Publicerat
Kategori: Novell

Kärlek vad är det?

Kärlek vad är det?
Kort efter jag flyttar hemifrån kastar kärlekens vindar över mig och fyller mig med små bubblor som bubblar av lycka inom min kropp, det är två kärlekar som far in i min kropp, det kändes som dom två kärlekarna hungrade efter mig, en typ kosmisk sammandragning i den högre livsskolan, en frontalkrock i 190 kilometer i timmen mellan olika världar. Den ena kärleken skulle visa sig vara beständig och följa mig i varje fotsteg jag tog, den andra var mer av den korta varianten. Men om vi börjar förklara den beständiga kärleken. Allt började en helt vanlig söndag i mitt liv, lite bakis, ostbåge smulor runt munnen, en döende avslagen Coca- Cola mellan benen där jag låg i kalsongerna på soffan, en fjärrkontroll med åttans knapp sönder sliten av alla tryck till Eurosport. En svag ågren efter gårdagen susade genom min hjärnbalk i förhoppning och bli av med ågrenen bläddrade jag friskt på fjärrkontrollen för att hitta något som ådrog min fulla uppmärksamhet istället för ha den svaga susande ågrenen.
Tummen drog sig emot fyrans knapp på fjärrkontrollen precis som en magnet, jag känner något övernaturligt är på gång, det är magi i luften, det börjar regna ostbågar utanför mitt fönster, jag känner mig lycklig fast TV, n har inte hunnit regera och gå till inställningen kanal fyra. TV rutan blixtrar till och hamnar i en ishockey match, en ensam kille på TV rutan har Camera mannen fokuserat in, hans ögon blixtrar av magi, våra blickar möts genom TV rutan det är kärlek vid första ögonkastet, mitt hjärta börjar slå frivolter som ett Ferriers bilbatteri av lycka att hela motorpartiet i kroppen står i full gas läge. Det är precis som vi snackar med varandra genom TV rutan, vi kommer överens att nu ger vi gärnet. Ishockey domaren kommer in glidande i TV rutan och säger till oss: Nu får ni sluta och snacka, vi har en match och genom föra. Killen som jag nyss har blivit förälskad i går in i en teckning, jag ser på hans rygg att där står nummer 21 Forsberg, han sänker blicken emot pucken på isen. En vissel signal från domaren ljuder, två hundradelar efter det har det blixtrat till i brallorna av upphetsning och nummer 21 har pucken i tryggt förvar, han glider förbi en motståndare slår genetalisk passning till en medspelare, passningen är så precis att Gud i himlen blir avundsjuk för han inser att han inte är Gud mer, det är nummer 21 Forsberg, medspelaren passar tillbaks och i blixtens fart slår nummer 21 pucken i vänstra hörnet av målet och motståndarnas målvakt sprattlar till som en nyfödd sälunge utan och förstå vad som har hänt, men jag förstår!
Jag har precis sett meningen med livet, jag har sett Gud, jag har upplevt ett mirakel! Jag vet inte mycket om historia, jag vet inte mycket om biologi, jag vet inte mycket om något, men jag vet att jag älskar dig, vilken underbar värld vi lever i! Som en gammal rock legend sjung en gång, alla fall något liknade. Matchen tog slut och jag satt skakande kvar i soffan och försökte ringa ett samtal till en vän och berätta om mitt mirakel jag hade upplevt, vännen la på efter en kvart utan och få ut ett ord från mig. Jag var paralyserad, jag var ej kontaktbar, jag fick sjukskriva mig under hela junior världsmästerskapen och ligga hemma och titta på junior världsmästerskapen på respiratorn som var direkt kopplad till min hjärna. Efter ha upplevt hela junior världsmästerskapen var jag som förbytt, jag var förälskad, när vänner försökte få kontakt med mig så var det bara ett ord dom fick ur mig ”Foppa”. Mina föräldrar skickade mig till en avgiftnings klinik för att lobotomera min hjärna, läkarna borrade med tre tums drillborr mot kärnpunkten i min hjärna, när dom drog ut borren igen försiktigt ur huvudet steg ett mörkt moln ur hållet från mitt huvud, ur molnet uppenbarades en ande, precis som anden i flaskan. Men den lilla anden i mitt huvud gav inga tre önskningar som brukligt en ande gör. Anden gav ett väsande ljud ifrån sig till läkarna som lät som en skarpladdad huggorm och väste: Fyll igen hållet på huvudet igen så skall inget ont hända er! Läkarna blev vetskrämda och lydde befallningen fort anden hade gått ner i hållet i mitt huvud som en orm hos en Indisk ormtjusare. När hållet i huvudet var igen täppt med fogmassa och betong började det spruta röd/blå fyrvakeri ut ur mina öron och avslutades med en ljudbang som slog lock på öronen hos läkarna.
Dagar gick, veckor gick och jag satt framför TV, n och väntade på nya mirakel, hur jag än tryckte på fjärrkontrollen kom där inte fram nya gudar och förgyllde mitt liv, jag började undra om där var en lag i universum att man kan bara dyrka en gud, men kommer på att jag har mängder av gudar i HIF färger på Olympia, så varför skall jag inte kunna hitta fler? Jag började tänka mig bakåt i tiden, hur gjorde jag för att träffa Foppa? Just det ja, jag var ute kvällen innan och drack cirka tio röd/blåa HIF shot, två till tre whisky, hur många öl jag drack hade jag ingen aning om alls. Sen kom jag nog hem någon gång på natten efter jag hade varit på utestället Harrys. Jag vaknade med kläderna på i sängen och snuset på kudden, var bakfull la mig i soffan med röda kalsonger, åt ostbågar, drack avslagen Coca- Cola, hade ågren och petade mig i navlen med ena näven och zappade med fjärrkontrollen med andra näven, sen kom miraklet vid fyra tiden! Om jag skulle rekognosera om allt igen så får jag kanske uppleva en till Gud. Närmsta lördag slår jag signaler runt hela min sofistikerade umgängeskrets och frågar om utgång ikväll? Var det inte pengar brist så var det något annat förklarar alla mina vänner, vad i hela Norden dom har aldrig nekat till en lördags fylla! Gick dom på droger eller? Har dom skaffat flickvänner? Sånt trams har vi inte sysslat med förr! Men jag var på uppdrag att inför skaffa mig en Gud till mitt sport skafferi så tanken att inte genomföra min plan fanns inte.
Lördagskväll vid åtta tiden blandade jag en grogg och satte mig i soffan med inspelade gamla sportnytt på video som jag hade sparat ifall TV masten i Stockholm skulle gå sönder och jag inte fick min dagliga dos med sportnytt på TV. (P, s hälsoråd till alla sport galningar att göra samma sak!) Vid elva tiden kände jag mig mogen, lagom berusad med stadig näve ringde jag en Irakisk Taxi som jag hade fått numret av från en blötkväll för några månader sen. Muhammed var punklig som vanligt och bjöd på rostade nötter i taxin, jag steg av taxin vid Harrys och betalade den muntliga avtals taxan på femtio spänn. Vakterna på Harrys hälsar glatt och går igenom förhållnings reglerna med mig, med fem steg framåt utan fyllesväng så uppenbarar sig mitt hem på lördagskvällarna, stället har en gigantisk stor bar med mängder av olika sorters dricka som gör att stället får ett extra plus, en bra rymlig pissränna på toa så man kan föra bra diskussioner om livet och allmänna ting som är intressanta för kvällen, så det är ett ställe i min stil, jag har inga fler begär för en lördagskväll. Jag riktar mitt tunnel seende över baren för att hitta en ledig plats, när jag har lokaliserat en ledig plats med mitt tunnel seende 90 grader sydväst så intar jag plats och kör min ända raggningsreplik jag kan för damerna som står vid varje sida om mig: får jag stå här emellan er? Sen presenterar jag mig fint: Herr Pettersson från hundkoja föreningen glada vovven. Brunetten på högra sidan om mig tittar på mig upp och ner och går iväg, blondinen på andra sidan om mig sträcker ut artigt handen och presenterar sig fint som en dam och börjar pratar med mig. Vad i norra Mongoliet händer? Jag får panik och svetten rinner som att jag har precis duschat, vad håller på att hända? Jag har aldrig fått närkontakt av andra könet förr, inte för jag har brytt mig, men ändå! Vad för knippa skall Gud utsätta mig för nu? Jag säger stopp och belägg till damen, innan jag öppnar min mun så behöver jag något stärkande. Beställer två röd/blåa HIF shot, dricker upp dom på två snabba ryck i stålmannens hastighet och frågar damen var var vi nu? Utan och tänka på damen om hon behövde något och skölja tarmkanalen med. Hon ler fortfarande emot mig och säger du är en märklig en och säger jag är söt, nu var jag helt övertygad att hon var en rymdvarelse och skulle suga ut information från min hjärna, jag sveper ytterligare två shot till och bjuder hon på två shot som hon dricker som en dam skall snyggt och rumsrent. Min plan i hjärnkontoret är nu att inte visa rädsla för rymdvarelsen och fylla hons så hon glömmer bort vilket ärende hon har på jorden, min plan dör ut snabbt, hon förklarar att hon inte vill ha mer och dricka men står gärna kvar och pratar med mig. Jag ger upp hoppet och kunna försvara mig från rymdvarelsen, hela mitt försvar har rasat som Berlinmuren, jag kan lika bra utelämna mig till rymdvarelsen. Hon frågar vad jag gör här ute alledes ensam i krogsvängen, jag förklarar hela historian utan och försköna den, hon frågar frågan som dyker upp alltid i mitt liv: Är du dum eller? Sen skrattar hon och frågar vill du dansa? Jag ljuger fram ett svar: Nej tack jag kör. Hon drar mig i armen upp till dansgolvet, en mjuk hångel låt strömmar ut ur högtalarna hon för sina armar runt min stela frysta fisk pinne kropp och börjar föra mig i mjuka rörelser över dansgolvet, jag började sakta tina upp ur fiskpinne ställningen och röra mina fötter lite hit och dit på må få. Jag luktar i hennes långa ljusa hår när hon trycker lätt om mig, hon luktar en lukt som jag aldrig har luktat, det var en lukt som var en blandning av sommaräng och friska havet i ett paket, jag kände mig berusad av lukten. Hångel låten ebbade emot sitt slut och jag hade dansat för första gången av mitt liv, hon tar min hand i sin hand och förr mig ut ifrån det stökiga utestället, vi promenerar mot havet. Havet ligger mjukt och stilla inte en våg syns över Öresund bara en stillhet som gör mig lugn. Jag säger hejdå till Helsingborg och jorden och väntar lugnt på hennes rymdskepp skall stråla upp oss och föra mig till en annan galax. Jag känner en mjuk hand som smeker min kind, hon kysser mig med sina mjuka läppar som smakar förtrollning. Efter en minut får jag avbryta hon och får förklara jag måste få luft nu, jag är dålig på hålla andan, hon ler emot mig och säger du måste andas med näsan när du kysser, men nu skall jag lämna dig för ikväll med ditt telefonnummer med mig hem. Skönheten går iväg, när jag kastar mina blickar emot henne när hon försvinner i fjärran så flyter hon fram en bit ovanför marken som en ängel. Jag ringer Muhammed för hämtning hem i taxi, Muhammed frågar i taxin tror du att du får en ny Gud till imorgon, jag svara: Nä men jag har träffat en ängel ikväll!

Skriven av: Patrik Wihlborg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren