Publicerat
Kategori: Djur noveller

Hatade människorna



I Sverige har djurförsök vid smink varit olagligt ända sedan 2009. Jag säger att det inte är bra, jag säger ja till djurförsök. Jag tycker att det är föraktligt att man inte kan använda djur för att testa saker på. Denna värld är gjord för att vi ska kunna leva bra så därför tycker jag att djur inte har samma betydelse.

Man kan använda djurförsök till att överleva, och att människan ska överleva lär vi kunde testa vissa saker på djur, för att inte behöva använda människor att testa på. Om man skulle ta bort djurförsök helt, skulle vi behöva antingen förlita oss på att testa på människan, eller att inte testa på någonting alls. Båda alternativen är lika skrämmande, och det är inte naturligt att vi ska kunna testa saker som kan döda eller allvarligt skada människan. Att inte testa saker alls är ännu värre, att man ska kunna förlita sig på att det man tar som man kunde testat på djur inte är testat alls, och att det kan skada en väldigt enkelt.
Djurförsök måste inte vara farligt, man kan testa helt ofarliga saker, som att kolla om djuren tycker om någonting eller inte. Varje djurförsök måste inte vara för att kolla om något är farligt eller inte, utan om att t.ex kolla på hur en mus reagerar på skinka, eller kanske om fiskar kan äta kött. Flera labb i världen är helt fritt från att skada djur, men dem testar ändå på djuren utan att skada dem. Det är en annan sak om man inte skadar djuren på något sätt, då kan ju ingen säga emot med tanke på att man inte skadar dem på något sätt.
Motargument mot djurförsök är att djur också har liv och dem är bara försvarslösa. Men jag tycker att det inte borde vara något problem att göra lite djurförsök då o då.
Ett tredje argument till att djurförsök borde få vara lagligt är att man inte nödvändigtvis behöver använda kända djur som är nära till människan och nästan kan kommunicera med oss. Att använda fiskar och möss att testa på är två varelser som nästan inte har någon betydelse för människan. Bara man inte dödar ut dem, vilket är väldigt svårt så ska man inte kunna göra något fel. För att fiskar och möss har inte så mycket att göra i denna värld, men det dem har att göra, dem kan man har kvar. Det vill säga att om dem har en uppgift i naturen, så kan man ju alltid se till att dem inte dör ut, men annars är det ju bara att testa på.

Mitt sista argument och min avslutning är Darwins teori. Enligt Darwins teori så har alla djur och varelser blivit utrustade efter vart dem bor. Så om samma typ av fåglar bor på olika öar kan vissa få en vass näbb så att dem kan käka det som finns på den ön. Samma sätt har alla djur blivit. Om världen hade velat att djuren skulle kunna försvara sig, så hade det blivit så.

Skriven av: Isse

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren