen att det skulle bli såhär. Hon tänkte att elden inte skulle bli så stor och att hon skulle kunna ta sig ut sedan.

Utanför står alla elever och lärare och väntar på att elden ska sluta sprida sig. Ingen vet om Josse fortfarande lever. Brandmännen har gett sig in i skolan igen för att leta efter henne. Tänk om hon inte klarar sig..
Hur ska hennes föräldrar reagera? När folk frågar vad som hänt med deras dotter, ska dom behöva svara: Hon avled i en brand, på skolan, för att deras klantiga lärare inte såg till att hon kom med ut! Det låter ju inte klokt..

Josse hostar och försöker ropa på hjälp. Hon är helt torr i halsen och hon börjar få brännskador av elden. Hon letar förtvivlat efter en utväg. Men hon hittar ingen… och all rök är ivägen så det går inge vidare. Ska det få sluta såhär? Josse gråter, varför kan ingen komma och rädda henne? Nu borde dom väl ha märkt att hon saknas? Eller hur lång tid ska det behöva ta? Plötsligt hör hon några personer som slår sönder det lilla av no-sals dörren som är kvar. Kanske, kanske är det någon som har märkt att hon saknas och som är här för att rädda henne?.. Hon kryper långsamt fram till dörren under all rök. De ser ut som om det är två personer.. En helt kolsvart och en lite vitare. Josse försöker säga att hon behöver hjälp men hon får inte fram ett ljud. Plötsligt lyfter hon från marken och hon blir som förlamad. Hon kan inte göra något motstånd. Hon sluter ögonen och när hon öppnar dem igen ligger hon på en kyrkogård mitt på kvällen. Hon frågar varför hon är där, och vilka de två personerna är.. Hon får bara ett konstigt svar som: Jag är den som du ska lita på, och den andra svarar: och jag är då den som du kan lita på om du har lust.
Josse tror att hon drömmer. Hon fattar ingenting. Vilka är de här personerna och hur kan det vara så mörkt ute redan? Hon var ju nästan nyss i No-salen och försökte ropa på hjälp.
Sedan får hon en fråga som: Vill du fortsätta leva? Vill du det, så ska du lita på mig, säger den vita personen, och vill du inte fortsätta leva utan dö här och nu.. så ska du lita på den skumma typen som är svart. Du måste komma ihåg att om du väljer att inte leva vidare kommer du inte kunna ångra dig. Bestämmer du dig för att leva hamnar du på skolgården, exakt vid samma tid som skolan börjar brinna och din lärare säger till alla att skynda sig ut. Hur lyder ditt slutliga svar?
Josse tror fortfarande att hon drömmer… men hon får ändå fram ett svar som lät ungefär såhär: jag tror att jag vill leva.

- Skynda er ut, det brinner! Ta inte med er någonting, bara ni själva kommer ut! Väl ute på skolgården kommer brandmännen, och med dem kommer en vit person, gående mot Josse.
- Jag sa ju att du kunde lita på mig, men du? Gör aldrig om det här va? Den där svarta gubben som anses vara min såkallade fiende har aldrig varit argare,.. och han är inte så rolig, vid den här tiden på året..

Josse skrattar, men ingen förstår varför.. det var ju bara Josse som kunde se den vita personen, det var ju hennes egen skyddsängel.

Slut!

Skriven av: Linda T 7a

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren