Publicerat
Kategori: Novell

Frysen.

Frysen.

Det blev morgon och väckarklockan skrällde och man hörde vad han sa:
- Är det nu igen man ska upp?
Frukosten stod på bordet och han ville alltid ha två ägg och bacon. Men denna morgon fanns det bara två ägg på hans tallrik. Han frågade då sin fru:
- Varför finns det inga bacon till äggen.
Frun svarade:
- Nu är det så att vi inte har råd med att köpa bacon, vet du vad det kostar?
- Vi måste börja spara. Och det gäller från och med nu.
- Kunde du inte dra in lite på dina skönhetsprylar?
- Jag använder väl inte så mycket.
- Du kan väl ändå äta upp dina ägg, sa frun.
- Nej, de så nakna ut där de ligger.
Det blev ingen frukost för mannen ville absolut ha bacon till sina ägg. Fick han inte det ja, då fick det faktiskt vara. Mannen gick till sitt arbete och frun började fundera hur man skulle göra för att spara in. Hon tog upp tidningen och läste den. Det var en annons precis som den kom från himmelen. Det stod att det var rea på frysar. Men priset var ändå i saftigaste laget.
- Vi har nog inte råd med att köpa en frys. För kunde vi köpa den kunde vi handla mycket och stoppa i frysen. Och då blir det ju billigare i längden.
Nu tändes ett ljus hos henne och hon brast ut och sa:
- Jag har ju morbror Janne som har varit slaktare han har ju en stor frys, en sådan man går in i. Han har ju slutat att arbeta. Han är ju pensionär i dag. Kanske vi får köpa den?
Med denna idé klingade i huvudet, ringde hon upp morbror Janne och sa som det var. Han ville gärna bli av med den, så hon fick den gratis bara hon kostade på transporten och installationen.
- Är det dyrt? Inte speciellt, sa morbror Janne.
- Ja, men då slår jag till. När tror du att du kan ordna det?
- Så fort som möjligt sa, morbor Janne.

En frys av denna storlek kan man inte ha uppe i köket utan de fick installera den i källaren. Frun var överlycklig över frysen att tyckte att detta var fantastiskt. Nu kunde dem köpa mycket och då blir det billigare.
Frun nästan slet upp tidningen för att se om det fanns några bra priser på kött. Jo, då det fann det. De hade bra priser på oxkött. Hon ringde upp med en gång och frågade lite om det här. Biträdet svarade:
- Men det gäller bara en hel sida. Du måste ta en sida om det ska vara så billigt annars är det, det rätta priset.
Frun tänkte länge och väl. Hon tänkte att en bacon sida kan ju inte vara så mycket. Utan det måste ju vara lite rejäla saker, annars var det ju meningslöst att frysen ordnades.
- Jag tar fyra sidor sa frun.
Nyheter med allt detta talade hon om för sin man på jobbet och han tyckte att hon var duktig för att ha kommit på det här. Mannen sa en komplimang och detta gjorde henne så glad.
Det ringde på dörren och nu kom de med varorna. Det var sex män som i skytteltrafik sprang ut och in med detta oxkött.
- Hur mycket är det, sa frun?
- Det är trehundra kg kött.
- Trehundra kilo kött!
Hon nästan svimmade, det kan inte vara sant. Det måste vara elefantkött hon hade beställt. Det här kan ju absolut inte vara sant. Männen förklarade att det var från en oxe och en sida där är stor.
Hur skulle hon nu göra? Hennes make skulle bli topp tunnors rasande. Att hon hade köpt så mycket kött. Hon funderade så det knakade men fann ingen lösning.
- Jag får helt enkelt säga som det är.
- Nej, det kan jag inte. Då vet jag inte vad han kommer att göra.
- Han kanske får en hjärtattack.
Det var varmt så värmepannan var inte på. Så hon tänkte jag kan kanske gömma det mesta där sen får jag komma på något annat. Men lösningen var ju i all fall så hon räddade situationen för tillfället.
- Man får inte vara dum för då kan man bli politiker!
Hon skrattade och tycke att hon har rett ut lite av det här i alla fall temporärt.

Mannen kom hem ifrån arbetet och hade tittat på frysen och tyckte det var absolut rätt. Han tänkte göra henne lite glad och tog fram femton kilo kött som han också hade köpt. Frun blev överväldigad på låtsas, men hon kunde ju inte avslöja sanningen.
Frun lagade nu till en härlig köttbit och båda mumsade verkligen i sig detta med god aptit. När frun frågade mannen vad han hade varit när han kom upp från källaren.
- Ja, jag var lite frysen så jag tänkte jag skulle ta ett bad så jag satte bara på värme- pannan så jag kunde få lite varmvatten. Då så frun:
- Ta fram knivar och gafflar och en tunna ketchup för nu blir det den störa grillfest vi har haft i historien!

Bo Grapenskog

Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren