Publicerat
Kategori: Novell

I huvudet på en grå panter (krönika om lycka)

En alldeles vanlig torsdag,hur underbart är inte det?!
Dagarna går och allt går sin gilla gång,så också mitt eget så kallade pensionärsliv.
Fyra månader sedan,exakt på dagen som idag är checkade jag ut från mitt nu ,före detta arbete.
Det har jag inte ångrat en minut, trots att pensionen är löjeväckande låg med tanke på ett livslångt knegande . Som tur är hör jag till den lättroade typen som trivs i vardagslunken.
Kanske du som är lite till åren kommen minns den också,Per Lagerkvists fina dikt: -Du är visst lycklig för ingenting blott för att det så ska vara. Mig måste livet ge kostbara ting så strålande underbara.
Ett fantastiskt poem om en kärlek som är sig själv nog..
Lycka är ett begrepp som inte är så lätt att ha bestämda åsikter kring.
Var och en sin egen lyckas smed som det så fint heter.
Mig lockar i alla fall den tillsynes grå vardagen med mycket tänkande,skrivande,lyssnande och reflekterande.
I P1 programmet Stil(som leds av journalisten Susanne Ljung) har jag t.ex lärt mig en hel del om modeskapare m.fl celebriteter.
Christian Dior t.ex var en stor fan av färgen grå.
Grå är ingen färg har jag lärt mig. Den är på en gång ingen färg,eller alla färger. Spännande men neutral.
Extremt skiftande och okulört . Påverkas likt en kameleont av ljuset. En kontrastfärg som framhäver och lugnar ner.
I mitt tycke kanske t.o.m lyckan kan sägas komma ut ur de grå stunderna mitt emellan alla måsten då tankarna får fara fritt. Minns en gammal mors uttryck nu när jag själv kommit upp i åren.
Kanske är det också fler än jag som känner igen sig i de äldres uttryck."-Bara man får vara frisk och ha hälsan". Numera känns inte det uttrycket lika mossigt längre, som det gjorde i min ungdom.
Mer som något eftersträvansvärt faktiskt.
En önskan och ett konstaterande. Hälsan är nummer ett!!. Allt det där andra är bara grädde på moset.
En självklarhet,eller? . Fungerar inte den grå vardagen så är ju alla storvulna planer förgäves!
Idag är det snabba puckar som gäller. Mycket vill ha mer är devisen,men den eftersträvansvärda lyckan,
vad den nu kan sägas vara? ,verkar i många fall lysa med sin frånvaro med ökande stressrelaterade problem som följd.
Den psykiska ohälsan brer ut sig,nu också ännu längre ner i åldrarna.
Dagens motto är ju mer desto bättre, vilket verkar vara en sanning med modifikation.
Diabetes och barnfetma ökar, storleken på godispåsarna likaså.
Men som den "grå pantern" (i sina bästa år) jag är, vill jag nu flagga för den grå vardagens små glädjeämnen. Min lycka är helt enkelt grå och extremt skiftande i regnbågens alla färger när ljuset faller på!!. Låt vardagens små bestyr få den respekt de förtjänar!!. Vad vore livet utan vardagslunken?

Mitt intresse för att skriva, läsa vad andra skriver och delge mitt eget skrivande till likasinnade är stort. Därför blev jag också intresserad av novell. nu
Lottie Ålhed är medlem sedan 2018 Lottie Ålhed har 70 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren