Publicerat
Kategori: Novell

Första skoldagen

Första skoldagen
Jag kom till Sverige hösten 2015, dagarna blev kortare och kortare.
Det blev mörkare för varje dag, det regnade nästan varje dag. Jag kände mig lite nedstämd i ett nytt land med en ny situation. Och en ny kultur som jag inte kände igen.
En dag åkte jag och min god man till skolan med hennes bil. Vi mötte rektorn, några lärare och en tolk på rektorns kontor. En lärare visade mig matsalen och mitt klassrum, vi gick in i klassrummet. Hon presenterade mig för eleverna. Efter en vecka började jag skolan. Jag måste åka med bussen, men det var första dagen och jag hade inte lärt mig busstiderna och vilken buss som jag skulle åka med.
Min första dag i skolan var jättetråkig och jag var i korridoren innan läraren kom och öppnade dörren. Det var många elever som var i korridoren och de pratade mycket med varandra, men jag förstod ingenting. Jag bara satt där för mig själv i ett hörna och väntade på att läraren skulle komma.

Klockan åtta såg jag en kvinna som kom och hälsade på alla. Hon sa god morgon och därefter öppnade hon dörren och alla gick in och satte sig på sina platser. Där fanns en tom stol som jag gick och satte mig på. Eftersom jag inte kunde prata svenska sa läraren till dem andra eleverna att presentera sig. Sist fick jag presentera mig.
Efter skolan var jag jättetrött, jag åkte fel buss men visste inte om det. I bussen sov jag ungefär en timme, innan jag vaknade Kollade mig omkring och tänkte är det ett nytt ställe?

Vädret var mörkt och det var lite regnigt som jag kunde inte se så bra utanför bussen. Jag blev lite orolig och vände mig till busschauffören, och sa på engelska ”where are we”? Han sa att vi är i Luleå. Det var en stad som jag har varit en gång tidigare! (Det var en stad som jag har varit i en gång tidigare.) Det var när jag kom med flyget från Stockholm och min personal på boendet hämtade mig med egen bil. Jag steg av bussen och gick till busstationen. Jag frågade deras personal hur jag kunde åka till Kalix?
De sa att det går en buss klockan 21:00 och jag måste köpa en biljett. Men jag hade inga pengar med mig att köpa en biljett. Jag sa att jag precis hade flyttat sedan några dagar till Kalix Jag sa att det var min första skoldag och jag hade åkt fel buss och jag inte hade pengar. Vad skulle jag göra?
Men dom sa att vi inte kan göra något för dig. Jag kände mig lite besviken och satte mig på bänken.
Efter ungefär en timma såg jag en man som hade svart hår som kom på busstation han såg ut som en invandrare Jag gick fram till honom och hälsade. Då frågade jag kan du prata persiska? Han sa ja, jag är från Iran. Jag berättade för honom vad som hade hänt mig idag.
Han var jättesnäll och sa att du inte behöver oroa dig, här i Sverige finns det alltid någon som kan hjälpa dig. Sedan gick han och köpte en biljett och sa att du kan åka till Kalix klockan 21:00.
När jag var på väg var jag lite orolig, för att kanske bussen går förbi Kalix och att jag inte kan kliva av eftersom Kalix var okänt för mig.
Jag var jättehungrig och det var mörkt och kallt, man kunde nästan inte se någonting utanför bussen. Det var svårt när jag såg mig runt omkring. Det fanns en flicka som jag kunde fråga, men hur?
Jag kände inte henne och jag kunde inte tala svenska. Jag kunde bara några ord engelska, jag var kluven eller hur skulle jag göra?

Jag gick fram till henne och sa: Hej, kan du hjälpa mig? Hon sa ja vad kan jag göra för dig? Jag tänkte vad snäll hon är. Men jag visste inte hur man säger när är vi i Kalix? Jag klarade mig med lite engelska och kroppsspråk. När bussen kom till Kalix var det sent och klockan var omkring 22:00 på kvällen. Vädret var riktigt dåligt, regnigt och kallt.
Busstationen var helt tom. Det var bara jag och den flickan som klev av bussen. Jag såg en bil. det var flickans mamma som skjutsade henne. Det var bara jag på busstationen. Jag visste inte hur jag skulle få kontakt med personalen på mitt boende. Min mobil hade slut på batteriet. Jag kände att jag frös och tänkte att jag skulle dö av kyla. Efter några minuter såg jag plötsligt en bil. Det var flickan med sin mamma, de kom tillbaka och frågade: var bor du?
Jag sa att jag bodde i Nyborg men de förstod inte vad jag sa. De mumlade till varandra, hur kunde de hjälpa mig? Då sa jag kan ni skjutsa mig till polisstationen? De skjutsade mig till polisstationen där jag gick fram till dörren och knackade på tills en polis kom ut. Han sa till mig vad gör du här så här sent?
Jag visste inte hur jag skulle förklara för polisen att jag hade åkt fel buss och varför jag hade gjort det. Men jag berättade att jag var ny i Kalix och jag inte kände till platsen. Sedan frågade dom jättemycket men jag kunde inte svara på dom frågorna eftersom jag inte kunde svenska eller engelska. Då började dom översätta med mobilen till mitt språk. Sedan kunde jag förklara med nöd och näppe att jag bor i Nyborg. Kan ni skjutsa mig dit? Sedan skjutsade dom mig. Klockan var 00:10 när jag kom hem. Jag var jättehungrig. Min första skoldag var ett äventyr.

Skriven av: Ali Reza Heidary

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren