Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Flytten skapar nya utsikter

Just som vintern kommit slog snönstormar till och skapade kaos.
Ett vitt täcke förvandlade hela staden till en vintervärld där snö syntes så långt ögat kunde nå. Virvelvindarna bytte possition och fick små flingor att virvla över allt
Just denna vinter hade Agneta precis köpt ett hus rätt ensligt, hon ville bo lite för sig själv, orkade inte med en massa grannar, som ständigt skulle vara sociala och trevliga.
Hennes hår hade fått lite gråa slingor och ansiktet lagt till lite skrattrynkor kring ögonen. Trots att Agneta skulle fylla 60 så syntes det inte på hennes yttre.

Just som hon skulle ut och köra iväg till sitt arbete så gick det inte att öppna dörren inifrån. Snabbt gick hon mot ett fönster och såg bara vitt över allt.
"Å nu måste jag ringa jobb och säga jag inte kan komma nu.
Just som tanken flugit genom huvudet, så knackade någon på dörren. Det var plogaren, som ville veta om hon behövde hjälp.
Fönstret öppnades och ut stack hennes huvud.
"Hej jag flyttade in i natt, jag kommer inte ut.
Agneta var inte känd för att vara så social, för under alla åren mitt i stan hade inte en enda lärt känna henne, men det var för hon bodde på ett ställe och jobbade på ett annat ställe. Så tiden la hon väldigt lite i sin stad.
"Ska skynda mig att skotta en gång så du kommer ut och sen kan köra iväg med din bil.
"Tack så mycket.
Fönstret stängdes och telefonen ringde.
"Agneta
"Hej ja du behöver inte komma till jobb för det är så fullt av snö över allt.
"Här har jag en plogkille som ska göra en gång speciellt till mig.
"Aha, har du sån lyx?
"Jag flyttade in igår och så kom han idag.
"Akta så det inte är nån som vill råna dig bara.
"Nej han är där ute och jag här.
"Gör färdigt rapporten på decemberförsäljningen, sänd den senat på onsdag till mig.
"Ska bli.
"Fint ja du är alltid så lojal mot oss Agneta.
Agneta stirrade på klockan och avslutade samtalet med ett snabbt adjö, sen satte hon på kaffekokaren och muttrade lite om att detta kunde väl chefen sagt igår. När hon satt på kaffet så tittade hon på telefonen och såg då att 20 missade samtal var registrerat och det var från hennes son.
Snabbt slog hon upp numret och när han svarade så blev samtalet kortvarigt.
Han sa att han sänt killen att ploga hennes avfart och att han själv skulle komma förbi snart om det passade.
"Vill du ha mat?
"Mamma, jag tänker att jag tar med mig nåt, så slipper du stressa nu när du flyttat.
"Huset är stort så du och din syster kan få plats samtidigt när ni hälsar på.
"Mammma, du tänker alltid på oss, men glöm inte dig själv.
"O jag valde huset för att få lugn, men ville ni skulle kunna stana över om ni ville.
"Jag har suschi som du tycker är gott och även kinamat i 5 olika boxar.
"Ja det lär vi bli mätta på.
Agneta satte sig vid datorn, satte igång den och satte sin stora mugg med kaffe och mjölk i, satte igång programmet och såg att det mesta var klart, men att slutklämmen skulle bara sättas, vilket gjorde rapporten lite intressantare att läsa.
Radion i köket hade hon fått upp och satt på köksbänken.
"Hoppas ni har det bra denna måndag. Nu har vi fått så mycket snö att många är insnöade. Trafiken rullar sakta framåt och vägarna på vissa ställen är så nersnöade att det inte går att komma fram. Vad kan det bero på att det snöar så mycket nu. Ja det ska vi fråga metrolog Morten Sunesson.
Just som de sa Morten Sunesson så stannade Agneta till. Han hade stuckit som 22-åring till St Louis för att hitta sig själv och nu jobbade han som metrolog. Hon log lite och blev röd om kinderna.
Just som hon skulle googla så hördes hennes sons röst när han öppnade dörren och steg in.
"Vad skönt du har här inne, ute är det svinkallt. Munnen gick på honom, för de hade inte setts på ett år eftersom han bott i Australien och jobbat med reklam. Projektet tog slut och just då fick han kontakt med ett företag i Sverige i närheten av sin mamma.
"Mamma nu är jag här med maten. Herre gud vilket snökaos du har.
"Ja men jag kunde jobba hemma idag och jag tar en paos nu.
"Aha är det rapporten du ska piffa till?
"Lite kul är det allt att kunna fixa och dona, så företagets VD blir nöjd.
"Mamma vår VD vill träffa dig, ryktet går att du är duktig på att göra reklam.
"Vad kul, men när vill han träffa mig då?
"I eftermiddag via zoom.
"Aha affrsmöte?
"Ja och jag är säker på att du lär gilla uppgifterna, men nu äter vi.
"Din syster kommer också snart, hon blev jätteglad att höra att du är hemma.
"Vad blev det av hennes dröm?
"Hon äger caffet och har anställda nu som sköter caffet och själv sköter hon ett annat caffe som bara är med fina kakor, kaffe och fin dukning.
"Ja du hon har näsa för affärer likom vi andra.
"Ja, men Mindra kan verkligen detta med att sälja och tjäna pengar.
"Mamma jag är stolt över dig.
Då stannade hela världen upp.
"Varför det?
"Mamma, du har tagit dig från ett rent helvet till att ge oss ett liv där vi kunde växa. Du väntade med att satsa på ditt eget tills vi flyttat och då blomstrade du.
Oavsett hur svårt ditt liv än varit mamma så har du alltid sagt till oss att vi kan bli vad vi vill.
"Maten är jättegod min son.

När de ätit och druckit kaffe som hade köpts i caffet där Agnetas väninna jobbade. Leendet kunde få alla kunder att handla fika så de rullade ut.
Annika och Agneta fyllde år på samma dag och när de möttes så pratade de i mun på varandra utan att bry sig om vad andra tyckte.
"Mamma Annika jobbade idag, hon blev glad när jag kom.
"Ja men det är väl kul att du är känd där i alla fall.
De städade av efter lunchen och satte sig igen och startade mötet.
De pratade om att Agneta skulle göra marknadsföring åt dem, så deras företag kunde komma ut och bli mer känt.
"Har du hållit på med marknadsföring?
"Ja o ja och mitt resultat brukar bli omtyckt.
"Vi skriver kontrakt och sen kan vi starta upp ett samarbete.
När mötet var slut och skärmen mörk så var det mörkt inne.
"Mamma var är ni?
"I storarummet gumman.
"Mamma kan du göra marknadsföring åt mitt företag?
"Ja, men hur vill du ha marknadsföringen?
"Har redan planerat det.
Då skrattade båda och Agneta sa:
"Vet du vad?
"Nu vill jag att du äter lite, vi sparade lite till dig, sen kan vi väl umgås lite, ska ni sova över?
"Ja det blir så.
"Låter toppen. Jag är så tacksam att mina älskade barn är här och att vi är en familj trots våra bitar inte alltid varit på rätt plats, men nu lyser framgångens ljus för oss.

Skriven av:

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren