Publicerat
Kategori: Novell

Katastrofe nära

Sjuårige Olof och hans pappa har tagit sig upp till Städjans topp. Augustivärmen gjorde turen enkel. Inget besvärligt regn som gjorde kläderna våta eller vandrandet otrevligt på annat sätt. Olof var en duktig fjällvandrare. De passerade skogslandet med tallar och sedan allt lägre fjällbjörkar. De kom upp på kalfjällsplatån och såg Städjans vulkanliknande topp framför sig. Lite saft och marschen fortsatte. Stigen upp på toppen var lättframkomlig. Precis nedanför toppröset på nordsidan stod en ren. Den lyfte på huvudet och tittade på de två fjällvandrarna med en något konstig blick. Den såg inte frisk ut och visade ingen rädsla. De pratade med den och började sedan gå nedåt. I fjärran såg de något närma sig snabbt. Efter några minuter passerade en supermotionär. Att springa uppför fjället kan kanske också vara en njutning. De stannade vid en fjällbäck och dämde upp vattnet för att sedan släppa fram det igen. De kom fram till bilen och började leta lägerplats. Upp mot Nipfjället, ner igen, in på en smal avtagsväg. Efter någon timmes letande stannade de vid stranden vid sjön söder om Idre. Det gamla Trangiaköket fungerade fortfarande. De djupfrysta köttbullarna blev som hemlagade. På morgonen rev de sitt lilla tält och gav sig av hemåt via vattenfallet Njupeskär och runt Fulufjället in i Norge. Några veckor efter denna resa reparerades pappans kranskärl. Han kan fortfarande känna ångest inför möjligheten att han hade fallit ned död i hjärtinfarkt på Städjan ensam med sin son utan mer än möjligen en motionär på väg.

Skriven av: Bertil Malmodin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren