Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

I ett gammalt slott

I ett gammalt slott
För en vecka sedan jag bestämde mig för att lämna min lilla etta på Skeppargatan 9 i Smygehuk och leta efter en ny bostad. Jag tycker att min lägenhet är alldeles för liten och tråkig. Min lägenhet är modern, den har ett förstklassigt kök, nyrenoverat badrum, en stor balkong med utsikt över havet, den har många soltimmar och vackra vita tapeter. Lägenheten är mångas drömboende, men jag vill ha något mer gammaldags. Jag har tröttnat på det moderna och vill hellre ha något som påminner om medeltiden och sagornas tid, den tid då allt verkade möjligt. Den tid då magi och drakar delade plats med en tro på en bättre framtid. Ända sedan jag var en liten flicka har jag älskat medeltiden och dess charm, allting var så magiskt på den tiden även om det fanns många hemska sjukdomar på den tiden. Min dator står och blinkar på mitt specialdesignade skrivbord. Med nyfikenheten på topp går jag fram till datorn för att ta reda på varför min dator blinkar. Jag öppnar ett mail och till min förvåning ser jag att jag fått ett mail av en bekant.
”Hej Tindra. Det finns en bostad som jag tror kommer att falla dig i smaken. Mäklarfirman har bett mig att sälja bostaden för en nätt summa och jag kom genast att tänka på dig. Hör av dig så fort som möjligt om du är intresserad. De nuvarande ägarna vill dock närvara när jag visar bostaden för dig. Hoppas att du vill besöka bostaden.
Ha det bra
Med vänliga hälsningar
Mimmi Stjerna.”
En bostad som kan passa mig låter väldigt intressant och Mimmi skrev ju att jag kan få bostaden till ett fördelaktigt pris. Jag borde kanske se den här bostaden, man kan ju aldrig veta, det kanske är den rätta bostaden för mig. Jag slänger iväg ett mail till Mimmi där jag berättar att jag har semester från mitt jobb som chefsekonom för ett av Sveriges största företag. I mailet skriver jag att jag vill ha en visning av bostaden om två dagar.
Under de två dagarna försöker jag att luska ut vilken bostaden är genom att besöka Mimmis mäklarfirmas hemsida, men det leder ingen vart bostaden finns inte med. Den dag det väl är dags för visning tar jag på mig min snyggaste affärskläder, mina neutralaste smycken, sminkar mig lätt och sätter upp mitt hår i en elegant knut. Mimmi skickar ett sms där hon frågar om jag kan hämta upp henne på jobbet då hennes bil plötsligt gått sönder och hon fått lämna in den på verkstad. En titt på klockan får mig att ta min nya svarta Michael Kors väska med specialdesignade remmar till axlarna. Med resten av kroppen utanför lägenheten sträcker jag mig efter bilnyckeln till min sprillans nya BMW. Efter att ha kört vilse lyckas jag till slut hitta Mimmis lägenhet, hon väntar på mig med två Espresso house muggar i händerna. När hon klivit in i bilen räcker hon över den ena till mig och sätter sig tillrätta i sätet. Mimmi vill inte berätta för mig adressen utan hon guidar mig dit istället. Vi kör längs en vacker och lång trädallé som är flera kilometer lång. Det är ganska svårt att köra här då märken längs med trädallén består av grus. Efter den tuffa körningen kommer vi fram till en vacker borggård som har vackra stenplattor och enorma murar som omger borggården. Mimmi tar med mig upp i ett av tornen för att visa mig vallgraven som täcker slottet och där berättar hon allt slottet.
”Det här slottet tillhörde en gång i tiden Danmarks Konung, det var under den tiden när Skåne tillhörde Danmark. Han lät uppföra slottet åt sin käraste Grevinnan av Smygehuk, hon regerade över Smygehuks slott och konungen lät bygga slottet för att kunna vara nära henne. Grevinnan var dock gift med en mycket svartsjuk och kontrollerande man. Han förföljde Grevinnan och blev galen av svartsjuka när hans fru satt och åt en vänskaplig middag med Konungen. Greven lejde en lönnmördare som mördade konungen och i sin sorg begick Grevinnan självmord, genom att hoppa ut genom det slottstorn där de bekände sin kärlek. Nu när du hört denna tragiska historia vill jag visa resten av slottet. Ägarna kommer att möta oss i ett förutbestämt rum när vi är klara.” Säger Mimmi.
Hon visar mig varenda liten vrå av slottet och ju mer jag ser desto mer kär förälskad blir jag. Det finns fyra utsökta torn med kanonluckor, historiska vapenförråd, rustningar och diverse föremål blandat med moderna inslag. I ett av tornen finns ett ungkarlsrum med darttavlor, biljardbord, flipperspel och en stor bardisk som är modernt utrustad, men som är designad för att passa in i resten av rummets atmosfär. En enorm balsal med utsökt tak som är målat för att likna stjärnorna på himlen lämnar mig mållös. Balsalen har ett stort dansgolv som ser ut att ha varit väl använt, det finns en stor scen i längs med den ena kortsidan, där finns det gått om plats för ett band eller en orkester att spela. I taket finns förutom stjärnorna en gigantisk diamantljuskrona som ser ut som en strålande stjärna där den hänger i taket. Det finns en stor matsal som ser ut att rymma över hundra gäster och en liten matsal som ser ut att vara utmärkt för middagsbjudningar. Mimmi visar mig de olika sovrummen som alla ser olika ut. Ett sovrum är designat som ett tron rum och sängen ser ut som en stor kungatron. Ett annat rum är helt inrett i lila, alla kuddar, väggar, sängöverkast, till och med skrivbordet är lila. Mimmi visar mig några av toaletterna och de gamla ägarna har lyckats behålla det gamla samtidigt som de har behållit en del nymodigheter såsom dusch. Hon leder mig till ett enormt rum som senare visar sig vara en gammaldags klädkammare. Den är fullt utrustad med medeltida klänningar blandat med en modern kvinnas kläder. Jag ber om att få se det stora sovrummet, men jag vet innerst inne att jag vill ha det här slottet till varje pris. Mimmi visar mig det stora sovrummet och jag får en chock. Rummet är fruktansvärt vackert med sina många tavlor, dekorationer, nattduksbord, säng med utsökta gardiner och vackra gobelänger. Jag vänder mig om mot Mimmi och ber henne att visa vägen till de nuvarande ägarna. Hon vägleder mig till det rum som en gång varit skattkammaren väl dr träffar vi ett äldre par som ser rätt slitna ut. Paret berättar att de kan tänka sig sälja slottet för en miljon, jag ger de en chockerad blick. Jag tjänar tvåhundrafemtio tusen i månaden, så en miljon är ganska lite pengar för mig. Mimmi tar fram kontraktet och jag skriver på. Ett samtal till min bankman senare och det är bekräftat, jag är den nya slottsägaren. Paret ger mig nycklarna, koden till larmet och allt annat jag behöver, när det är gjort åker jag hem till min lägenhet och packar allt jag äger.
I slottet plockar jag upp allt och gör mig hemmastadd. Just som jag plockat upp det sista föremålet som jag äger hörs en mörk röst i mitt öra.
”Du hör inte hemma här fly härifrån så kommer jag inte att skada dig.” Säger en röst på danska.
”Det här är mitt hem och jag tänker inte ge mig av.” Säger jag.
”För i tiden visste folk hur man talar till en Kung.” Säger rösten.
”Åh herregud, du är den Kung som lät uppföra det här slottet för din älskade grevinna. Mitt namn är Tindra Gyllensken och jag tänker gör allt i min makt för att hjälpa dig. Om jag kan hjälpa dig så kan du kanske äntligen gå över till den andra sidan och få frid i ditt hjärta.” Säger jag.
”Det är så konstigt, du ser precis ut som henne och du beter dig likadant. Din själ är hennes tvilling eller så har hon blivit pånyttfödd.” Säger Kungen.
”Min älskade ödet ville hålla oss isär så länge som möjligt på grund av det du fick min make att göra efter min död. Du fick honom att tortera sig själv till döds. Min kära, vi kan inte vara tillsammans varken nu eller då. Den här unga jäntan har hela livet framför sig och jag har inte hjärta nog att ta allt det ifrån henne. Hon förtjänar att vara lycklig.” Säger en röst som kommer okontrollerat ur min mun.
”Mitt hjärta, jag har saknat dig så. Snälla kan du inte lämna den unga pigans kropp och leva i frid med mig?” Frågar Kungen.
”Nej älskade, du förstår den här unga damens kropp är bunden med min själ. Hon kommer troligtvis inte att överleva min frånvaro. Jag kan inte ha det på mitt samvete. Ha tålamod min tvillingsjäl, vi kommer att kunna vara tillsammans än en gång en vacker dag.

Omedveten om det som inträffat börjar jag att leva mitt liv som vanligt. Jag blir väldigt lycklig över att bo här och allt eftersom åren går faller jag för min granne precis som kungen gjorde. Vi blir väldigt lyckliga tillsammans när vi varit tillsammans ett tag gifter vi oss och får många barn ihop. Jag dör tillsammans med min make i hans famn och när vi dör släpps Grevinnans själ fri. Hon återförenas med sin älskade och mina ättlingar fortsätter att leva i vårt slott.

Mitt namn är Sofie Löfström, jag är tjuogtvå. Jag har jobbat som simlärare i snart tio år, jag är en bokmal och jag älskar att skriva alla sorters texter
Sofie Löfström är medlem sedan 2016 Sofie Löfström har 3 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren