Publicerat
Kategori: Deckare noveller

Förföljd

Nova satt på bussen på väg hem från ett disco på kvällen. Nu låg hela helgen ledig framför henne. Mannen framför henne, en medelålders man, något orakad herre vred sig oroligt på sätet.
En svart bag i tyg hade glidit bak mot hennes fötter. Var det hans väska? Väskan var inte helt stängd, en bukett med gula tulpaner tittade nyfiket upp. Men vad var det som låg bredvid? Huden på hennes armar knottrade sig när hon upptäckte yxan med rött intorkat blod på eggen.
Mannen reste sig plötsligt upp... Nova tittade genast upp från väskan och darrade samtidigt som mannen tog upp sin bag utan att lägga märke till henne. Han tryckte på stopknappen och gick bort till dörrarna på bussen.
Nova betraktade honom tyst samtidigt som bussen stannade. Dörrarna öppnades och mannen hoppade av. Efter någon sekund smög sig Nova närmare och hoppade av hon med. Av någon underlig anledning kände hon sig tvungen att följa efter honom nu när hon ändå att sett honom.
Hon visste inte varför, men hon måste ta reda på vad han hade gjort med den där yxan!
Hon såg honom traska bort från hållplatsen i ljuset från lamporna. Hon smög tyst efter honom. Hon kände sig rädd och ville ringa polisen efter några steg. Men hon var osäker eftersom hon kanske kunde ta fel. Hon trodde han kunde ha mördat någon men det kunde också vara något helt annat, han kanske hade bara avlivat ett djur? Om han bodde på en åker kanske? Nä egentligen trodde hon inte så. Och i vilket fall som helst kunde hon ju inte lämna honom nu heller. Hon kände sig tvungen att följa honom, och se efter va han höll på med.
Mannen var långt framför henne. Han gick snabbt och verkade inte ha hört henne. Väskan som han fortfarande höll i handen var öppen än. En tulpan föll ner på marken utan att han tog upp den.
Nova iakttog den en stund, lämnade den och fortsatte följa mannen.
Mannen hade en svart överrock på sig. Han såg sig omkring och Nova stod alldeles stilla. Hon trodde nästan han hade hört henne fast hon var så långt bakom han. Hon gömde sig bakom en ek, det var mörkt omkring dom, så han borde inte kunna se henne.
Han gick vidare utan att se henne och hon pustade väldigt tyst ut. Hon följde efter och såg sig omkring.
Hon kände igen den lilla byn med alla dom gulliga husen i, som dom befann sig i, den låg i närheten av byn där hon bodde. Hon hade aldrig sett mannen här tidigare, så vad tänkte han göra här?
Efter en stund kom dom fram till ett hus som Nova trodde var övergivit sedan långt tillbaka. Det hade i alla fall sett så ut. Med lite trasiga fönster, gammal målarfärg och gamla möbler som man kunde se genom fönstren.
Mannen traskade bort till trapporna efter den stora vildväxta trädgården och knackade på. En ung kvinna öppnade dörren och släppte in honom. Nova väntade en bit utanför gården en stund för att dom inte skulle lägga märke till henne och sedan smög hon sig fram till närmaste fönster och letade upp dom därifrån. Om hon gick in genom ytterdörren så skulle dom höra henne, så den risken vågade hon inte ta. Hon tittade in genom ett litet fönster. Det var mörkt bakom fönstret, hon hörde låga röster från huset och rummet bakom fönstret tändes upp.
Den unga kvinnan kom in i rummet som var ett litet vardagsrum och satte sig i en gammal skinnsoffa. Hon slog på teven framför sig och mannen satte sig bredvid henne. Hans väska låg under det svarta bordet mellan teven och soffan.
Dom tittade på en film och pratade glatt med varann ett tag.
Det började bli lite tråkigt, Nova frös och var trött, hon borde vara hemma snart. Det var sent. Nova kunde inte höra mycket om vad dom pratade om, men såg att det verkade handla om något roligt. Kvinnan skrattade mycket åt mannens kommentarer, och dom verkade trivas.
Nova började tro att hon hade tagit fel och tänkte just traska hemåt när hon såg att mannen tog upp dom gula tulpanerna ur väskan. Han gav dom till kvinnan som luktade på dom och visade honom ett leende. Nova kände sig nästan besviken, hon trodde ju att mannen var elak, men nu verkade det inte alls så. Eller så var kvinnan en speciell person till honom.
Kvinnan gav honom en lång kyss vilket ledde till hångel. Under tiden, medan dom kysste varann grävde mannen med den fria handen i väskan. Han tog långsamt upp yxan, Nova förstod genast vad han tänkte göra. Utan att tänka sig för slog hon in fönstret så det splittrades på golvet i hundratals bitar för att störa honom samtidigt som yxan långsamt riktades mot kvinnans nacke. Men eftersom Nova slog in fönstret så blev mannen störd som hon hade tänkt sig och yxan träffade kvinnan med ett ganska djup hack i högra axeln.
Nova vände sig genast om och sprang det snabbaste hon kunde bort från huset och trädgården. Samtidigt som hon tog upp mobilen och ringde efter polisen hörde hon hur mannen vrålade inne i huset och svor en massa. Han slängde upp dörren samtidigt som Nova kom ut på stora vägen.
Mannen lämnade kvinnan sårad, ensam inne i huset och sprang efter den unga flickan som hade betraktat dom i någon timme drygt. Han var flyförbannad på henne.
Nova fick tag i polisen och berättade just vad hon hade sett. Det var svårt eftersom hon var väldigt andfådd men polisen förstod och hörde henne efter en stund.
Mannen bakom henne tog in på henne. Så hon sprang in i en skog bredvid vägen. Hon tog sig snabbt över svåra stenar eller ner fallet träd på marken. Hon gjorde allt för att han skulle sakta ner, eller kanske till och med snubbla, men han tog sig över det mesta. Som en stock hoppade han bara över.
Så i början var det inte så lätt men samtidigt som polisen sa att dom var på väg och skulle vara där om cirka 10 minuter så snubblade han på en stor rot faktiskt.
Han tog sig genast upp igen bara något tiotal meter bakom henne och tog in på henne igen.
Lite längre bort på en stig i skogen gick en ung lång kille och hans kompis ut med den första killens hund, som var en stor jakthund. Deras namn var Jack och Johan, dom var bröder och även bra vänner. Det var Jacks hund och hans bror hälsade mest på.
Dom hörde snabba steg som närmade sig. Efter en liten stund kunde dom höra flåsanden från en välbekant röst. Det var en flicka som rösten tillhörde men än visste dom inte vilken det var. Dom tittade oroat på varann, men hann inte säga nåt.
Jacks stora hund började skälla högt och försökte komma loss från sin husse. Killen sa åt jakthunden att lugna ner sig, men det hjälpte inte ett dugg.
Efter en liten stund kunde dom unga killarna se Nova springa förbi bara några meter bortåt.
Fast det var mörkt så kände Jack igen henne genast och tappade hundens koppel, när han såg den äldre mannen som jagade henne med yxan i vädret. Hunden sprang genast ifrån honom utan att killen kände för att stoppa hunden.
Johan själv hade inte träffat Nova, men hade hört mycket om henne som den betydelse fulla person som hon är för Jack.
Dom såg hur rädd Nova var och ville hjälpa henne. Men en kort stund efter började Jack springa efter sin hund, men tvekade, mannen längre bort var farlig, vad kunde han göra? Han såg att yxan som mannen höll i var full av färskt blod, jakthunden var nog ute efter lukten på den, men han visste inte. Efter någon sekund förstod Jack att mannen jagade hans kompis Nova med yxan och såg samtidigt hur hunden hoppade på mannens ben och bet hårt på den högra vaden. Mannen svor lite till och föll ihop. Han tappade yxan så Jack såg sin chans att ta yxan ifrån mannen. Så han sprang dit, tog upp yxan och kastade den längre bort. Han tog upp kopplet och höll sin hund, då såg han också att mannen va troligen så pass skadad av hundens bett att han inte kunde ta sig så långt vidare längre. Han gav kopplet och drog hunden till sin bror och bad honom att hålla koll på mannen.
Hans bror var bra tränad på självförsvar så Jack vågade lämna sin broder där men tittade bakåt ibland och lyssnade samtidigt som han sprang efter Nova.
”Nova kom tillbaka nu! Mannen är skadad, han kan inte göra något mot dig.” Ropade han, och långt där framme stannade Nova upp. Hon kände igen rösten, det var ju Jack som ropade efter henne, en av dom mest betydelsefulla kompisarna som hon hade.
Han kom fram henne kramade tröstande om henne och berättade att hunden hade bitit mannen djupt på vaden. Så djupt att Jack trodde att mannen inte kunde gå normalt längre, och att Johan höll koll på dom båda. Jack och Nova gick en bit närmare, tills dom såg jakthunden Hampus och mannen några meter bortåt tillsammans med Johan. Allt verkade vara under kontroll, mannen hade tydligen gett upp på grund av skadan.
Samtidigt kunde dom höra hur en polisbil stannade på vägen och några poliser öppnade dörrarna och sprang in i skogen. Poliserna tog upp mannen inom kort och satt fast hans händer i bojor. Nova och killen Jack lugnade ner sig, Johan gick fram till dom med en mer lugn hund och pratade sedan med en annan kvinnlig polis om vad som hade hänt.


Mannen fick sitta i fängelse för grova skador med yxa i 2 år, Nova och den unga kvinnan fick skadeersättning och även Jack och Johan fick någon annan slags ersättning eftersom dom räddade Novas liv.
Den unga kvinnan som skadades av yxan fick ligga på sjukhuset ett tag utan så allvarliga skador, och kunde jobba normalt igen efter någon månad. Hon berättade att hon hade lärt känna mannen från sitt eget jobb där dom hade blivit bra kompisar. Hon visste inget om att mannen tidigare hade varit psykiskt sjuk och var det fortfarande tydligen. Så mannen skulle dessutom gå på psykiskt vård i ett år samtidigt under första året i fängelse perioden.

Slut!
Gjord av Cecilia Ridderborg. 13/5-2009, omgjord 2017, 30/9.

Hejsan, jag har ett restaurang jobb och bor i Gästrikland, Jag är en kreativ tjej, spelar teater, tränar kungfu, hållt på med lera, klättrar, är med kompisar och pojkvännen, Jag har även gillat att rita fast tiden har vart liten för det på sistone. Men skrivningen är något jag verkligen älskar och jag kommer aldrig att sluta skriva så länge möjligheten finns, jag skriver både böcker och noveller, inget utgivet än men jag försöker, jag har vart på små kurser mest distans och en som fanns nära.
Cecilia Ridderborg är medlem sedan 2017 Cecilia Ridderborg har 2 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren