Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Jakten på Jula

Gruset smattrar medan jag springer i full fart mot busshållplatsen. Himlen är klarblå och solen skiner, från min fuktiga panna rinner små glansiga svettdroppar. Hjärtat dunkar snabbt och jag andas häftigt, mitt från ingenstans dyker det upp en blå buss som närmar sig hållplatsen. Jag springer i ljusets hastighet för att hinna ikapp, men bussen hinner köra förbi den gröna kuren. Jag blir sur och vräker ur mig några svordomar, lite dovt så att ingen annan hör. Till slut kommer en buss som stannar intill trottoarkanten, jag kliver på och skannar min fritidsbiljett.

Inne i bussen är det lika varmt som i en bastu, jag slår mig ner i en av sätena och hör motorerna vibrera. Bussen kör iväg och när jag ser Kungens kurva på den gula rullande texten trycker en av passagerarna på stoppknappen. Jag kliver av och följer skyltarna till byggvaruhuset Jula, pappa bad mig att köpa ett nytt dörrhandtag till mitt rum och två andra mojänger. En fjärdedel av Kungens kurva är avspärrat eftersom Trafikverket vill bygga en ny motorväg. Några meter bort går ett gammalt par uppför den asfalterade vägen intill busshållplatsen. Jag följer efter och ser till att hålla minst två meters avstånd. Vi kommer fram till ett stort hotellområde med enorma bostadshus. Jag går iväg från pensionärerna och fortsätter vidare mot de tegelbruna husfasaderna intill hotellet.

Då får jag syn på en grön avlång port där man tar emot fraktade varor. Jag springer i hopp om att det finns en snabbare väg till byggvaruhuset Jula. Men det blir raka motsatsen, istället kommer jag fram till ett mystiskt skogsparti med höga stängsel och vassa taggtrådar. Kvistar och grenar blir nedtrampade av mina vita skor, jag tränger mig framåt och får syn på ett gigantiskt hål i stängslet. Jag ser mig snabbt omkring och tar ett elefantkliv genom det vassa hålet. Sedan börjar jag springa, upp på en bred skogsstig, förbi en campingplats, upp på skogsstigen igen.

Plötsligt kommer jag fram till en återvändsgränd, jag tar första vänster och ränner genom skogen. Längst bort i den smala gläntan ligger en gammal sunkig grillplats, någon har dumpat en vit resårmadrass intill två björkar. Ett stenkast åt höger ligger det rostiga järnstänger och svarta kablar, jag blänger surt och traskar iväg mot en gångbana. Där står ytterligare ett högt stängsel med vassa taggtrådar, i samma ögonblick får jag syn på något familjärt i ögonvrån. Cirka trehundra meter åt höger syns flaggorna av byggvaruhuset Jula.

“Där är det!” säger jag rakt ut och känner hur hela kroppen blir alldeles varm av lycka.

Jag springer sista biten åt min slutdestination, där mina tre skatter står och väntar på mig!

Jag tycker om att skriva berättelser, göra egna filmer och umgås med kompisar. Jag är en amatörfotograf som älskar att fotografera och jag har ett starkt intresse av fåglar. Min största passion i livet är att göra egna filmer och skriva barn- och ungdomslitteratur.
Anonym författare är medlem sedan 2017 Anonym författare har 11 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren