Publicerat
Kategori: Novell

KalleKobras Bravader

KALLE KOBRAS BRAVADER DEL 1!

Detta är berättelsen om mig Kalle kobra och min bästa polare Johnny brallan stjärnor i det sunkiga korplaget 'Avgrundens IK' laget utan frangångar eller mål.

Vi vaknade upp en tidig söndagsmorgon med dunkande huvudvärk och en hals lika torr som sandpapper efter gårdagens bravader på krogen med Johnny brallan och Tony tåfjutt.

Jag kollade klockan och utbrast FAN och paniken spred sig i huvudet hos mig... fan fan ..fan mumlade jag och kollade kallsvettigt på klockan än en gång.. det var ju match idag och visst fan hade vi forsovit oss.

15 minuter till 'årets match' på Avgrundens IP och idag var ju dagen som 'scouterna' skulle komma och se mig spela ... fan också ..det var som ett mantra i mitt huvud som upprepade sig samtidigt som jag slängde ner två långfanska i brödrosten och fumlade efter marmeladen i den redan så nerkladdade kylen efter utspilld öl från gårdagens party med Johnny brallan och de andra inte så seriösa lagkamraterna i min lilla etta som alltid var partyhaket förövrig.

Dags att väcka Johnny brallan nu flämtade jag med en rostad macka hängande ut mungipan och en marmeladfläck på den halvt påklädda matchtröjan med nr 10 på.

Johnny blev förbannad när han väcktes av min svettiga strumpa som jag lite elakt hämtat ut den överfulla tvättkorgen .. men snart avbröts allvaret i Johnny brallans blick till ett asgarv med kisande ögon och med hans kännetecknande små skrattgropar på Brallans kinder.

Johnny brallan ja.. att han kallas brallan är det nog en hel del som undrar med dig som läser detta.
Jo faktum var att när Avgrundens IK hade bortamatch mot knäcketorp förra säsongen vilket var en kvalmatch till division 8 korpen så blev det en hel del firande efter en jordskredseger och x antal pripps blå intogs efter matchen och det reulterade i att Johnny karlsson som han egentligen heter blev så pissnödig att vi knappt han stanna bussen och Johnny utbrast med sin höga och skralliga basröst ...'JAG PISSAR I BRALLAN' ... nu gjorde han aldrig det utan bussen kunde stanna i sista sekund och Johhny han med att knäppa upp precis i tid men efter den dagen så blev det ett klockrent smeknam till Johnny.

Hur som helst,nu var det bråttom.. tränaren och den alltid så uppeldade coachen Milos som var jugoslav och hade haft problem med hjärtat en tid för sitt temperament hade redan ringt min mobil 8 gånger och gapade att det var match om ett par minuter.
Så vi rusade ner för trapporna och tog en förbeställd taxi till matchen och anlände 2 minuter innan avspark

För mig var detta årets match.. där satt talangscouterna som jag så kaxigt uttryckte mig på läktarna som skulle kolla in mig under matchen eftersom man hade hört milatlas om Kalle kobras talang i korpserierna och drömmen om att få spela 'rikitg' fotboll i Division 5 var overklig för de andra grabbarn i laget som kunde spatsera med en 4:e plats i en pojklagsturnering som små med bästa meriter.

Avgrunden låg på 3:e plats i tabellen och det var jag och Tony tåfjutt som hade stått för de mesta och framförallt vackraste målen under säsongen .. Johnny brallan var högerback och vägde 112 pannor.. allt för mycket öl genom hans 22 åriga liv hade gjort honom denna tjänsten om man nu ska kalla det en tjänst med det tyckte grabbarn i laget iallfall för ingen vågade gå in i närkamp med brallan..han var stor stark brutal och ful i sitt spel.

Matchen var igång och redan efter 6 minuter av matchen så var det bortaledning efter en grov försvarsmiss av Karsten på vänsterbacken..och jag mumlade att det var ett billigt mål och det aldrig skulle behöva hända i en sådan match och Milos blev så förbannad att han skällde ut linjedomaren och försökte få det till offside.. och sedemera fick rött kort och blev uppvisad på läktaren..

Avgrunden var totalt utspelat efter 45 minuter och låg under med 3-0 i paus.
Jag var fly förbannad och besviken på laget som jag uttryckte det och fattade inte vad fan som hände där ute.

Idag som talagscouterna var på plats och allt..suckade jag med moloken blick.
Osten, Brallan och Tåfjutt korkade upp 2 bira och svalde dom med ett svep för att få en återställare och liksom vakna till och jag bara skakade på huvet och sa att nu djävlar får det bli skärpning i andra halvlek..det finns hopp grabbar.

Ok Ok nickade de övriga 10 spelarna ..och osten i målet lovade också att skärpa till sig i den andra halvleken.. ge mig ett AAAAAAAA vrålade jag.. och de andra följde på och stavade A V G R U N D E N högt och tydligt så det hördes ända upp på läktarna där visserligen bara 12 personer fanns däribland Brallans morsa Sirpa som var finnländska och hade druckit alltför många koskenkorva i sina dagar stod och gapade med sin svarta basker på sne och sin hesa stämma.

Nu var det dags för 2:a halvlek och Avgrunden började i ett hårt tempo..alla såg mycket mer taggade och laddade ut nu och jag.. gjorde själ för sitt efternamn ..jag bokstavligt talat högg på allt och alla inlägg i straffområdet och tro det eller ej men i den 83:e minuten hade jag gjort 3 mål och det var utjämnat 3-3 och Milos på läktaren tillsammans med de andra 12 på ståplats skrek ut sin glädje och han var tomatfärgat röd i ansiktet och ögonen lyste , scouterna kliade sig i sina nytrimmade mustacher när dom antecknade mitt namn belåtet i sina små kalendrar.

Nu var matchen inne på övertid och Chrippe på mittbacken slog upp en boll på chans och det otroliga hände.. bollen letade sig fram till mig som drog till från 35 meter en stenhårt vrist mot målvakten vänstra hörn klockrent i STOLPEN !!.... faaaaaaaaan vrålade jag faan faan fan.. och de övriga trodde inte det var sant.. det blev kontring och gärdets IF kunde rulla in 4-3 bara ett par sekunder före slutet..och dommaren satte pipan till munnen och blåste av matchen efter det.

- Förlust 4-3 .. det smärtade oerhört i våra kämpande Avgrundens hjärtan och jag kunde inte behärska mig och spårade ut totalt fick frispel och slog till domaren över käften och brallan var inte sen att följa efter och tog domarpipan och stampade sönder den i frustration.

Brallan och jag fick ett telefonsamtal tidigt nästa morgon..det var Coachen Milos som hade fått beskedet att både jag och Brallan var avstängda i 8 matcher efter vårat uppförande vilket resulterade i tårar och ännu mera koskenkorva som Brallan hade stulit ur sirpas barskåp dagen innan.

Vad fan ska vi göra nu frågade brallan .. ingen fotboll på 9 veckor inget jobb inga brudar i den här hålan och inga pengar undrade brallan med sina sorgsna hundögon..

-Vi drar till köpenhamn sa jag
-Köpenhamn kontrade han förvånat..men ändå med ett litet leende på dom torra läpparna.
Ja vad fan ..vi behöver komma bort från fotbollen ett tag..
ja vad fan det låter coolt..jag lånar pengar av morsan
okej sa jag ..samma här ..vi drar med tåget imorgon

Nästa morgon drog jag och Brallan ner till stationen..nu skulle det käkas pölsa och dricka billig Carlsberg och jag hade redan glömt allt vad fotboll scouter och avstängningar hette.

Eftersom vi hade lite ont om pengar tack vare att Brallans morsa sirpa behövde kuler till mera Koskenkorva så fick vi planka in på tåget och gömma oss inne på toaletten medans konduktören skulle kolla biljetter.

Sedan smög vi ut och satte oss nöjda över att åka snålskjus och snackade om alla brudar vi skulle fixa i Köpenhamn och all billig bira som vi skulle inhandla.

Väl framme i Köpenhamn så sken solen för det var i slutet av Maj och våren hade äntligen äntligen börjat visa sig efter en alltför lång och seg vinter men Brallan menade med bestämdhet att det var för vi var längre söderut nu och lite närmare fotbollsdrömmarna nere i sydeuropa ..Jag bara skakade på huvet och garvade lite med en Carlsberg i högernäven som vi hade köpt redan på stationen bara någon minut efter att tåget hade stannat till och nått slutstationen.

Brallan var lite hungrig och jag höll med och föreslog att vi skulle ta en pizza eller något och vi drog oss inåt centrum.

Klockan började närma sig halv 3 och vi hittade en slaskig pizzeria i solskent där vi slog oss ner med våra skitiga Avgrundenströjor eftersom Brallan hade haft hand om tvätten och lovat tvätta min tvätt också medans jag var hos tandläkaren förra veckan men självklart försovit sig till sin uppbokade tid i tvättstugan.

Brallan tog en husets specialPizza med en massa okxile och grejer på men jag var rädd som fan för att få galna kosjukan hypokondriker som jag var, ärvt av Morsan till råga på allt så jag beställde en Tonno med tonfisk istället och Brallan garvade åt mig med oxfilen hängande halvvägs ur käften och sa att att jag var så rädd för allt och att det var löjligt.

jag höll med men tvingade i mig tonfisken som smakade unket och säkert var större hälsorisk än Brallans oxfile med det sa jag inte högt istället beställde jag in två nya Carlsberg som jag bjöd Brallan på och en ny omgång vilket han uppskattade och med sina glansiga ögon skålade gällt med ett bröl i rösten så att danskarna skakde på huvet som satt mitt emot oss och vi tyckte oss urskilja 'javla svensker' men vi skrattade bara och utrbrast en skål till istället.

Detta är livet sa jag till brallan och han höll med ..detta är verkligen livet utbrast han..och viskade till mig att jag skulle spana in brudarna som han sett sittande lite längre bort på uteserveringen...kolla då sa han till mig..fan dom är ju rikitgt fina..lägg ner sa jag lite blygt eftersom Brallan trots att han viskade knappast var speciellt diskret med sitt kroppsspråk.

Tjeeeeeeeeenare skrek brallan till..VAD HETER NI .. det var till tjejerna han precis fått span på och själv blev jag lika röd i asniktet som våran kära coach Milos brukade bli under matcherana hemma i kära svedala på Agrundens IP.. men otroligt nog så kom pigerna över till vårat bord och satte sig ner och vi stakade oss fram på någon blandning av danska och svenska men fick till slut reda på att dom hette Pia och Line.

Dom bodde tillsammans i en 2:a mitt här i centrala köpenhamn och efter lite limmande och några bira till så frågade dom om vi skulle hänga med på fest ikväll.

Ja för fan sa jag och Brallan..visst det låter soft absolut ..så vi bestämde att vi skulle träffas om 3 timmar ..klockan 8 prick på samma Pizzeria och sedan skulle vi slå följe hem till tjejerna och deras fest.

Jag sa åt brallan att dricka upp det sista i glaset så vi kunde hitta ett billigt vandrarhem så vi hade någonstans att bo och vi gav oss iväg för att leta upp något hak till överkomligt pris.

Efter någon halvtimme så såg vi ett bed and breakfast och hörde oss för.. 120:- natten var priset och vi slog till.. dyrt som fan tyckte Brallan..men jag övertalade honom att det var bra pris så han gav med sig till slut.

Vi checkade in på vårat dubbelrum som inte var speciellt stort men det fanns toalett och en lite kokvrå två sängar och en TV och det räckte gott och väl för oss.

Vi slappade ett tag på rummet ..tog en timmes tupplur ..och snackade lite minnen om Avgrunden och småfulla som vi var redan så var det riktigt nostalgiskt att snacka gamla minnen från den gamla goda tiden när vi lirade i 6.an som jag brukade skämta om.

Klockan började närma sig tjugo i åtta och det var dags att dra ner till pizzerian igen och möta upp Pie och Line ..för nu skulle det festas och kanske vi båda skulle ha lyckan att spendera natten på 'bortaplan' sa vi med självförtroendet på topp.

Nu fick vi bråttom som alltid och smetade på oss lite parfym och tog några extra sprut parfym på dom halvskitiga skjortorna som vi precis packat upp ur våra träningsväskor som vi packat i.

Vi var högjudda tack vare alkoholen och spända vad kvällen skulle utvisa och brallan sa att allt skulle få en vändning nu och livet var på topp igen vilket han iochförsig alltid uttryckte sig efter ett par bira i kroppen,själv var jag också på strålande humor och höll såklar tmed brallan.

Det var inte så långt till pizzerian och vi anlända ganska snart ..ett par minuter innan klockan åtta som vi hade bestämt med Pie och Line och mycket riktigt så stod dom redan där och väntade.

Pie hade en vit tröja och ett par svarta byxor på sig och hon doftade ljuvligt från någon parfym och Line lika så .. vi harklad eoss lite och brallan försökte som vanligt skämta till sig när han hade fått några bira i sig på sin bräkiga dialekt och tjejerna fnittrade glatt i sommarsolen.

Är det långt att gå undrade jag .. men det var det inte,endast tre fyra kvarter att gå och snart var vi fram vid ett enormt hus med trädgård pool och allt , inte precis vad vi var vana vid hemma i svedala eftersom varken jag eller brallan hade speciellt gott om pengar eller någon av våra polare heller för den delen.

Schyst utbrast vi och det kom sedemera fram att det var Lises morbror Jensens hus som dom hade fått låna över helgen så det var bara att slå sig ner i skinnfotäljen och känna sig som hemma sa dom.

Jag öppnade upp en bira till och skulle skåla med brallan.. men hans ansikte var som förstelnat.. alldeles blek och svettig och ögon var blödsprängda och hans panna hade rynkat sig så där som den bara brukar göra när vi åkt på en tung förlust i korpserien.

Vad ..vad fan är det brallan...vad är det med dig frågade jag
-SER DU INTE brölade han med hög stämma och pekad emed hela handen bort mot polen,och jag såg ..precis vad han såg,där sitter MÖRDAR'N Johansson...och ,,vad fan gör HAN här.

Mördar'n spelade forward i knäcketorps if och var en av de värsta mest fruktade och mest hatade spelarna i våran korpserie.
Smeknamnet hade han fått eftersom han spelade så brutalt på planen och hade skadat ett flertal spelare genom åren,och förra säsongen hade han tacklat brallan så fult att han fick spendera en längre tid på sjukhus med två brutna revben och en fraktur på skenbenet.

Mördar'n kliade i kalufsen la in en stor prilla under läppen och flinade när han såg oss stående några meter bort och kläckte ur sig några dryga kommentarer som vanligt och min riktigt såg hur brallans ögon blev svarta av hat..
-Nu djävlar ska jag nita honom,nu ska jag ge igen för gammal ost skrek brallan..men jag lugnade honom och försökte påminna honom om att vi var i köpenhamn för att roa oss och för att komma bort ifrån våra problem på hemmaplan..nåja skjuta upp dom åtminstonde.

Brallan blev lite lugnare och nickade med blicken fastspänd i mördarens fula tryne.
-Här stannar jag inte iallfall sa han , vi drar in till stan igen men jag lyckades övertala honom än en gång.

-Är ni också här för att få chansen ute i Europa frågade Mördar'n med ett hånflin på läpparna.
-vadå chansen ekade våra röster i kör?
-Ja Pablo är ju här,spaniens ordförande för korpserierna nere i Barcelona utbrast han..
-Åhh fan tänkte vi.. är det sant,ska våran dröm gå i uppfyllelse..proffs i spaniens korpserie med vackra stränder och brudar överallt..värme bira.,fester..tankarna snurrade i huvet på oss båda.

Klockan 3 imorgon eftermiddag är det uttagning..ni har ändå inte en chans det är jag som är talalngen men kom gärna dit så jag kan få mig ett gott skratt gapskrattade Mördar'n.
-Lita på att vi kommer sa vi.

Pia och Line had ekommit ut till poolen nu lite sura och frågade om vi skulle stå och snacka fotboll hela kvällen eller kom in till dom och festa..för det var ju där vi var där för,men vi hade bara spanien och la primera division el korpo i huvet och vi tog med oss det sista att dricka och stack tillbaka till hottelet.

Fan att vi missa chansen på brudarna sa brallan och det tyckte jag också men vi hade ju chans på proffskontrakt nu och var tvungen att vila up oss inför den viktiga uttagningen imorgon.

Vi var tillbaka på det sjaskiga Motellet redan vid halv tio samma kväll men hade svårt att slappna av,för detta var ju verkligen DRÖMMEN för två förlorare som oss bli något här i livet.

Vi somnade väl kring 2 hugget efter mycket skitsnack och nästan en timmes gnabb i telefonen med våran coach Milos ..som var fly förbannad över att vi bara hade stuckit iväg till Köpenhamn utan att meddela honom..och inte blev han gladare av att höra att vi skulle vara med på uttagning för spel i spanien,

grabbar grabbar hade han sagt på sin knackiga svenska inte kan ni väl svika Avgrunden hemma i sverige för några dammiga palmer nere i spanien.det finns sjukdomar,det är hög kriminalitet och dom kommer lura av er allting där nere försökte han med som försvar för han ville ju inte tappa sin bästa höger back Johnny Brallan och mig som spottad ein mål i serien för tillfället,men vi snackade om stora visioner och drömmar i spanien så som sagt efter en timmes gnabbande så fick han nog och slängde på luren.

Vi ställde brallans mobiltelefon på väckning till halv tio nästa morgon..detta var dagen D och vi var tvungna att gå upp tillräckligt tidigt för att hinna med en ordentlig frukost bestående av ägg och bacon och rikligt med någon äcklig besk dansk apelsinjuice som brallen inhandlat under gårdagen som eventuellt groggvirke.

Hur som helst så var vi på topp nu och tog bussen mot den lilla planen alldeles i utkanten av köpenhamn dör uttagningarna skulle hållas.
Mycket riktigt stod Pablo där med sin nummer 10 på ryggen från sitt gamla storlag Barcavistas FC i spanien högsta korpserie från 70talet som han alltid bar med stolthet även om den var ganska sliten och urtvättat vid det här laget.

Vi var inte sena med att skaka hand med Pablo och smöra lite extra så han skule få upp ögonen just för oss , men Pablo var en stenhård spanjor rökande cigarr och sitt eget alltid så gestikulerande kroppsspråk när han var stressad.

Upp emot 600 talanger hade samlats på planen och bara två spelare skulle få chansen som proffs nere i spanien ..och vi visste att oddsen var mikroskopiska med självförtroendet var på topp och efter 4 timmars utgrallning stod vi fär både jag brallan och Mördar'n som 3 av de sista 10 kvarvarande spelarna som hade chansen.

Pablo skulle ge varsitt proffskontrakt till de två som skulle få chansen och våra hjärtan pulserade hårt och bultade så högt att jag var säker på att det gick att höra ända hem till Angrundens IP hemma i svedala.

Pablo stegade fram tog ciggaren ur munnen och torkade svetten ur pannan.. DOM TVÅ SOM FÅR CHANSEN ATT BLI PROFFS..började han...är JOHNNY BRALLAN OCH KALLE KOBRA..vi blev som statyer ..förstenade..våran dröm hade blivit sann vi skulle bli proffs i spanien..och vi kunde inte tro varken våra ögon eller öron...Wohoooooooo vrålade vi och tårarna sprutade från ögonen.

Pablo satte visselpipan till munnne och blåste i ordentligt..
Det var ingen visselpipa ..det var Mobilen som ringde en 9:e gång.Milos sa att det var match om 10 minuter förbaskad och undrade vad faan vi höll på med..och jag vaknade upp alldeles kallsvettig och undrade var jag var...allt var en alltså en lång lång lång dröm..

Jag suckade och slängde ner ett par rostmackor och fumlade efte rmarmeladen i kylen ...BRALLAN skrek jag det är match..ja ja jag kommer grymtade han från min bäddsoffa som han hade slocknat i kvällen före helt ovetande om min underbara dröm om proffslivet i spanien.

Jag suckade och insåg att det blir nog inget proffsliv för mig och brallan inte detta årtusende på läpparna med ett snett leende.

Vi tog cyklarna ner till matchen och jag vrålade till brallan att skynda på så vi inte missade matchen..för idag kommer vi bli avstängda och imorgon ska vi till Köpenhamn sa jag till honom.

Brallan flinade med marmeladfläcken på tröjan ..köpenhamn mumlade han..ja du Kobra..du måste var full fortfarande.

THE END !!



Skriven av: Stefan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren