Publicerat
Kategori: Novell

Kraschen

Det är mitt på dagen och trafiken rullar på vägen mot stan. Plötsligt! Ken, i sin gröna Ford Fiesta, kommer på sladd och kör rakt ner i diket. Däcken skriker, motorn varvstoppar och gräset sprutar åt alla håll. Efter fyra varv stannar bilen, liggandes på taket. Bilen är oigenkännlig för den är så sönderkörd. Det ryker ur motorhuven. Luften luktar bränt av motorn. Bensinen läcker ut ur tanken och ut på gräset. Ken hänger upp och ned i bilen. Han rör sig inte. Ken orkade inte öppna ögonen trots att väckarklockan tjöt. Han sträckte ut sin biffiga arm och slog efter väckarklockan. Han gav upp. Han öppnar sina blåa ögon och stänger av alarmet. Han sätter sig upp och hans bruna och korta hår står åt alla håll och kanter. Han går upp ur sängen och tar på sig sin gröna keps och sina nytvättade kläder. Han går ner på nedervåningen och äter frukost, matar sin gråa hund Rocky och går ut en sväng med den. När han öppnar dörren känner han hur skönt det är ute. Nu ska han åka till sin driftinginspelning. Han jobbar som driftare och gör driftingfilmer. Ken kör en Ford Fiesta när han spelar in sina filmer. Han låser hemma och går ut i garaget och startar sin gröna bil och backar ut. Den 30-åriga Colin Mcrae vaknar och är jättespänd för dagen på grund av att han ska köra rallytävling. Han går upp ur sin säng och klär på sig sina mjukisbyxor och sin oljiga T-shirt. Han går in i köket och där står hans två hundar och väntar på att dom ska få sin frukost. Han går till kylskåpet och plockar fram sin egen frukost också. När han har ätit sin frukost så sätter han ut hundarna i sin stora trädgård. Han går upp sitt rum och byter kläder, tar med sina rallykläder och går och lägger dom i bilen så att han inte ska glömma dom. Han tar in hundarna och häller upp två skålar med vatten. När han gick ut och satte sig i bilen kom han på att han inte hade låst dörren. När han hade varit och låst dörren så åkte han hemmifrån till sitt garage där han hade sin rallybil. Kompis som Colin kör rally med, skulle komma om en kvart så Colin tänkte att han kunde gå och kolla till rallybilen så allt var klart med den. När kompisen kom så låg Colin under bilen och kollade till växellådan så att slavcylindern till kopplingen satt fast. När Colin såg att hans kompis kom så reste han sig och hälsade på honom. Dom stod och prata om dagen, taktiken och allt. Den gamla Örjan kliver ut ur duschen och klär på sig. Varje morgon så går han in i duschen och det har han alltid gjort. När han klätt på sig så går han in till sin fru Marie och väcker henne. Hon vaknar med ett leende som varje morgon. Idag ska dom åka och spela boule som alla torsdagar. Dom båda går ner på nedervåningen och ska äta frukost. Dom plockar fram och sätter sig och äter och pratar lite. Örjan tar på sig glasögonen och bläddrar igenom tidningen. När dom har ätit klar så ger dom sina fyra katter mat och mjölk. Nu ska dom åka och spela boule. Dom går ut och Örjan låser dörren, sen sätter dom sig i bilen och åker. Colin och hans kompis gör sig redo. Snart ska dom köra. Dom kör upp rallybilen som är en Subaru på deras kärra, som dom har på sin vanliga bil. Dom låste gargaget och kör mot rallybanan, dom har startnummer 32 och dom andra som kör är redan på nummer 30. Nu ska dom köra, dom åker fram till starten och drar iväg. När rallyt var slut så kom dom på andra plats. När dom kommer hem ställer dom in rallybilen och skiljs åt för dom ska hem till sig själva båda två. När Colin kommer hem så matar han hundarna och sen så sätter han ut dom i trädgården. Själv går han och sätter sig vid TV’n. När Örjan och hans fru kommer fram så är nästan alla deras vänner där som varje torsdag. Dom börjar att spela och det går faktiskt riktigt bra för båda två idag. Alla par spelar i samma lag annars så får man välja lag själva. Idag spelar Örjan mot en nybörjare och han vet inte riktigt hur man ska hålla så Örjan går fram till honom och visar hur man ska hålla och kasta. Örjan är väldigt hjälpsam. När spelet är slut så ska dom åka hem. När dom kommer hem så äter dom kvällsmat och så ger dom katterna mat. När dom har ätit klar så är Örjan och Marie väldigt trötta så båda två går och lägger sig. När Ken är på väg till jobbet så tränar han på att drifta lite på vägen dit och det känns hur bra som helst. Han kommer till banan och dom planerar allt dom ska göra när han kör för det är inte bara att köra det krävs mycke planering och mycket grejer till att göra en driftingfilm. Ken kliar sig i det stubbiga skägget och tänker på vad dom ska göra. Han kommer på många saker som dom kan göra men han vill ändå ha många fler saker han kan göra på sin driftfilm. Ken kommer på en jättebra sak han kan göra när han kör sin Ford, han tänker att han kan köra igenom en tegelvägg men då måste dom komma på ett sätt att bygga upp tegelväggen för det går ju inte köra igenom en riktig tegelvägg. Då kommer han på att dom kan bygga upp den av plast så det ser ut som det är riktiga tegelstenar. Den här dagen har han satt upp banan och nu är dagen slut. När han är på väg hem så driftar han lite på vägen och det går lika bra som förra gången. När han kommer hem så äter han kvällsmat och matar sin hund Rocky. Ken är medvetslös. Folket som råkar passera precis när han har kört ner i diket stannar bilarna och går ut för att kolla om han mår bra. Det kommer bara fler och fler människor och samlas runt Kens bil. Just då kommer Colin som är på väg till sitt rally och Örjan som är på väg till boulen, båda två springer fram och kollar vad det är som har hänt. Ken har kört rally så han känner Colin lite innan, Colin springer fram och försöker slita upp dörren men det går inte för att dörren har vikt sig. Örjan som är lite större och starkare kommer fram och sliter i dörren och han får upp dörren men Colin vet att man inte ska ta i en person som har kraschat med bilen. Men dom måste hjälpas åt och få ut honom för det rinner bensin från tanken så det kan smälla vilken sekund som helst. Colin skär av bältet med en kniv och Örjan hjälper till och till slut så får dom bort honom en bra bit ifrån bilen och just då smäller det. En månad senare står Ken på sin garageuppfart och kollar på sitt brutna ben och sin brunta arm och tänker tillbaka på vad som igentligen häde när han krashade, ända från första början när Ken körde iväg med sin bil så kände han att det var nåt som var fel, men det var inget han tänkte på så han bara fortsatte att köra. När han kom en bit till så började ena framdäcket låta så han gick ut och kollade, Det var nån som hade luftat höger framdäck så han åkte och pumpade däcket och sen körde han vidare. Det var efter det han hade krashat, Han tycker det är lustigt för att när han körde kändes det bara som att han inte hade nån kontroll över bilen så det måste ha vart nåt lustigt med bilen, nånting måste ha vart dåligt. När han tänker tillbaka så kan han inte komma ihåg att han har skruvat med den sen den var inne på en verkstad. Han tänkte på om det var nånting han hade glömt att skruva åt men han hade ju inte skruvat med den så det kunde det ju inte vara och dom inne på verkstaden skulle aldrig glömma att skruva åt nånting. Det måste ha varit nån som har sabotert bilen, men vem skulle vara så dum att man skruvar av nånting från bilen. Var det nån som han hade bråkat med innan, som kanske till och med ville döda Ken? Ken lämnar garageuppfarten och går in i huset. Han ser inte den mörka skuggan som försvinner bort runt hörnet.

Skriven av: Rasmus Feldt

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren